Matlust iFokus

Matlust

Läst 113 ggr
Sindri
2

Mala egen färs av vilka bitar

Jag vet att högrevsfärs klassas som den finaste färsen, men vilka andra delar kan man mala utan att det blir för torrt? Märgpipa kanske? Någon som provat att mala t ex fransyska? Den tycker jag är svår att laga till utom som grytbitar. Vi gillar inte gammaldags stek, det är för hårt och torrt.

DesK
4

Det här med högrevsfärs är en mycket märklig modernitet. Färs mals av allt, som inte går åt på annat sätt och högrev har alltid varit en stor del av det som mals till färs. Om man vill mala magrare kött, så tillsätter man bara lite späck /talg. På den tiden som vi slaktade och styckade djur själva, så delade vi upp köttet i dom vanliga detaljerna och allt puts, minus senor och brosk blev till färs. Det varierade en del vad vi gjorde med t ex fransyskan. Ibland blev den till färs tillsammans med späck /talg. Andra gånger skivade vi den tunt till lövbiff som sedan blev sjömansbiff.
Märgpipan går utmärkt och minst lika bra som fransyskan att mala till färs. Den kan också bli till härliga gryträtter och det klassiska dillköttet, allt efter tycke och smak.
Har du någon gång testat att göra Hirams porterstek? Om inte rekommenderar jag det. Likaså är en klassisk tysk surstek toppen att göra på fransyska 😊

/Désirée

Sindri
2

#1: Lövbiff av fransyskan vore kanske en idé, fast jag borde ha en skrivmaskin då, det är så hopplöst att få till det på slutet.
Jodp, jag har gjort de där klassiska "söndagsstekarna". Förutom tjälknöl (och grytor förstås) så har vi väldigt svårt för kött som är så genomstekt.
Kanske kan jag fråga bonden om jag få lite späck vid nästa slakt. Han brukar fixa buljongben, kind och svans till mig.

hemul
1

Frys köttet först. Alltså inte helt, bara så det blir stelt eller vad man ska säga. Då går det fint att skiva lövtunnt med en vass kniv.

Skärmaskiner är enligt min erfarenhet skräp, om man inte går upp x tusentlappar i pris och köper en åtminstone halvprofessionell maskin. Det finns mindre tänkta för caféer och sånt. Kunde lätt ha köpt en sån för vad jag lagt ut på usla maskiner, från den handvevade Nils Johan till den senaste ganska dyra från Philips.

Ser man att det ska bli konkursutförsäljning efter en restaurang ska man hålla ögonen öppna. Där kan finnas sånt som skärmaskiner och glassmaskiner av mycket bättre kvalité än skräpet som säljs till hushåll. För att inte tala om pannor och knivar och annat fint. Jag ser det alltid först när det är för sent.

• Redigerat 2024-07-28 15:05 av hemul
Sindri
1

#3: Jo, jag vet att man skall frysa köttet, nu var det fryst så det gick rätt bra att skiva, men det blev inte bra att grilla ändå. Hade varit bättre som färs. Nu har jag just malt en bit flankstek, det är ju magert kött, men man får blanda i lite fett. Det blir nog bra.

hemul
1

Fransyska? Nä, det är nog inget vidare att grilla.

Lidl har fläskfärs för 59:80 den här veckan. Har nästan aldrig använt ren fläskfärs förut, men har upptäckt att det är gott till röror och kålpudding, så ska dit och bunkra.