Glutenfria recept
Hej!
Både jag och min man har nyligen upptäckt att vi båda två tyvärr lider av glutenintolerans, jag är egentligen "bara" allergisk mot vete pga en kronisk sjukdom jag har i mitt matsmältningssystem, hans mage brakar totalt..
Har nu totalt idé torka på mat, det jag vet kan göras eller är glutenfritt överlag varvas just nu är hemma, börjar bli rätt tråkigt och tradigt..
Har ni några tips på mat som är eller lätt går att ta bort gluten ifrån eller någon sida/kokbok eller liknande ni kan tipsa om? :)
Jag tycker det är ganska lätt för det mesta, men så har jag hållit på några år. 🙂Några recept och tips kan du nog hitta här på iFokus, Specialkost.
Glutenfria recept på gott bröd finns ganska många i baktidningar t.ex. Däremot har jag aldrig lärt mig baka mer avancerade bröd som surdegsbröd glutenfritt, men det går nog det också.
Ska jag göra en kaka t.ex. som är baserad på vetemjöl brukar jag ofta bara byta ut det rakt av mot en glutenfri blandning som finns att köpa. Det brukar bli hur bra som helst.
I själva matlagningen använder jag aldrig mjöl, så det är bara att hoppa över.
Sedan kan man om man vill experimentera med egna blandningar av bovetemjöl, psylliumfrö och liknande.
Böcker finns det många. En är t.ex. "Nytt bröd - baka gott utan gluten" av J. Frej o Maria Blohm.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag brukade baka ett bröd på enbart råg förut som var jättegott. Lite segt och tuggigt, men på ett bra sätt. Brukade hjälpa till med helgfika på ett ställe och det här gick alltid åt först. Enkelt att göra också.
https://nillaskitchen.com/2017/04/24/ragrutor-100-ragmjol/
Har inget minne av att jag hade honung i. Bytte nog ut det mot nåt billigare som sirap eller socker. Och jag tyckte det var godast utan brödkryddor. Härligt med rågsmaken bara.
- Redigerat 2024-10-13 13:50 av hemul
#2: Rågmjöl är inte glutenfritt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Javisst ja, det är det ju inte! Klumpigt av mig. Det är bara havre av de vanliga sädesslagen som är glutenfritt va?
Men det är väl mindre och lite annorlunda. Om det inte är fråga om celiaki är det kanske möjligt att det funkar. På de där fikaträffarna jag berättade om åt ivf de som sa sig inte tåla vete av det. Det var därför jag kom att tänka på det. Men det vet väl TS själv, om hon/de tål råg.
#4: Havre är glutenfritt, men det får bara kallas det om det inte har hanterats i samma lokal som mjöl med gluten.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
På den här sidan är det ingen som använder gluten
https://kolhydrater.ifokus.se/
Klicka på pilen vid Alla diskussioner så får du upp rubriker med t ex Mat - tips på livsmedel och massor med recept både under rubriken Mat och rubriken Recept.
Jag har ätit glutenfritt i över 15 år nu (utan att var konstaterad med allergi) och mår så oerhört mycket bättre både fysiskt och psykiskt. Det finns så mycket annat att äta. Jag bakar massor med olika bröd, pajer, pizzabottnar, kex mm.
Det finns även pasta gjord på linser eller t ex bovete (som inte är ett vete). Det går också väldigt bra att panera i t ex bovetekross, tefflakes, sesamfrön mm.
Nuförtiden finns mycket glutenfritt att köpa i butiker, men annars beställer man lätt på nätet.
Det finns ju massor med mat som inte innehåller gluten..
Eller frågar du bara om ett substitut för just vete? Istället för vete så kan man ju använda något växtmjöl istället..Även om det inte alltid blir lika bra..Det beror lite på vad du gör för något..
Annars så finns det ju massor med glutenfri mat som grönsaker, potatis, majs, quinoa, frukt, bönor, linser, ärtor, nötter, frön, kött, fisk, skaldjur, mejeriprodukter. mm.
Sen kan man ju även göra andra maträtter glutenfria som det brukar vara gluten i..Som tex paj, pizza, osv genom att byta ut mjölet. Eller så brukar det finnas färdig glutenfri pizza eller vad ni nu vill äta i dom flesta affärer…
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#7: Nej, man kan inte bara använda "växtmjöl stället". Även glutenet måste ersättas med sånt som gör att det håller ihop. Men det finns som sagt massor med recept.
Vi misstänker att maken har celiaki så det får absolut inte ens finnas en gnutta gluten i därför jag frågar.
Jag är vete allergiker inte direkt gluten så för min del är det vete som måste uteslutas så det jag egentligen frågar efter är substitut för gluten/vete som mer eller mindre beter sig som exempelvis vetemjöl.
Har inte hittat något än som gör att jag är sugen på att prova baka eller liknande för jag tycker det är så onödigt med svinn om det skulle bli pannkaka av allt.
Jag är dessutom nötallergiker så såna substitut fungerar inte heller.
Men tack för alla tips än så länge, ska kika på dom :)
#7: Utan att låta dryg nu men det är väl klart jag inser att grönsaker, frukt och liknande inte innehåller gluten eller vete.. Men jag tänker inte gå och bli vegan eller vegetarian för att utesluta gluten ut ur vår kost.
Det jag söker är recept eller tips på något annan än just vete, råg, bovete eller havremjöl.
men tack ändå
#9: Det är just glutenet i vetemjöl som gör att det "beter sig", d.v.s. bildar långa trådar som gör att du kan knåda och sträcka det, och som sedan gör att det jäser upp och blir fluffigt. Så du kan inte hitta ett substitut rakt av, du måste lägga till husk eller psyllium (samma sak med olika namn) och det måste vara de malda skalen.
Bovete är en ört och inte släkt med vete så det borde du tåla. Har någon sagt att du inte gör det? Min dotter tål inga av de fyra sädesslagen, men bovete går bra.
Kan du tänka dig att grädda i torr panna på spisen så kan man göra superenkla tunnbröd av kokt mosad potatis eller sötpotatis, salt och bovete. Kavlar ut i rundlar och gräddar i torr stekpanna. Enkelt och går fort. Jag låter bröden svalna i en handduk och fryser dem sen.
Om du följer något av de recept du hittar så blir det inte pannkaka, det blir lika gott som "vanligt" bröd.
#10 Fattade jag det rätt att det är just bröd du efterfrågar då? För i lagad mat är ju inte vete så himla vanligt, mer än i pasta och pajskal då. Och redningar. Men för det sistnämnda finns ju t.ex. arrowrot och majsmjöl.
Sindri tipsasde om lowcarb-bröd. Samma principer kan tillämpas även om man inte vill ha lowcarb. Går att baka frallor på havre med tillsats av fiberhusk t.ex. Husken ersätter gluten iom att det bildar ett segt slime som binder ihop degen.
#10: Jag skrev visserligen kött och fisk också som ex…Och vad jag vet så äter inte vegetarianer/veganer varken fisk eller kött.
Att äta mer fisk, kött, kyckling, räkor, ägg osv med potatis, grönsaker, ris, eller liknande istället för pasta, bröd, pannkaka, paj, osv är ett sätt att slippa gluten/vete.
Då frågade du alltså om ett substitut för vetemjöl och inte om tips på glutenfri mat generellt!?
Hur skulle jag veta förresten att just du visste att grönsaker, frukt, fisk, mm mm är glutenfritt, för det är det tro det eller ej inte alla som gör..😉
Det finns dom som inte har en aning om var gluten "bor"
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#13: Jag såg det i efterhand, ber om ursäkt för den kommentaren :)
Nej det är rätt sjukt vad folk kan va "korkade" men å andra sidan är det sjukt mycket som innehåller gluten som inte borde ha det i sig :/
Men ja och nej, substitut för vete och tips rent generellt :)
Ett bra tips är att läsa innehållsförteckningar väldigt noga om man köper halvfabrikat eller t ex charkprodukter. Det kan finnas t ex vetestärkelse i mycket som man inte kunde tänka sig att det fanns i.
Att äta ute är ju svårare än hemma. Där får man avstå från sånt man kan göra själv, som t ex panerat om man gillar det. Jag panerar i sesamfrön blandat med t ex bovetekross, teff flakes eller parmesan.
Pannkakor gör jag på ägg, grädde (alt. kokosgrädde), kokosmjöl och/eller mandelmjöl, kokosflingor och fiberhusk. Med mosad banan i blir det väldigt mättande.
Men som jag skrev tidigare, gå in på kolhydraterifokus, du får hur mycket tips och recept som helst, och du kan fråga om allt. Det kan verka jobbigt och krångligt i början, men du kommer att lära dig massor, och snart blir det dina nya rutiner.