Matlust iFokus

Matlust

Etikett: tips
Läst 118 ggr
Ana.J
1

Recept på kycklinglever

Hej!
Idag när jag handla fick jag syn på kycklinglever. Jag har aldrig testat det men tycker om att experimentera i köket, men jag har ingen aning om vad jag ska göra med den.
Har någon här ett recept får ni jättegärna dela med er! ☺️

// Ana

Maria
1

Min man äter inte kycklinglever längre men förr brukade jag göra en gryta med grönpeppar, grädde och massa lök bl.a.
Jättegott.

/Maria

Ana.J
1

#1: Har du lust att ge en skiss på receptet? Det behöver inte va exata mått eller något sånt. Hittar verkligen inga recept när jag söker på Google typ.

// Ana

Maria
1

Jag stekte levern sedan löken med krossad grönpeppar. Blandade sedan med vispgrädde. Fick puttra en stund.
Jag hade fond i och något sött att bryta med.

/Maria

Ana.J
1

#3: Tackar! ☺️ Tar man typ råstekt potatis till eller vad är de klassisk tillbehören?

// Ana

Maria
1

Jag har haft kokt potatis men det blir säkert gott med råstekt också.

/Maria

Åsa S
1

Levergryta: stek ett paket bacon, sedan kycklinglever ha på grädde. Krydda med timjan salt, peppar. Jag tycker det är gott att ha ner lite burkmajs med. Servera med ris eller potatis + lingonsylt

Leverpastej: Stek levern med lite scharlottenlök el gul lök, ha på en skvätt konjak (går dock att utesluta). Krydda med salt och peppar. Låt det svalna lite lägg det i en mixer och mixa med grädde och en klick smör till önskad konsistens (det blir tjockare när det blir kallt) provsmaka och krydda ev. lite mer. Leverpastejen går bra att frysa i mindre portioner ifall man är ett lite hushåll

Ana.J
1

#5: Tack så jättemycket, tror nog jag ska försöka bemästra denna rätten till dagens middag.

#6 Grytan låter verkligen jättegod, en fråga hur smakar leverpastej?

// Ana

Åsa S
1

kycklinglever är milt så leverpastejen blir snarlik den bredbara leverpastejen du köper i matbutiken

Sindri
1

Vi har alltid kycklingleverpastej i frysen och tar fram efter behov. Den är mild och fin lite beroende på hur man kryddar. Jag pressar ner lite vitlök och använder några droppar worchestersås + paprikapulver också. Till julpastej får den en skvätt portvin i sig.

Ana.J
1

Jag tackar för alla tips jag har fått! Gjorde en jättegod gryta idag och de blir inte sista gången. Jag ska testa göra pastej också för första gången har jag tänkt inom de närmsta dagarna!

// Ana

Sindri
1

#10: Du bör nog göra pastejen imorgon eller frysa levern. Inälvor har väldigt kort hållbarhet.
Kul att grytan blev så god.

Ana.J
1

#11: Tack för tipset, just nu är levern i frysen. Kan man göra leverpastej på fryst lever? 😊

// Ana

Sindri
1

Ja, jag beställer alltid 1 låda lever, då får jag 2 kg i 500 grams paket och gör 1 paket åt gången. När du tillagat den är det ok att frysa igen. Prova pastejen som pålägg med saltgurka. Magiskt gott.

DesK
0

Jag har oftast lite kycklinglever i köttfärssåsen, det blir jättegott.

/Désirée