Matlust iFokus

Matlust

Läst 295 ggr
hemul
1

Titta vad jag hittade i ölen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hörde att nåt klonkade omrking därinne, så jag hällde ut ölen och fick sen bryta upp burken för att få ut föremålet. Tror inte det är en riktig pingisboll, men liknar en. Är lite mindre tror jag och har en gjutfals. Det brukar väl inte pingisbollar ha?

Var riktigt skraj. Hade fantiserat ihop att det säkert var en råttskalle! Men konstigt va? Leker de med bollar när de jobbar på Guinness?

• Redigerat 2024-10-27 17:00 av hemul
Magi-cat
1

Pingisboll: "Bollen ska ha en diameter på 40 mm och väga 2,7 gram"
Stämmer det in?

Förstår att du undrar vad det är och hur i hela friden den hamnat där!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

hemul
2

Carlsberg (de som säljer Guinness) har redan fått min reklamation. Hoppas jag får en helt låda riktig Guinness som plåster på såren. 😁

Det där är en alkoholfri som jag fick gratis (cashback), men att jag inte betalat för den vet ju inte Carlshamn. Och jag var verkligen sugen på att smaka! Det psykiska lidandet borde vara värt en låda till. 😂

Jag tassar iväg och väger bollen… 4 g på min köksvåg som nog inte är gjord för så lätta vikter. Har inget skjutmått, men om jag måttar med linjalen skulle jag säga knappt 35mm. Och som sagt tydlig fals. Nu ser jag att den har 2 små ingröpningar på var sida om falsen på 4 ställen. Ungefär som om nåt verktyg skulle passa där. Inte en pingisboll.

Crucio
2

Vissa typer av öl har dessa, har för mig att de är till för att det ska bli mer skum i öl som ska ha mycket skum, som Guinness. Det är m.a.o. inte ett produktionsfel.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2024-10-27 17:24 av Crucio
hemul
1

Har hittat ett föremål i mat en gång förut. Har tänkt så det knakar, men kan för mitt liv inte komma på vad det var. Men det var nåt homogent. Smör? Färskost? Det var ivf en tunn men väldigt hård och vass liten plastbit som stack upp ur vad det nu var. Visade den för flera och vi kom fram till att det kunde vara en flisa från nån ytbeläggning på ett transsportband.

Reklamerade då också och det var ett jäkla krångel. Jag måste skick in plastbiten i en specialförpackning de sände mig. Sen tog det en evig tid. Jag fick det lakoniska svarat att de nu analyserade föremålet och det var inget farligt. My ass! Jag skar mig i fingret på det! Inget man vill svälja alltså. Och jag blev bara ersatt för det jag lagt ut. Efter allt besvär jag haft. Pffft!

hemul
1

#3: Du skojar inte? Tanken slog mig faktiskt om det skulle kunna vara meningen på nåt sätt, men jag visste inte att det förekom. Borde det inte stå tydligt på burken då så att man fattar?

• Redigerat 2024-10-27 17:21 av hemul
Crucio
2

Skojar inte, det finns mycket info om det om du googlar.

https://youtu.be/FZcirtUSzSw?si=QwR4NPvD2nfVWPRU

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2024-10-27 17:21 av Crucio
hemul
2

Buhuääää! 😭

Men gud så dumt att det inte står på burken. Måste ju vara jättemånga som reagerat som jag. Klart man inte vill dricka nåt med ett mysko föremål i - om man inte vet att det ska vara där.

• Redigerat 2024-10-27 17:26 av hemul
Pyttelite
1

Plastkulan kallas för "widget" innehåller kvävgas. Kulan har många små hål men håller ändå gasen på plats så länge trycket utanför kulan är högre. När man öppnar burken blir trycket runt kulan mindre än trycket inne i kulan, vilket medför att gasen trycks ut genom hålen.

Läs mer här:

https://www.carlsbergkonsumentservice.se/org/carlsberg-sv/d/vad-har-plastkulan-for-funktion-i-guinness/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Plastkulan kallas för "widget" innehåller kvävgas. Kulan har många små hål men håller ändå gasen på plats så länge trycket utanför kulan är högre. Nä…
Magi-cat
2

En smoothifier? Minsann! 😄 Märkligt kan man tycka, och att det inte står på förpackningen. Samt onödigt med all denna plast!!!

Lona
2

Hade jag ingen aning om! 😮
Men ja, det kan man väl räkna som onödig plast (i synnerhet som jag tycker att öl öht är onödigt 😉🙈).

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
4

Eller hur? Vilkte larv! Hur mycket skum man vill ha reglerar man väl med hur man häller upp ölen.

Är det Carlsbergs påfund alltså? Kan inte tänka mig att riktig Guiness har plastbollar. I så fall blir jag besviken.

Och apropå onödigt past - de har jäkla locken på tetror som numera sitter fast för att de ska återvinnas korrekt! Jag har en mycket bättre lösning. Ta bort plastpipen helt och hållet. Gick utmärkt att öppna tetrorna innan det påfundet!

Såg nån representant för överheten, har glömt vem, bli intervjuad om detta. Han förklarade pedagogiskt hur bra det var. Och sen la han till: det bästa är så klart om man river loss locket och sorterar det som plast. Gaah! Men gör det inte svårare att sortera som plast då!

Crucio
2

Flera källor beskriver att öl som Guinness innehåller betydligt mindre kolsyra än vanliga öl och därför går det inte att skapa skum genom att hälla på ett visst sätt. Det är inte tomma bollar utan de släpper ut ett ämne när man öppnar burken.

"Because a beer like Guinness contains less dissolved CO2, if you poured it from a can with no widget, the head would not be very thick because most of the CO2 would stay dissolved."

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2024-10-27 18:04 av Crucio
Crucio
2

Det står på Guinness hemsida att de använder dessa bollar. Jag förstår inte vad du är besviken på, att de använder en metod som ser till att ölen blir så som den är menad att drickas, med mycket skum? (D.v.s. så som den blir när den hälls upp från fat.)

Sajtvärd på Skrivlust

Magi-cat
2

Det är otroligt dumt att använda plast i onödan! (Den användningen som beskrivs måste anses som onödig.) Kan man inte göra öl utan onödig plast får man helt enkelt hitta på en annan metod. Eller göra något annat.

hemul
3

Det. Och jag är besviken på att det inte står på burken att den innehåller en plastboll! Jag dricker normalt pilsner om jag dricker öl och hade ingen aning om detta Och det var jag tydligen inte ensam om. Finns väl ingen som äter eller dricker något som innehåller ett föremål som man inte tror ska vara där!

Ämnet är för övrigt kvävgas. Jag kan också googla. Men man googlar inte utan orsak och eftersom jag inte kände till plastbollarna och trodde det var ett "främmande föremål" så fanns det liksom ingen anledning till det förut utan jag begav mig till Carlsbergs reklamationssida istället. Ett ställe där det också kunde ha varit lämpligt att ha en blurb om bollarna, för jag lär inte vara den första som trott det var bollen inte ska vara där.

Crucio
4

Håller med om att onödig plast är dåligt, men håller ö.h.t. inte med om att det "måste anses som onödigt" i detta fall. Som väldigt många typer av dryck (och mat) så är ölen menad att drickas/serveras på ett visst sätt (särskilt irländarna själva lär bry sig om det, som de flesta när det gäller inhemsk mat/dryck), och när den ska säljas i små förpackningar kommer det att finnas väldigt begränsat med sätt att påverka detta, när ölen som sagt inte innehåller så mycket kolsyra som lätt "skummas upp." Det tjocka skummet är en del av Guinness signum och som konsumenter förväntar sig.

Definitionen av "i onödan" är ju "när det inte behövs", vilket inte passar in på detta exempel.

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
1

#15: Jag tror att många gissar sig till det, det gjorde jag när jag drack Guinness för första gången för några år sedan. Googlade sedan för att dubbelkolla.

Sajtvärd på Skrivlust

Pyttelite
1

Det tillhör väl allmänbildning eller åtminstone dryckeskunskap avseende patentet som inte är speciellt nytt.

Välkommen till verkligheten!

Widgeten uppfanns efter år av utveckling av två bryggare, Tony Carey och Sammy Hildebrand, från Guinness i Dublin, 1968. Den beviljades patent i Storbritannien 1972 och i USA 1989. Den introducerades kommersiellt av Guinness i burkar 1988 och på flaskor 1999. Widgeten vann Storbritanniens Queen's Award for Technological Achievement 1991.

Mer kan du läsa här:

https://beerandbrewing-com.translate.goog/dictionary/USoo0byN7X/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq

The Oxford Companion to Beer Definition of A widget
hemul
3

Men då kan man ju gå till puben och dricka sin Guinness från fat istället för att dricka fejkad fatöl på flaska. Gick ju bra i ett par hundra år. Riktig drought innehåller nog knappast kvävgas.

Crucio
5

Orkar inte ens påpeka allt som är snurrigt med det argumentet. Men du får helt enkelt bojkotta dem i framtiden då.

Sajtvärd på Skrivlust

[Undertaker]
5

Tror inte det står på burken då det är något folk bara ”förväntas” veta alternativt inte bry sig om/bara anta att det fyller ett syfte. Att Guinness har en boll i sig är typ allmänbildning. Så som 70% av de jag känner i vuxen ålder (allt från 20 till 80 år) har koll på det. Och de som inte har koll antar att den har ett syfte skulle jag gissa.

hemul
3

Så dina bekanta dricker Guiness och mina gör det inte. Skulle jag gissa. 😋

• Redigerat 2024-10-27 18:54 av hemul
hemul
1

#20: Vad synd. Jag hade gärna fått veta det.

Pja, det här var den första Guinness jag varit i närheten av på säkert mer än 30 år, och dessutom en alkoholfri som jag inte brukar dricka heller, så jag vet inte om den bojkotten skulle bli så kännbar för dem. 😀

• Redigerat 2024-10-27 18:54 av hemul
[Undertaker]
1

#22: De gör faktiskt bara väldigt få av dem. Men det är ändå någon information som verkar ha spridit sig.

hemul
3

Jaha. Då gissar jag att dina bekanta pratar mycket om öl och att mina inte gör det. De kanske är de där få som berättat om det för de andra då?

Och som jag förstår det är det väl inte bollar i all Guinness-öl, utan bara i den som de kallar drought. Eller har jag i min oupplysthet fel om det också?

• Redigerat 2024-10-27 18:59 av hemul
Calcifer
4

Jag har då aldrig hört talas om det. Dricker ingen form av öl och har aldrig gjort. Jobbat på pub har jag gjort så vet hur man på korrekt sätt häller upp Guinness så. Men skulle jag öppna en burk med vad som helst och höra att nåt klirrade omkring därinne skulle jag bli jäkla förvirrad. Googla skulle jag nog göra innan jag försökte reklamera (mest för att jag är jäkligt lat) men ja. Jag har då lyckats leva i över 36 år utan att någonsin höra talas om det. 😅😉

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Heddiz
3

Hemul du är inte ensam om att undra vad dom har i sin öl..😉

Första gången jag skulle dricka en guinness så undrade jag också vad sjutton som var i burken.
Nu visste min man redan om att det skulle vara en "boll" däri, men hade jag varit ensam så hade jag nog hällt ut ölen..

Att det skulle vara allmänbildning att veta att dom har bollar i sin öl är väl att ta i..Ja för riktiga öldrickare kanske det är allmänt känt, men för oss andra vanliga dödliga så är det väl inget som man har lärt sig i skolan typ..😂

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

MonicaLagerquist
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ikväll delar jag och mannen på en pingisbolls öl

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Pyttelite
2

Ser gott ut - bara ni inte blir yra i bollen 🏐

Maria
2

Det går inte att jämföra bollöl på flaska/burk med en låångsamt tappad Guinness på en pub tycker jag.

/Maria

• Redigerat 2024-10-31 21:37 av Maria
DesK
1

#30 Instämmer helt med dig! 😊

/Désirée

MonicaLagerquist
1

Jag tyckte ine att den var så god Mannen hemgjorda mörka öl är mycket bättre

Kattutan men stolt Plåtis ägare