Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: matprathusmanskost
Läst 142 ggr
Carmarino
4

Husmanskostens dag den 26 februari

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det husmanskostens dag. En helt nyinstiftad dag för att lyfta den svenska husmanskosten.

https://www.husmanskostensdag.se/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Den 26 februari är det Husmanskostens Dag – en hyllning till svensk husmanskost och våra älskade, traditionella vardagsrätter.
Maria
4

Spännande.
Undrar vilka rätter man räknar som svensk husmanskost? Det är nog lite flytande gissar jag och ändras över tid.

/Maria

Carmarino
3

#1: Ja, det är kanske det man ska komma fram till under årens lopp.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
3

Vi som ska äta hemlagad rotmos och korv ikväll.
Det passar ju bra.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Carmarino
1

#3: Det är riktig husmanskost det. 😊

Maria
4

Stekt saltsill med löksås är nog bland det godaste som finns 🙂

/Maria

MonicaLagerquist
1

#5 neeejjj

Carmarino
1

#6: Håller med. Men så tål jag inte varken sill eller lök heller. 😁

MonicaLagerquist
2

Mannen fick migrän och åt ingen mat igår så vi får äta maten ikväll istället.

Carmarino
1

#8: Synd, men då har ni något gott att se fram emot åtminstone.

hemul
2

#5: Hålller med. Har börjat äta det en gång i veckan sedan jag upptäckt att man kan köpa små hinkar med 1 kg saltsill.

Men jag äter det nog annorlunda än ni. Har inte träffat nån annan som äter det så. Hemma på min gata i stan åt man nämligen sill med knaperstekt lök och så slog man på kall tunn grädde på tallriken. Så så gör jag nu med. Nu vill jag inte köpa lågfettgrädde med tillsatser, så jag tar helt enkelt gräddmjölk. Det är ju det kaffegrädde är (eller var, vet inte om det finns längre).

Jag har ätit det med löksås. Det är gott också, men jag tycker mitt sätt vinner. Dels är det gott med den stekta löken. Men det bästa är den kalla llena grädden som kontrast till allt det salta och krispiga. Och det känns mindre stabbigt. Testa! Du kanske också gillar det.

• Redigerat 2025-02-28 07:20 av hemul
Carmarino
1

#10: Kaffegrädde är väl det som kallas matlagningsgrädde numera?

hemul
2

Är nog rätt likvärdig. Matlagningsgrädde är 13%. Enligt wikipedia "Kaffegrädde har oftast 10–12 procents fetthalt, förr oftast 12 procent.".

Men jag köper bara vispgrädde. Är inte så noga med gräddmjölken. Brukar ta runt 20 g grädde och 50-60 gram mjölk. Blir bra. Man kan ju göra den så fet som man vill. Men för mig som är ute efter att återuppleva barndomens smak på rätten, funkar det som jag skrev.

Det var nog förtjockningsmedel i kaffegrädden också, för jag minns den som mer trögflytande än gräddmjölken blir. Men det är ingen förlust.