Inte ens Google litar på google

Inte ens Google kan enas om fermenterad saft är bra eller ej
PS ordentligt fermenterad saft är inga problem att dricka, jag tyckte bara det var dumt att Google citerade två svar som går tvärt emot varandra.
- Redigerat 2025-03-03 17:40 av [Flodbis]
Google = sökmotor, det är inte google som gör de citaten
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tror att det syftar till juice som har jäst av sig själv eftersom det står "spontaneously fermented", så om det har förvarats fel och inte var en planerad process.
Och vad är skillnaden? Jo, jag tänker att det handlar om att man inte har tagit till försiktighetsåtgärder vid en oplanerad fermentering och då kan man bli sjuk.
Så tänker jag iallafall!
Haha jo, jag läste sidan och artikeln tar alltså upp att juice/saft som fermenterar av sig själv är inte säker att dricka. Jag fann det mer komiskt bara att Googles AI "valde" att citera två källor på samma fråga där svaren går emot varandra, hahaha. Alltså bara roligt att den citerade delen kom med och inte hela kontexten. De flesta människor brukar bara läsa det som står på Google istället för att läsa källorna och se om informationen faktiskt stämmer i sin helhet
Aha, då fattar jag! Ja, det är väldigt märkligt ibland. Det kan funka bra om man vet vad sidorna är och kan utgå ifrån det. Jag använde själv tjänsten som DuckDuckGo har mycket medan jag studerade anatomi då böckerna inte räckte till, så de kan absolut vara bra :)
Jag tänker som Fridaaaa att googles söktjänst bara plockar fram sidor efter vad ens sökord är. Sen får man ju själv gå in och läsa på sidorna mer fördjupat.
Men visst är det lite komiskt.
#4:
DuckDuckGo har jag som standardsökmotor i Brave-webbläsaren på min mobil. :)
Föredrar Brave framför Google Chrome. Många bra inställningar och funktioner där
Det är väl bra att Google visar info från flera källor, speciellt om det är ett ämne där åsikterna går isär.
Och som andra redan påpekad, det är inte Google som påstår något. Dom hänvisar till vad andra påstår.
Mvh // Johan
Detta är inte ens "åsikter" utan ska vara fakta om något är säkert eller ej och då finns det inga åsikter. Jag sökte inte heller om fermenterad saft skulle vara säker att konsumera, jag sökte enbart på fermenterad saft och en av frågorna som dök upp självmant var om det är säkert att dricka
När ordentligt fermenterad saft ska vara okej att dricka fann jag det ännu mer komiskt att Googles AI citerade den delen, som utanför sitt sammanhang, påstår att det inte är säkert, när texten i helhet egentligen säger något annat.
Jag fann det humoristiskt och ville bara dela med mig för att det är roligt 🙈
- Redigerat 2025-03-03 23:12 av [Flodbis]
För er som inte förstår, skämtet är att man inte kan lita på allt som dyker upp på Google eftersom Google inte har källkritik. Men när Googles automatiska svar går emot varandra så är skämtet att inte ens Google litar på svaret de citerar. Det är bara silly och inget filosofiskt eller djupare bakom det. Bara ett harmlöst skämt 😁
Ok, då förstår jag nog. Trodde det låg något "allvar" bakom din tråd…😆
AI:s kan göra rätt så dumma misstag ibland hehe