Matlust iFokus

Matlust

Läst 228 ggr
hemul
3

Jag har köpt en smörklocka 😀

Ja, jag vet inte om det är det genuina svenska namnet på den här mackapären eller om det bara är en direktöversättning av butter bell.

Har varit sugen på en sen jag läste om smörklockor första gången, men har väl inte letat så ruskigt effektivt. Det är inte lätt att hitta en som varken är svindyr eller ser kitchig ut.

Så här ser min ut. Den kom idag.

P2020180_DxO-E.jpg

Det är ivf en gammal metod att hålla smöret lagom mjukt och bredbart i rumstemperatur. Består av två delar. Den inre byttan fyller man med smör, vänder upp och ner på den och sätter ner den i den yttre byttan som man hällt lite vatten i.

P2020179_DxO-E.jpg

Jag fattar att det funkar som ett vattenlås så syret inte kommer åt att ställa till det. Men jag är skeptisk till att smöret verkligen hålls lagom mjukt tills motsatsen bevisats. De dubbla väggarna med vatten emellan kan nog ha en viss termoseffekt en stund, men jag förstår inte hur smöret skulle kunna kylas eftersom vattnet inte avdunstar. Kanten på innerdelen ligger ju som ett lock på ytterdelen. Och kyls det inte lär det snart bli väldigt mjukt, på sommarn t.o.m. flytande.

Avdunstande vatten är annars en gammal kylmetod. Min mormor berättade att när hon var liten och de skulle på utflykt (vi snackar tidigt 1900-tal nu och fattig familj, så termosar fanns nog inte i det hemmet) fyllde de saft på flaskor och stoppade ner dem i en raggsocka som de blötte ner med vatten och det höll saften sval. Och jag har själv haft en kruka, som jag tyvärr slagit sönder, som var glaserad på insidan men på utsidan var leran rå. Man blötte utsidan då och då och på så sätt höll sig innehållet svalt.

Nåja, vi får se i morgon hur smöret ser ut. 😁

• Redigerat 2025-02-02 18:55 av hemul
Maria
1

Spännande 🙂

/Maria

hemul
1

Jag trodde innan jag såg den IRL att vattnet på nåt sätt dunstade och att man fick fylla på vartefter. Men det kanske är nån fysikalisk lag som jag inte begriper i spel här. Får se i morgon, som sagt. Har rätt varmt i köket och smöret blir definitivt FÖR mjukt om det glöms framme.

Lite fånigt av mig egentligen, för jag besväras inte av hårt smör. Vill jag ha mjukt lägger jag upp lite på en tallrik som jag tar fram lite innan jag ska använda det bara. Men det är spännande med gamla metoder, så jag ville gärna testa.

Och funkar det verkligen är det ju suveränt på sommarn om man t.ex. sitter ute och äter.

• Redigerat 2025-02-02 19:19 av hemul
Sindri
0

Så lustigt. Jag hade aldrig hört talas om smörklocka innan, men just förra veckan nämnde min syster det.
Vi har sedan flea år smöret framme i rumstemperatur, under sommarmånaderna i skafferiet som i alla fall för det mesta är lite svalare. Vid riktigt värmebölja åker det in i kylen efter frukost och tas fram sent på kvällen. Vi tycker det funkar jättebra. Men jag började faktiskt titta på smörklocka efter min syster hade pratat om det, men de kostar ju uppåt en femhundring så det får nog vara.
Det blir spännande att höra hur din funkar.

hemul
0

Min kostade 269:-. Jo, det flesta är dyrare. Därför jag slog till när jag hittade en till ett inte helt oanständigt pris och den inte var ful heller.

Det funkar än så länge. Nu har jag slutat gå och stoppa fingret i det och förpassa en klick till munnen för att testa konsistensen också. 😅

Det är lite för mjukt för min smak, men absolut inte rinnigt, det håller formen. Eller det är nog att det är för varmt. Jag gillar den där känslan i munnen när kallt smör smälter.

• Redigerat 2025-02-03 18:47 av hemul
Sindri
1

Hmm, vi kör nog på som vi gör. Verkar inte värt besväret och pengarna. Vi kör små matlådor i glas och de är ju lätta att diska när man byter.
Men lustigt ändå att jag inte hört om det förut och så kom det två gånger på nästan samma vecka.

Torparmor
1

Menar du att du vänder på byttan med smör och har smöret i botten i vattnet?

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

hemul
1

Ja, precis. Du ser på den övre bilden (var tanken ivf).

Smöret är fortfarande helfräscht, men jag tror nog det kommer att bli VÄLDIGT mjukt i sommar.

DesK
0

Jag har tidigare haft en smörbytta med glaserad insida och oglaserad utsida. På sommaren la jag en blöt handduk över den och det funkade utmärkt.

/Désirée

hemul
1

Jag är så ledsen att jag slog sönder min kruka. Den var så fin. Ljust brun-beige lera och en fin gul färg på insidan. Inget arvegods, hittade den i nån enklare antikaffär om jag minns rätt.

hemul
1

Fick faktiskt nytta av den här grejen. Mitt kylskåp la av i slutet på värmeböjan och det tog några veckor att få hem ett nytt. Så då åkte smörklockan fram. Funkade bra, men efter ett par dar lossnade smörklumpen och trillade ner i vattnet. Var ju lite småjobbigt att försöka torka av den hälpligt och pula tillbaks den, så jag skippade vattnet och vände byttan på "rätt" köl.

Har faktiskt fortsatt med använda den, men utan vatten. Det går ner ett halvt paket smör i den och det håller sig fräscht. Jag äter ju inte mackor (utom periodvis när jag bakar, men det var länge sen). Men det är lättare att ta en klick när man ska steka och man slipper kladda ner smöret som är i kylen. Till mackor skulle jag kanske tycka att smöret var väl mjukt, men det är ju en smaksak.

Skäms ju inte för sig på bordet eller köksbänken heller. Så detta kommer jag att fortsätta med.