Matlust iFokus

Matlust

Etikettertipsdrycker
Läst 168 ggr
snowy00
2

Ett tips om man inte "tål" koffeinet i kaffe

Här är ett tips som jag inte själv provat, bara hört talas om. Man kanske gillar smaken av kaffe, men vill vara helt koffeinfri (inte ens de där 5 mg koffein eller så som "koffeinfritt" kaffe har). Då borde detta funka bra (utan att själv ha prövat ut det, som sagt):

https://www.jordklok.se/sv/articles/2.362.9793/chikko-not-coffee-kaffealternativ-instant-cikoria-150-g

Vad jag förstått ska smaken påminna mycket om kaffe, men det är helt naturligt koffeinfritt.

Nu älskar jag själv kaffe, och dricker gärna med koffein på morgonen. Men det kan ju finnas perioder där man vill utesluta koffeinet helt… Och ändå ha något gott att dricka. Som när jag funderade om det var kaffet som skapade darrningarna i mina händer exempelvis.

Bara ett litet tips. Någon som prövat nå liknande förresten..?

Äntligen ett koffeinfritt alternativ till kaffe som smakar gott! Instant Cikoria är en ekologisk koffeinfri dryck gjord av rostad chikoria – enkel att blanda med varmt vatten. Det har en sammetslen smak med en subtil bitterhet. Du kan brygga den som en...
  • Redigerat 2026-01-14 17:19 av DesK
Sindri
0

Dina förfäder känner säkert igen detta - det användes som "kaffesurr" under WWII.
Kanske man förfinat tillverkningen nu, men min mormor tyckte det var förskräckligt när hon var tvungen att dricka det.

snowy00
0

#1:

Ja, det var min mor som tipsade om det. Så har hört talas om att det användes under andra världskriget som kaffesubstitut.

Ok, ja det enda jag läst är att det ska påminna mycket om kaffesmaken. Men skulle vara intressant att pröva någon gång, bara för att få reda på vad det smakar.

Sindri
2

Det finns andra substitut till kaffe- både med och utan uppiggande effekt. Gillar inte kaffe men har förstått att det är hårt drabbat av prisökningar. En annan anledning att leta efter substitut.
https://farbrorgron.se/kaffe-sa-har-gor-vi-vart-egna/

Det spås att kaffe ska bli dyrare och kanske kosta 100 kr paketet. Då är det på tiden att man kikar på alternativ. Det blir till att kavla upp ärmarna och förse s
snowy00
0

#3:

Intressant. Det där hade varit kul att prova. Jag har två böcker (typ floror) fulla med ätbara växtsorter som växer i Sverige, så sånt här intresserar mig.

Här om veckan ökade ica priset på både koffeinfritt och vanligt "koffein-kaffe" med ca 10 kr, från ca 71 kr, till ca 81 kr (de sorterna jag köper då). Hoppas de inte höjer till 100 kr paketet.

• Redigerat 2025-02-08 15:56 av snowy00