Hur länge håller chili i kylen?
Hej alla! Jag har en fråga om hur länge chili håller i kylen. Jag har lagat en chili med kalkonkött och den jag vill spara till måndag (ha som matlåda), men jag vet inte om det är säkert att äta den då. Hur länge kan man förvara chili i kylen utan att den blir dålig? Och är det någon skillnad om man har nötkött istället för kalkonkött? Jag har nämligen gjort en annan chili med nötkött som jag gjorde för 4 dagar dagar sedan och som jag också vill äta upp. Behöver jag frysa den (och hur länge håller de i frysen?!) Hur länge är chili bra i kylen om man har olika sorters kött i den? Tack på förhand för era svar!
Hej! Det är en bra fråga som du har. Jag har läst lite om det på den här länken: https://www.thechili.life/cooking/how-long-does-chili-last-in-the-fridge/. Texten på den sidan är på engelska men jag ska försöka sammanfatta det viktigaste för dig.
För det första beror lite på vad du har i din chili, men generellt så håller chili med kött (både kalkon och nöt, som i ditt fall) ungefär 3-4 dagar i kylen efter att du har lagat den. Om du vill vara på den säkra sidan så skulle jag rekommendera att du äter upp den inom 3 dagar, eller fryser in den (du borde alltså kunna ha den som matlåda till jobbet på måndag!). Chili med köttfärs kan vara bra upp till 6 månader i frysen, så du har gott om tid att njuta av den senare.
Chili med vegetarisk färs eller bönor kan hålla något längre i kylen, upp till 5-6 dagar. Men även här gäller det att använda ditt sunda förnuft och kolla om chilin ser och luktar bra innan du äter den. Om du fryser in den så kan den hålla i 6-8 månader.
Några tips för att få din chili att hålla längre är att du låter den svalna ordentligt innan du sätter in den i kylen eller frysen, och att du förvarar den i en lufttät behållare. Du kan också hälla lite olivolja över ytan på chilin för att förhindra att den torkar ut eller blir dålig.
Jag hoppas att detta var till hjälp för dig och att du får njuta av din chili. Ha en bra dag!
Om man undantar känsliga matvaror som t ex skaldjur och svamp så är en tumregel att tillagad mat håller sig i kyl (max +8 grader) i en vecka. Efter det kan man lukta och smaka - känns det ok så ät.
Chilin med nöt kan du också äta nu, inga problem. I frysen (minst -18 grader) håller den sig länge, länge.
Och bönor. Det har man väl ofta i chili? Det är känsliga grejer. Enda gången jag blivit riktigt matförgiftad var det just chili con carne. Dagen efter. Men den serverades på en fast och kan nog ha stått framme väl länge.
Det hade jag ingen aning om. Jag gör inte mat med bönor på det sättet så det har aldrig varit en fråga för mig. Har haft typ kokta bondbönor i kylen flera dagar och det har aldrig varit något problem.
Tror det just blandningen med kött. Och inte gröna bönor då, utan f.d. torkade, typ vita bönor.
#5: Du får utveckla - att ha färska bönor och kött i samma bunke kan säkert i sämsta fall ge matförgiftning men att bönor som finns med under hela tillagningen i en kötträtt skulle ge magsjuka har jag aldrig hört talas om.
Kan du berätta mer!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag har glömt. Det är länge sen jag läste om det. Men jag minns det just för att jag själv råkat ut för matförgiftning av den blandningen.
#7: Matförgiftning kan ske om du inte förväller eller kokar dina bönor tillräckligt länge - man får inte matförgiftning bara för att man blandar bönor och kött.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.