Matlust iFokus

Matlust

Läst 193 ggr
[Leifsdotra]
3

Recepttips Creme fraiche önskas!

Jag har mycket Creme fraiche och önskar tips på vad jag kan göra med den innan den blir gammal. Matrecept, bröd, goda röror, bakverk, allt är av intresse!

Pawoui
3

Tacopaj kan man göra. Riktigt gott och lätt att göra.
Jag brukar göra min så här
Börjar med degen

100g smör
2 1/5 dl vetemjöl
3krm salt.

Sen kladda man ut den runt i formen man ska göra tacopajen i och låt den vila i kylen 1 halvtimme. Sen grädda i ugn på 200 grader i 10 min.

Sen bry man 1 lök och 400g köttfärs. Krydda den då med tacokrydda.

Så rör man ihop krämen där creme fraichen kommer in.

4 hackade tomater
3dl creme fraiche
4 msk majonnäs (ibland kan jag skippa så jag int har hemma)
1 krm vitpeppar

Då tar man degen, lägg ditt köttfärsen, sen sprider man ut creme fraichen och tomaterna och toppa med ost. Brukar använda cheddar och mozzarella ost.
Sen in i ugnen på 250 i ca 15 minuter.
Klart! Jättegott att äta med chips och nån sallad. Funka utmärkt att rulla in i bröd om man vill. Går jättebra att frysa in och ha med sig till jobbet.

Åsa S
4

Såser överlag är ju goda att ha creme fraiche i. Stuvningar smakar bättre med creme fraiche, och tomatsoppa med en klick creme fraiche i blir ju bara godare. Och sedan så håller ju creme fraiche bra mycket längre än vad bäst före datumet säger de kan hålla flera veckor till. Alla syrade mjölkprodukter håller ofta bra mycket längre än många tror det är sånt jag ofta handlar när de säljs på kort datum hyllan

Ana.J
5

Jag tar ofta i créme fraîches istället för vanlig grädde, funkar i alla grytor, pasta eller soppa osv och precis som Åsa säger så håller syrade produkter väldigt länge!

// Ana

Carmarino
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde vaniljfluff till en tårta i fredags:
200 g färskost
2 dl crème fraiche
2 dl grädde
2 tsk vaniljsocker (jag använde vaniljpasta)
Vispa ihop till en fluffig smet.

Blandade några deciliter av fluffet med ca 55 gram smält choklad (man kan nog ta 100 gram om man vill. Resten blandade jag med en paket djupfrysta (men tinade och avrunna) hackade jordgubbar.

Bredde chokladfluffet underst och toppade med jordgubbsfluffet. Dekorerade med chokladdragerade mandlar, men man kan ta bär om man vill, eller inget alls.

Funkar som fyllning i rulltårta också - eller bara att äta det som det är, i ett glas, eventuellt med mandelbiskvier eller krossade digestivekex.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder creme fraiche till mycket , tomat soppa -en msk i soppan , även i en fransk gryta ,
Sen kalla röror -
Tzatziki - 3-4 dl creme fraiche , vitlök pressad , citron 🍋 pressad , majonnäs , salt , så gott ! 😊😋

Sen låter jag den stå i kylen .

HH 🙂

Sindri
3

Man kan faktiskt frysa crème fraiche. Den blir inte så bra att äta naturell sedan, men i soppor och grytor funkar den alldeles utmärkt. Frys i så stora portioner som du tror går åt.

[Leifsdotra]
1

Tack för era tips!
Jag googlade på att frysa creme fraiche, och det var inte helt lämpligt stod det. Men jag använder det oftast i grytor, så då testar jag att frysa några dl nu!
Funderade på att testa overnight rye (på rågflingor då) med creme fraiche men då kanske det är bra att blanda i någon mer vätska?

Sindri
1

#7: Det står så mycket som man inte behöver bry sig om. Mejeriet vill hellre att du slänger gammalt och köper nytt. Jag har fryst fler saker som "inte går att frysa". Grädde går t ex utmärkt att frysa och ha i såser och grytor, göra glass eller syra.

Crème fraiche är en syrad produkt så den håller sig minst en vecka längre än vad som.står på burken. Jag syrar egen CF och den håller sig länge, länge.
Skall du äta råa rågflingor?

DesK
1

Du har fått flera bra tips 😊👍 vill bara påminna om att bäst före inte betyder oätlig efter. Precis som Sindri säger, så vill mejerierna sälja nytt, istället för att du ska äta upp det som du har handlat. Detta gäller inte bara mejerierna. Förr hade t ex helkonserver inget annat datum än tillverkningsdatum och det stod på dom att dom är helkonserv. T ex ost är oftast bäst långt efter bäst föredatum.
Ett tips angående frysning är att frysa grädde, crème fraiche, vin mm i istärningslåda och när det är helt fryst lägga över i påsar eller burkar. Jättelätt och smidigt att ta fram så många tärningar som man vill ha 😊

/Désirée

• Redigerat 2024-08-27 15:08 av DesK
Carmarino
1

Har läst flera tips om att köpa t.ex. hushållsost på extrapris och sedan förvara den svalt (typ kyl, sval eller jordkällare) under ett år ungefär. Då blir den lagrad och får mer smak - trots att bäst-före-datum har passerats med råge.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Leifsdotra]
2

#9: Ja, ett par av burkarna har redan passerat bäst före, men det bekymrar inte mig. Jag luktar och smakar alltid och slänger inte i onödan.

Sindri
2

#10: Har också läst det där. Jag brukar köpa julcheddarost på rea efter jul och spara till nästa. Det har alltid gått bra. Jag hade en Västerbottensost i kylen i nästan två år. Sedan började den mögla så jag fick skära bort en bit. Så det är viktigt att man kollar då och då.

ticarlito
1

Jag brukar ibland göra biff stroganoff med creme fraiche:

• 300 g strimlad biff
  • 1 hackad lök
  • 1 klyfta vitlök
  • pkt creme fraiche
  • 2 msk tomate pure
  • 1 tsk dijon senap
  • kalvfond
  • 1 dl vitt vin
  • persilja
  • olivolja till stekning

Strimla biffen, stek strimlorna i olja på hög värme så de för en yta, stek löken så den blir mjuk (ca 7 min), i med tomatpure och vitlök; fräs i nån minut, i med vinet och reducera till hälften. I med dijon senap och creme fraiche. Värm upp det och smaka av med kalvfond, salt, och peppar. I med köttet och servera med persilja och potatis.