Raggmunk eller råraka?
Vad föredrar ni och hur gör ni för att den ska bli så god (och frasig) som möjligt? Är ju bara så gott till fläsk och egen lingonsylt.
// Staffan
Jag föredrar råraka.
Raggmunk blir för mycket pannkaka tycker jag.
Tycker de blir bäst om man steker länge på medelvärme.
/Maria

#1 Samma här men man kan ju faktiskt göra ett mellanting också men väldigt lite "pannkakssmet"… :)
#2 Haha det har jag aldrig testat men varför inte.
/Maria
Jag älskar franska rårakor 😋
#2 Ha ha, vilken bra idé! 👍
/Désirée
Föredrar råraka.

#4 Vad är "franska rårakor" för någonting?
#6 Det är råraka med finstrimlad gul lök i 😋
/Désirée

#7 Låter gott. Några tips på hur man ska gå tillväga för att göra den så bra som möjligt och få den rätta frasigheten?
Jag strimlar rå fast potatis och gul lök som jag blandar med ägg, salt och peppar, sedan lägger jag ut det i små högar i en het kolstålspanna, plattar till högarna med stekspaden och steker dom på båda sidor. Gott till är någon rom, smetana eller gräddfil, när det ska vara lite festligt. Till vardags är det också gott med bacon eller stekfläsk till 😊
/Désirée
Rårakor såklart. Kan man sen få lite löjrom till är lyckan fullständig!
Haha då är det franska rårakor jag gör😉
Det visste jag inte.
/Maria
#11 Tror att det var Pernilla Tunberger som först kallade rårakor med lök för franska rårakor.
/Désirée
#12 Aha.
Lök är gott i det mesta😉
/Maria
Är det bara tjockleken som är skillnad mellan potatis bullar eller Rösti (som har lök i sig) och Råraka eller Raggmunk?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Rårakor innehåller bara potatis och salt.
#14 Njae, potatisbullar görs på potatismos eller pressad potatis. Rösti steks som en hel ”kaka” i samma storlek som stekpannan och oftast görs Rösti på kokt riven potatis. Både potatisbullar och Rösti är tjockare än rårakor och raggmunkar. Rårakor och raggmunkar är ju mer som pannkakor i tjocklek. Rårakor görs på rå potatis och rå lök, medan raggmunkar kan göras på antingen rå finriven potatis eller på kokt mer grovriven potatis.
/Désirée
#16. Tack för förtydligandet.
Tror bara jag ätit Raggmunk en gång.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#16: Jag har aldrig sett eller fått lök i rårakor, men det låter gott.
#18 vi älskar rårakor med lök i 😋
/Désirée
Raggmunk gillar jag ofta gjord på egenodlad potatis
Jag brukar göra potatis pannkaka med fläsk i ,istället för ugnspannkaka. Man minskar bara ned på mjölmängden.