NĂ„n som odlar chili (tips om skyddsutrustning đ)?
Jag gör det ivf. Jag torkar det mesta och sÄ stimlar jag dem först. Man behöver ju handskar nÀr man skÀr i frukterna. Inte kul att fÄ saften pÄ fingrarna, sen hamnar det lÀtt i ögonen eller nÄn annanstans dÀr man inte vill ha det.
Brukar ta diskhanskar. Men man blir klumpig och de Àr alltid för stora och veckar sig, sÄ lÀtt att man skÀr sönder dem.
Nu hittade jag helt suverÀna fingerskydd pÄ Temu. Vet inte om de kan finnas nÄn annanstans och vad de isf heter, om man inte vill handla dÀr. Det stÄr att de Àr i silikon, men det Àr de inte. NÄt latexliknande, som kirurghandskar fast bara fingrarna. De ser ut som smÄ kondomer som man rullar pÄ. De Àr ÄteranvÀndningsbara. Jag betalade 11:70 för 50 st och bestÀllde genast en omgÄng till. Hittade bara en sÀljare, sÄ de kan mycket möjligt försvinna. Vet inte vad de Àr avsedda för egentligen. Som skydd nÀr man mÄlar och liknande Àr det ju otillrÀckliga.
De var helt suverÀnt bra ivf, eftersom man behÄller kÀnsligheten i fingrarna. Drar man upp tutan ordentligt blir den inte bubblig som pÄ bilden. För mig rÀcker det att ha pÄ tre fingrar pÄ handen man hÄller frukten i och pÄ tummen pÄ handen man skÀr med (jag snoppar mot tummen).
Men de ser helt sjukt roliga ut! đ

- Redigerat 2024-11-06 17:23 av hemul
Fingertutor finns att köpa i djuraffÀrer ocksÄ, man anvÀnder dem för att fÄ bÀttre grepp nÀr man plockar/"rycker" raser som inte trimmas med maskin eller sax.
De finns i olika storlekar, material och fÀrger.
NĂ€r jag jobbade i djuraffĂ€r var det en del nyfikna kunder som frĂ„gade om det var "hundkondomer" vi hade dĂ€r vid kassadisken. đ
// Harley
Jaha! SÄna hÀr tunna ocksÄ? Man kÀnder verkigen allt igenom. Trodde ett par lÀckte för fingrarna kÀndes vÄta, men sÄ var det inte. KÀndes igenom. Har anvÀnt kirurghandskar pÄ lab, men det var sÄ lÀnge sen, sÄ jag hade glömt hur mycket kÀnsel man behÄller.
Skulla va till vavvor dĂ„! đ€Ł
- Redigerat 2024-11-06 17:46 av hemul
De hÀr har jag anvÀnt i mÄnga Är. LivsmedelsgodkÀnda, och funkar Àven till stÀd, fÀrgning, mÄlning, meck, plocka nÀsslor och allmÀnt kladd. AnvÀnder mycket handskar i köket. De gÄr sÄklart att tvÀtta med tvÄl och vatten precis som man gör med hÀnderna, sÄ ett paket rÀcker lÀnge.
https://www.biltema.se/bygg/arbetsklader/arbetshandskar/nitrilhandskar/kraftig-nitrilhandske--2000047439
#2: Jajamensan, av bilden i #0 att döma har jag sett liknande varianter och Ànnu tunnare (tÀnk kirurghandskar). De brukar kallas fingertutor eller fingerkondomer.
// Harley
De kallas verkligen fingerkondomer! De hÀr Àr tunna som kirurghandskar. Kanske inte framgÄr av bilden.
#3 De dÀr Àr bra. Sitter mycket bÀttre Àn diskhandskar. Men de Àr fortfarande ganska tjocka vilket gör pillerier svÄrare, tycker jag. Men tack för pÄminnelsen. Behöver sÄna ocksÄ.
- Redigerat 2024-11-06 17:56 av hemul
#5: Sorry, det Ă€r högst troligt mina ögon som sviker, inte bilden. đ€
// Harley
#5: Det var en gĂ„ng för lĂ€nge sedanâŠâŠJa, alltsĂ„ före pandemin, dĂ„ kunde man köpa tunna handskar i nitril lĂ€tt som en plĂ€tt pĂ„ internet, men nu Ă€r det svĂ„rare. Och vi skall inte tala om hur mycket de gĂ„tt upp i prisâŠâŠ
#8: Ă h, vilken apotekskedja? Har inte sett dessa sedan 2020.
Apotea har ett helt gÀng, men inte just de dÀr tror jag.
https://www.apotea.se/sok?q=nitril
Ska kolla lite, för Biltemas Ă€r för stora för mig och dĂ„ blir det jobbigt. 7œ i handsknummer. Riktiga handskar finns inte i halvnummer lĂ€ngre, om man inte Ă„ker till Stockholm och handlar pĂ„ NK eller nĂ„t, sĂ„ jag har för stora vanliga handskar ocksĂ„.
Jo! De fanns visst! MÄste ha scannat dÄligt.
https://www.apotea.se/sok?q=Evercare+Nitrilhandskar&x=7&y=15
- Redigerat 2024-11-06 21:44 av hemul
#9 Vet inte - Vi har flera i vÄr nÀrhet kan vara Kronans, HjÀrta eller Apoteksbolaget
LÄt dagen idag bli din bÀsta hittills!
Vad lustigt sĂ„nt hĂ€r Ă€r. Jag hade aldrig sett sĂ„na hĂ€r fingerkondomer förut. Förstod ju av er att det inte var sĂ„ ovanligt. Sen satt jag och tittade pĂ„ klipp om USA-valet pĂ„ SVT. Vad fĂ„r jag se om inte en kvinna i nĂ„n fabrik med fingerkondomer! đ
Ofta det Àr sÄ. Man upptÀcker nÄt nytt och sen finns det överallt.
- Redigerat 2024-11-07 15:11 av hemul