Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: tipsråd
Läst 233 ggr
91Marran
0

Hjälp med frukost

Jag äter i dagsläget Modifast vanilla pudding. Åt vaniljgröten innan i flera år sen försvann den. Så med enkel tanke så blev det puddingen istället. Blir inte lika mätt. Jag tog ner en app och la in puddingen och den hamnade på "low".

Jag vill ha något som är enkelt och är lika mycket varje dag. Alltså inte havregrynsgröt. För det är svårt att väga upp i rätt mängd. Det är inte så mycket näring heller.

Puddingen är bra för den är bara att blanda i vatten och jag kan ha många paket i t.ex bilen eller på jobbet utan att det blir dåligt. Visst det blir ju dåligt det också men inte lika fort. Äter jag fil så måste jag komma ihåg att handla det. Puddingen finns alltid på jobbet och i bilen ifall jag skulle glömma.

Banan är ju bra men de är olika stora och det är inte bra att äta frukt varje dag. Det fick jag till mig av en livsstilscoach på vårdcentralen. Alltså det gäller mig, inte alla människor. De flesta andra mår bra av frukt.

Hon på vc sa att jag ska äta precis samma varje morgon. Samma ingredienser och precis lika mycket.

Jag äter frukost på jobbet vid 9.30. dricker vatten vid 11.45. sen äter jag hemma mellan två och tre ungefär. Skulle kunna äta något litet vid 11.45. Då har jag en kvarts rast.

Jag vet inte riktigt vad jag vill äta till frukost och behöver någon att bolla med.

Mvh
Mig

91Marran
0

Läkaren på psykiatrin sa också att jag ska äta lika mycket och samma varje morgon. Gärna samma tid.

Mvh
Mig

Sindri
4

Jag gör ibland en gröt som är fullspäckad med näring och väldigt mättande, man kan göra den i olika varianter och de flesta ingredienser är sådant man kan ha hemma utan att det blir dåligt. För att få exakt samma mängd varje dag får du kanske väga, men efter ett tag lär du dig hur mycket det blir.
Ingredienser är
Ägg
Kokosmjölk (eller hellre kokosgrädde, den bästa och billigaste är Garants, inga konstiga tillsatser)
Riven kokos
Hackad mandel/nötter
Vaniljpulver (små glasburkar som är ruskigt dyra, men räcker länge, länge)
Frystorkat pulver av bär, tex blåbär, hallon, jordgubbar (inte samma sak som frukt)
Alt, frysta bär

Till 1 paket kokosgrädde tar jag 5 eller 6 ägg, blandar ordentligt i en kastrull, tillsätter kokos och/eller hackade nötter-mandel. Endera ½ dl av var eller så endera 1 dl av något. Tillsätt 1 krm av vaniljpulvret.
Om du använder bär i pulverform tillsätt det nu, men frysta bär lägger man i på slutet.
Rör hela tiden i kastrullen, särskilt i botten och värm långsamt upp gröten tills den tjocknar.
Ta så mycket du bestämt dig för är lagom, resten sparar du till andra dagar. Förvara i kylskåp, men den klarar absolut att transporteras utan kyla. Kan ätas både kall och lite värmd i mikron på svag effekt.

• Redigerat 2024-06-10 18:20 av Sindri
Herveaux
1

#2: Oh, det där måste jag prova! 😍

// Harley

91Marran
0

#2: Tack för tipset! Det vore något att testa.

Mvh
Mig

Krullibull
1

Är inne på lite samma spår som Sindri :) Kvarg och hemmagjord crunch/granola? Man kan ha i nötter, fröer, kärnor, gryner, torkad eller färsk frukt/bär, honung, kanel, vanilj. De glasburkarna med vaniljpulver håller jag med om håller länge och det är fantastiskt gott att baka med! Jag köper kanske en burk om året till julbak och annat bak så det finns alltid hemma.

ICA Basics lättkvarg är väldigt god och billig! Tycker den smakar precis likadant som ett dyrare märke. Den är dessutom helt sockerfri och KRAV-märkt, till skillnad ifrån yoghurt som ofta innehåller en hel del socker, trots att det känns som mat som ska vara nyttig.

Märkligt tjock och nästan lika krämig som turkisk yoghurt trots det låga fettinnehållet (0,2%) och hög i protein (11%). Om man blandar ner blåbärssylt så blir det jättekrämigt och smakar åt glasshållet fastän det är någorlunda nyttigt! Skippar man sockret och kör mixade frysta blåbär eller andra bär/frukt så har man sig en riktigt bra frukost som ändå känns mättande och fräsch. Det skulle bli kanon som glass.

[Flodbis]
0

#2: Med ett paket, menar du de 250ml paketen eller 400? Jag köpte Garants kokosgrädde men den är bara 250ml. Är inte 5 ägg mycket till det lilla paketet? Vill bara se så jag inte råkar ha fel mängd nu när jag tänkte pröva laga detta 😃

• Redigerat 2024-07-01 15:11 av [Flodbis]
[Flodbis]
1

Förövrigt brukar jag själv göra overnight oats. Basreceptet är:
1dl Havre
1 msk chiafrön
0.5 dl grekisk yoghurt utan socker
1 msk sötma (du kan välja honung, sötningsmedel, eller vad som helst som ger lite sötma)
1dl mjölk (vanlig mjölk eller växtbaserad, spelar ingen roll)

Blanda allt i en stor mugg eller skål och låt stå i kylskåp i minst 2h, helst över natten. Perfekt att göra precis innan man lägger sig och jag tycker det kan vara ganska mättande.

Man kan toppa det med vad man vill

Lite förslag: bär, jordnöts- eller mandelsmör, vaniljsocker, riven kokos, hackade nötter/mandlar, kanel, hackad sockerfri choklad eller mörk choklad, torkad frukt

Använder du växtbaserad mjölk kan du ha i lite vaniljpulver, 1 tsk citronzest, 2 msk citronsaft och 0.5 dl blåbär. Sedan toppa med riven kokos. Detta ska inte funka med komjölk då citronsaft och komjölk inte går ihop

• Redigerat 2024-07-01 15:51 av [Flodbis]
Sindri
1

#6: Ja, jag köper 250 ml. 5 ägg är alldeles lagom. Har hänt att jag tagit 6 också om jag vill ha mer än 1 ägg om dagen.

• Redigerat 2024-07-01 16:39 av Sindri
[Flodbis]
0

#8: Vad bra, då blev det rätt 😄 Tyckte det såg lite äggigt ut i början, men när den fick stå och tjockna till under omrörelse började den långsamt likna gröt

1000005682.jpg

Jättetrevlig mild smak. Tack så mycket Sindri!

Sindri
0

#9: Vad kul att du gillar den! 👍

[Flodbis]
0

#10: Ja den var en stor hit här hemma, även hos min kräsna sambo! Var också positiv överraskad att man behövde inte ha i någon extra honung eller något, den var naturligt söt och krämigt mild 🥰