Matlust iFokus

Matlust

Etikett: köksutrustning
Läst 123 ggr
Sindri
2

Praktiska prylar till köket

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu håller jag mycket på med inläggningar och hittar en del spännande metoder på Youtube. Jag fick se en kniv med vågor som man kan skära snygga skivor med, en sån hittade jag på nätet. Synd att jag hunnit göra alla gurkinläggningar, men till nästa år så….
https://cdon.se/hushallsapparater/rostfri-gronsakskniv-fruktkniv-vagor-c124471093
En sak jag gärna skulle vilja ha är en sorts lock med hål i, se bild. Jag har bildgooglat och den verkar bara finnas att köpa i Ukraina. Eller kan det finnas i någon "invandraraffär" i Sverige? Någon som äger någon sån köpt i Sverige? Jag vet inte ens vad den skulle kallas på svenska.
https://agro-market.net/catalog/item/dyuralevoe_slivnoe_ustroystvo_s_ruchkoy_grondo_dlya_banok_sko_i_tvist/

Дюралевое сливное устройство с ручкой "Грондо" (для банок СКО и твист) в интернет-магазине Agro-Market. Надежность. ✅ Качество.✅ Гарантия. ✓ Доставка по всей Украине. ☎ (044) 333-49-12, (048) 708-10-58
Carmarino
0

#0: Vad används det locket till?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
1

Oj, skulle kanske förklarat. Det är för att hälla av vätska ur en glasburk. Man skjuter den över öppningen och häller av, mycket smidigt.

Carmarino
0

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Handla Sil för burkar och konserver online hos oss på 24.se. Alltid i lager, snabb leverans och låg fraktkostnad.
hemul
1

Sånt här är roligt!

Grejen du hittade Carmarino ser väl ut som just vad Sindri söker.

Jag har en grej liknande kniven men i form av en mandolin. Om man vrider t.ex. potatisen ett kvarts varv för varje drag kan man göra galler. Så här.

potcrop.jpg

• Redigerat 2024-08-08 06:35 av hemul
Sindri
1

#3: Tack, men den ukrainska sitter fast på burken. Man skjuter den över öppningen, ser så smidigt ut.

#3 Jag letade i många år efter en mandolin (detta är säkert 20-25 år sedan), ingen visste vad det var
När jag äntligen hittade en var jag livrädd för de vassa skären (med 4 små barn hemma), så den åkte ut ur huset. Dyr var den också. 😆

Sindri
2

Kolla 3:19 in i videon. Alla filmer jag sett hittills om konservering av grönsaker kommer från östeuropa. Varför är de så duktiga där på sånt? Eller varför har vi slutat? Var det för att alla hade råd med frys? Och nästan ingen har matkällare eller skafferi längre. Jag är så glad att jag har båda.
https://www.youtube.com/watch?v=FRaNyotWeGs

Diese Methode wurde von meiner Großmutter und meiner Mutter angewandt und ist eine Familienmethode zum Einmachen von Tomaten. Eine köstliche Art, Tomaten für...
Heddiz
0

#0: Jag har inte något tips annat än att skicka efter från Ukraina direkt!?
Då får du det du vill ha.
Varför måste det vara importerat till Sverige först i andra hand ( och säker dyrare då också) innan du kan beställa?
Jag har själv har letat efter något liknande, men inte hittat något här i Sverige.
Nu vet jag inte hur stor den från Ukraina var i diameter, men jag letar efter en som typ passar på en kanna juice/vatten/smoothie..
Självklart finns det olika utseenden och storlekar, osv på det med, men en som varken är för stor eller för liten.
Skulle vara perfekt att kunna hälla ut tex juice med såna där hål, som gör att skalrester, osv inte följer med.

För min del så måste den inte sitta fast. Så kanske den du Carmarino gav förslag på skulle kunna passa.
Helst vill man ju kunna sätta fast den, men går det inte så är det ju ett bra alternativ.

Jag skulle iaf kunna tänka mig att skicka efter från Ukraina..Om man visste måtten.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Sindri
1

#7: Nu kan jag ju inte ryska och vet inte hur man betalar med ukrainsk valuta så det känns inte direkt realistiskt.
Om jag ändå måste hålla i silen så är en vanlig sil bättre enligt min mening.

Heddiz
0

#8: Fast sidan du länkade till är ju översatt till svenska.
Och gällande betalning så går det snabbt att betala den ukrainska butiken via tex "Wise" direkt online
eller något annat växlingskontor som finns online.
Wise tror jag tar ca 9kr i avgift.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2024-08-08 21:51 av Heddiz
hemul
0

#6 För att vi blev rika. Och lata.

hemul
0

Men Sindri, om den sitter fast på burken då måste den väl vara gjord för en viss burkstorlek? Eller är det nån slags spännanorning som gör att den kan sitta på olika stora burkar? Svårt att fatt från bilderna.