Ta tillvara på svamp?
Jag har fått en del svamp (kantareller och trattkantareller) som är orensad. Jag har egentligen inte ork att ta hand om den nu men det är ju synd att slänga den så hur tar jag hand om den på enklast möjliga vis? Antar att den måste rensas och inte går att bara slänga in i frysen?
Jag behöver inte tillaga den, bara se till att den håller några dagar tills någon mer engagerad kan göra något bra av den.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2024-10-15 12:54 av Lona
Jag har fått mycket kantareller denna hösten och jag har förvällt dom. Det är enkelt och går snabbt.
/Maria
- Redigerat 2024-10-15 13:04 av Maria
Trattkantareller brukar vara väldigt enkla att rensa. De blir bäst om de torkas.
Kantareller kan vara jobbigare att rensa, och bör läggas i kastrull och sakta sjudas så vätskan i dem dunstar. Sen frysas.
Om du har lagom kallt ute så lägg dem täckta i en korg eller papperskasse utomhus - då håller de sig i ett par dagar. Absolut ingen plast.
Fick tips någonstans om att rensa kantareller i (den rengjorda) diskohon eller en lite större plastlåda med vatten och någon matsked eller två mjöl. Rör om mjöket i vattnet och lägg sedan ner svampen och låt ligga en liten stund. Rör om försiktigt och plocka upp svampen en och en. Skölj av lite vid behov. All småsmuts och bös är borta från svampen och kvar på botten av vattnet med mjölet.
Jag har testat och det funkade bra. Jag avskyr att rensa svamp, men detta fungerade bra. Grovrensning innan kan nog vara bra ändå, så du får bort det största böset.
Som redan sags bör kantarellerna förvälla innan du fryser in dem.
Trattkantareller brukar vi torka, vi brukar lägga dem på ett bord framför luftvärmepumpen och de brukar gå bra att ta av mossa och annat skräp även efter att de är helt torkade och en del skräp lossnar också under själva torkningen (luftvärmepumpen brukar göra ett så snabbt jobb så vi hinner inte alltid rensa svampen innan den är snustorr).
Gula kantareller gör inget om de ligger någon dag och torkar innan man tar rätt på dem, de kan man också frysa ner hela om man vill. Jag tycker att gula kantareller är godast om man fryser ned dem färska, frysta förvällda kantareller tycker jag blir lite slemmiga och har inte lika god smak som de man förväller efter att de har tinat.
Ja, ställ den ute i skuggan i nåt luftigt.
Särkilt trattisar bör rensas en och en dock, sen när du gör det. Dels kan de faktiskt ha mask i sig de också, men mest därför att de växer som de gör, i mattor, är det lätt att man får med nån oönskad svamp, t.ex. toppig giftspindling, vår kanske farligaste giftsvamp. Den kanske inte är jättelik en trattis på bilden på sidan jag länkar till, men sedd uppifrån i en klunga trattisar är den inte lätt att upptäcka när man plockar. Även andra små bruna svampar som man inte vill äta kan gömma sig bland trattisar.
#3: Det funkar lika bra utan mjöl. Vet att många tipsar om att ha i mjöl eller potatismjöl i vattnet men då riskerar man bara stopp i avloppet.
#6: Ja, det är något jag också tänkte på, men testade ändå. Ska prova utan mjöl nästa gång :)
Jag glömde uppdatera!
Lite slöseri kanske men större delen av trattkantarellerna åkte väck, kantarellerna däremot rensade jag och "badade".
Stekte i smör tillsammans med vitlök, slängde ner lite philadelphiaost som jag hade med mig, klart!
Jag hade inte tänkt äta upp dem egentligen men serverade på grovt bröd fick de mer än väl godkänt. 😋
(Jag var inte hemma heller så det var ännu mer begränsningar än vanligt.)
Tack för råden!👍😃🍄🟫
Jag undrar bara - Varför förväller ni kantareller? De behöver inte förvällas, förvällning tar bara bort en del av smakämnena.
Lägg kantarellerna i en kastrull med bottenskyla vatten, bara så att de inte fastnar på botten. Börja med låg värme, sen kan ni höja lite när vätskan i svampen börjar sippra fram. Låt svampen stå på spisen tills all vätska är borta - låt svalna och lägg i lådor i frysen.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#9 Precis det du beskriver är att förvälla kantareller 😉
/Maria
#10: Nej, det är det egentligen inte. Det är så tokigt att det används hela tiden om kantareller och annan svamp som skall frysas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rv%C3%A4llning
Om svampen är riktigt blöt behövs inte ens tillsätta en bottenskyla med vatten.
Och aldrig frysa svampen med smör eftersom fett kan härskna i frysen.
Fast googlar man om förvälla svamp/kantareller så handlar det endast om att "koka" i sin egen vätska.
/Maria
#12 Mycket man googlar är inte helt rätt, fast en del ord och uttryck kan förstås få ändrad betydelse med tiden
Läser man i kokböcker står det " Förvälla/ Blanchera betyder att lägga i kokande saltat vatten 3-5 min" och det är så man lärde ut i skolköken tidigare
#13 Jag förstår hur du menar men vad skulle du kalla att man gör med svampen istället?
Det är ju väldigt få produkter som släpper ifrån sig så mycket vätska som svamp.
/Maria
#14 tex att man "kokar av vätskan"
Så här skriver Svampkonsulenterna bla
"Skär den rensade svampen i tärningsstora bitar, lägg i kastrull eller stekpanna och koka av vätskan. Häll i lite vatten om svampen är fast, så bränner den inte fast. Värm på medelvärme"
- Redigerat 2024-11-08 15:35 av Torparmor
Jag säger "sjuda in vätskan". Den skall ju gärna inte koka.
Det där med förvällning har tyvärr blivit ett missförstånd som spridit sig och som används felaktigt.
Det är ungefär som uttrycker "komma till bukt med" som hörs i radio, skrivs i tidningar mm. Helt galet.
- Redigerat 2024-11-08 15:38 av Sindri
#16 Ja det var ett bra uttryck - eller kanske sjud UT vätskan -det köper jag
- Redigerat 2024-11-08 15:38 av Torparmor
Jo. Båda har kallats förvälla. Förvälla i mycket vatten som man sen slår bort gör man ju t.ex. med t.ex. skarpa riskor för att få bort ämnet som smakar skarpt.
Förvälla i eget spad gör man t.ex. med kantareller man tänker frysa. LITE vatten kan behövas också. Svampen står sig bättre i frysen om den omges av lite spad.
Det bråkas om vad man ska kalla det. Men jag tycker faktiskt båda kan kallas att förvälla, bara man klargör det där med mängden vätska och vad man gör med den.
- Redigerat 2024-11-08 20:57 av hemul
#18 Väl talat! 👍
/Désirée
Ibland kallas att förvälla och slå bort vattnet att koka av. Det är rätt bra.
Att båda har kallats förvälla beror ju på en missuppfattning som spridit sig. Att förvälla innebär precis som det står på Wiki att tillsätta vatten som man sedan slår bort. Det är så synd att många som läser att man skall "förvälla kantareller" gör precis det och går miste om en del smak.
Jag har svårt att köpa att man skall säga samma sak om så olika metoder - den ena innebär att koncentrera smak och den andra att koka ur smak. Nej, jag kommer att fajtas för att man slutar säga förvälla om kantareller och annan svamp när man menar tvärtom.
Ja, "förvälla" tolkar jag som att man kokar/sjuder något i några minuter varpå vattnet slås av. (Som med broccoli till hunden till exempel.)
#21 Nja, det tror jag inte riktigt stämmer. Tycker mer det betyder "lättkokning", d.v.s. koka kort.
Svensk ordbok har det mer som jag använder det.
förvälla
Lägga (födoämne) i kokande, lätt saltat vatten och låte det koka några minuter varefter vattnet ibland används
Fast att salt måste vara med håller jag inte med om! Speciellt inte till kantarellerna. 😄
SAOB säger "låta (ngt) hastigt koka upp, upphetta (fast ämne) till kokpunkten".
En del köksordlistor säger att det är synonymt med blanchera.
Man kan nog säga att det är lite svävande. 😂
- Redigerat 2024-11-09 04:08 av hemul
Svampen ska inte koka upp, den skall bara sjuda. Man lägger definitivt inte ned den i vatten (och än mer definitivt inte i salt), man lägger den i kastrullen. Om man börjar på svag värme behöver man aldrig tillsätta vatten, det kryper sakta ur svampen.
Det är väldigt sorgligt om någon som först lär sig att man skall förvälla murklor, eller som verkligen vet vad förvälla betyder, gör så med kantareller eller andra svampar som inte är murklor. Man slänger bort en massa smak.
Jag önskar verkligen att man slutade skriva så. Slår man upp ordet förvälla så förstör man sin svamp.
Orsaken till att man förväller innan frysning är ju att man vill undvika att det blir besk smak.
Det är en kemisk process och för att det ska fungera måste svampen värmas - huruvida man slår bort vatten eller kokar in har ju inte med den kemiska processen att göra.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Nu kan man förvälla av andra orsaker också och det är den skillnaden och vad det bör kallas vi pratar om. Och det handlar inte bara om någon verklig eller inbillad besk smak när man fryser heller. Utan att svampen helt enkelt blir bättre så. För att inte tala om att den tar mindre plats,
- Redigerat 2024-11-09 08:58 av hemul
#26: I grunden handlar det om en kemisk process som man använder för att varan oavsett om det är svamp eller grönsaker ska bibehålla sin smak.
Jag har fått lära mig att om svampen innehåller för mycket vatten är det vissa celler som fryser sönder och det skall göra att svampen tappar smak. Själva frysningen drar ut vatten ur livsmedel också, det märker man när man fryser varor som verkar torra vid infrysning, men när man tinar dem har det separerats mycket vätska, t ex från bär och frukt.
Genom förvällningen förhindrar man att enzymerna förändrar smaken och att grönsakerna blir missfärgade.
En relaterad sak jag funderade över när jag stekte kantarellerna är att de blir ju snarare "kokta i eget spad" i stekpannan vilket säkert heter något fint men ni vet nog vad jag menar.
Blir det alltid så eller borde jag stekt på högre värme? Tagit liten mängd i taget tills det mesta av vätskan var "instekt"?
Det funkade i och för sig alldeles utmärkt, jag var mest nojig att jag skulle bränna det så hellre kokt än bränt tänkte jag.
#30 När jag steker kantareller så låter jag vätskan steka in och steker tills det liksom knäpper i svampen.
/Maria
Lona! Jag har aldrig fryst svamp, jag torkar alltid svamp. Fördelen med det är bl a att skräpet trillar bort av sig själv.
/Désirée
#33 Wow🙂
/Maria