Matlust iFokus

Matlust

Etikettrestaurang
Läst 113 ggr
Staffan
3

Sänder ni tillbaka mat?

Idag bestämde jag mig för att äta lite skräpmat(?) på kinarestaurang. Beställde en kyckling szechuan fast med mer grönsaker och mindre kyckling (tycker ofta det är för mkt protein). Tror ni inte jag fick in en talkrik med nästan bara kyckling? Hur kan det vara så svårt att få det rätt?

Den åkte tillbaka kan jag säga… :)

/// Staffan

DesK
0

Jag har råkat ut för precis samma sak. Så det kanske är vanligt?

/Désirée

Staffan
1

Måste nästan (tyvärr) vara så att kyckling är billigare än grönsaker… :-/

DesK
0

#2 Tyvärr är det nog så! 😢

/Désirée

Staffan
1

#3 Trist. Innebär på nåt sätt att jag själv är värd mindre än både kyckling och grönsaker… :-/

DesK
0

Så kan det tyvärr vara! Minns att jag köpte färdig thaimat och frågade om jag kunde få mer grönsaker och mindre ris. Det gick sådär…

/Désirée

• Redigerat 2025-04-15 09:08 av DesK
Crucio
3

Jag utgår ifrån att den typen av mat redan är färdig när folk beställer, och att de då måste tillaga och lägga till mer grönsaker och inte hade lust att göra det, och därför hoppades att du inte skulle säga något.

Sajtvärd på Skrivlust

Staffan
1

#6 Tror du det? Ja, så skulle det kanske kunna vara tyvärr. Märkte iaf på mannen som serverade (som också tog beställningen) att han tyckte det var pinsamt att det var helt tvärtom mot vad jag hade beställt.

Crucio
2

Jo, i.a.f. på billigare ställen så tänker jag att den mat som beställs mest av är klar och frusen eller lagas dagligen i större batches som de vet kommer att gå åt. Men kan ju ha fel.

Sajtvärd på Skrivlust

Mandra
1

#8: Nej, du har helt rätt. Så gör dom.

CasaRamon
1

Kanske missförstod han beställningen. Noterade fel. Tvärtom.

Staffan
3

Har en bekant som har en rätt bra taktik.
När han beställer är han noga med att i förväg trevligt påpeka att om köttet inte har rätt stekgrad så kommer han skicka tillbaka det. För det första tror jag det blir mer sällan fel och för det andra är dom redan förberedda på att det kan komma tillbaka om det inte blev rätt… :)

Lona
1

Det är väldigt sällan jag sänder tillbaks mat eller klagar ens om de frågar.
"Är allt till belåtenhet?" Och jag nickar, ler och fortsätter snällt att äta den jättesalta soppan eller sega fläskbitarna.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Undertaker]
1

Jag skickar enbart tillbaka när man ignorerat mina allergier (som jag tydliggör vid beställandet).

Var nyligen hos McDonalds då jag ville testa delar av deras Minecraft meny. Beställde en Sundae men de råkade göra en McFlurry. Den är dyrare och större men de frågade om det var okej. Behövde inte betala något extra då det var deras fel.

Oftast är det dock mina allergier som glöms/ignoreras eller att det blir fel sås. Har hos flera snabbmat kedjor även råkad få mer än vad jag betalat för. Så som att de gjort fel och jag har fått felet samt det jag beställt. Eller att ”felet” är en dyrare rätt.