Matlust iFokus

Matlust

Läst 94 ggr
Fridaaaa
2

Alla hjärtansdagmiddag

Då jag jobbar allahjärtansdag så ska vi fira imorgon tänkte jag med lite godare mat 🙂 Huvudrätt och efterrätt.

Tips på båda?

Jag är selektiv i kosten så kan inte äta viss mat pga smak/konsistens.

All sorters lök, kål & curry går bort
Stark mat går bort
Grönsaker serveras vid sidan om så ska inte vara "huvuddel" i rätten 🙂
Sonen äter inte sill eller tonfisk
Äggsås, romsås och pepparotssås går bort
Fisk/korv/kyckling kokt i vatten/buljong går bort.

Gällande efterrätt: Inget som kräver frys men vill heller inte ha fruktsallad (tycker det är lite tråkigt) Helst inte kladdkaka då vi precis haft det

Är till 2 vuxna, 1 barn

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Krullibull
0

Det finns något som heter majskyckling som är en väldigt saftig och fin kyckling. Oftast hel, men tror att det också finns som delar. Det gjorde jag i ugn för inte så länge sen. Kryddning och tillbehör kan man välja själv.

Pannacotta till efterrätt? Det är väldigt enkelt, billigt och kräver inte frys. Det går också att variera som man vill, om man vill ha smaksättning eller något till.

Fridaaaa
0

#1 Hur kollar du så att kycklingen blir färdig när den är hel? Har inte termometer nämligen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Krullibull
2

#2 Det är väldigt enkelt! Man tar en gaffel och trycker ner i de större delarna såsom låren och bröstet. Köttsaften ska vara klar utan rosa inslag.

Jag använder inte heller termometer, så det är så jag brukar göra. Om jag fortfarande är osäker så brukar jag peta upp köttet med gaffeln för att se hur det ser ut då det är lättare att titta på själva köttet och hur saften ser ut när den kommer ut. Man kan trycka med gaffeln emot för att få ut saft. Köttet ska fransa sig enkelt såsom kyckling gör samt vara vitt.

Edit: Majskyckling är inte exakt lika fransigt som vanlig kyckling, men det ska fortfarande gå att dela när det är färdigt. Tänk hur rå kyckling känns, kompakt och helt utan fransar.

Sedan så får man också ett hum av hur ytan på kycklingen ser ut. Den ska ha färg. Majskyckling är åt det gula hållet i färgen, men man ser fortfarande skillnad. Det beror dock på temperatur och hur hårt du kryddar. Mycket kryddor skapar ju ett krispigt skal medan bara lite salt och peppar inte gör det.

Jag tror inte heller att det skadar att köra en stund extra då det är så saftigt kött.

• Redigerat 2025-02-12 15:18 av Krullibull