Recept som passar i matlåda
Hej!
Jag söker recept som passar i matlåda då jag ska börja jobba fler pass och de kommer bli dyrt med utemat varje dag. Jag är öppen för att testa allt möjligt, tycker om att experimentera i köket 😉
Om ni inte har ngt färdig recept fungerar de med att ba ge förslag på maträtter o så.
Kram
// Ana
Jag tycker alla rätter passar i matlåda
Ska man frysa lådan innan så har jag svårt med potatis.
/Maria
#1: Har du några tips på maträtter? Min fantasi är absolut noll just nu. Tack för rådet med potatis!
// Ana
Det bästa tycker jag är att göra mycket mat hemma när man ändå håller på.
Grytor, pastarätter, gratänger,soppor osv.
Gör du t ex korv stroganoff så gör mycket på en gång.
/Maria
- Redigerat 2025-02-14 13:19 av Maria
Lasange
Köttfärsås med spagetti
Kycklinggryta med ris
Jag personligen tycker inte potatismos är gott att äta dagen efter
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4: Tack för förslagen! :D
// Ana
Alla sorts grytor, pajer och gratänger passar som matlåda. Det känns inte som någon katastrof om man inte kan äta det stekhett heller.
En av mina favvorätter är köttfärsgratäng med mycket tomat i och mycket strimlad vitkål. Man kan variera med squash och aubergine. Vill man ha sallad till kan man ha det i en låda brevid.
I grytor kan man också lägga ner olika sorts grönsaker, potatis mm så behöver man inte tänka på tillbehör.
Grytor kan man göra på nöt, fläsk eller kyckling. Det enda jag tycker kan bli tråkigt är fisk som kan bli lite torrt när man värmer på, men kan man värma försiktigt så funkar det med. Då tycker jag panerad fisk passar bra, med t ex potatismos eller sötpotatismos (som passar bättre att värma än kokt potatis). Som varma tillbehör sockerärtor/och eller kokta morötter, som kalla riven morot med äpple. Och såklart en tartarsås till.
Pajer kan man variera i princip hur mycket som helst, det går bra med rester av olika slag, där passar även lax in, komplettera med grönsaker och så en fin äggstanning och massa ost på. Till lax fetaost.
Vet inte var du jobbar men kanske du kan utverka att man köper in en billig lite air fryer till personalrummet. Mikro är bra till mycket, men en del saker blir hundra gånger godare i en airfryer. Som t ex panerad fisk. Och man kan t o m ha med sig pommes eller ugnsbakade rotfrukter. Tror en pajbit skulle bli fin av att värmas i air fryer också.
Jag skrev en artikel om mat i matlåda för rätt längesen, men du kan nog hitta några tips i den också 😊
”Ta med matlåda”
/Désirée
Tack så jättemycket för era förslag! Ni är så generösa och snälla!
// Ana
Kalops och soppor är ju med goda dagen efter, oftast godare :) tex köttfärssoppa, köttsoppa
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9: Har aldrig smakat kalops, har du länk till något recept? Om jag har förstått det rätt så är de en klassisk svensk köttgryta :)
// Ana
Här finns ett recept på kalops 😊
https://matlust.ifokus.se/discussion/890633/tips-pa-grytor-for-hostkvallar
/Désirée
#11: Tack så jättemycket DesK!
// Ana