Vad blir det för mat? 66
Här berättar vi vad vi äter.
Här är den förra tråden
/Désirée
- Redigerat 2024-06-23 18:18 av DesK

Blodpudding

Fisksoppa
Stolt ägare till tre La permer

Kålsoppa till mannen och havregrynsgröt till mig

#14 Låter jättegott.
Idag blir det pasta med köttfärssås gjort på restgrönsaker i kylen.
/Maria
#15 Det var jättegott tyckte vi båda två 😊
/Désirée

Stekt bröd med stekt ägg och pannbiff till lunch

Rester från tidigare i veckan. Ugnslax med tomater, pestotäcke och matvete på grönkålsbädd resp Fläskkarregryta med broccoli, morot och potatis
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Köttbullar på IKEA

Ikväll blir det ugnsspätta, ärter, rå morot, baconlindad sparris med sandefjordsås. Rabarberfras och glass som dessert

Grekisk hämtmat Gott men lite torra kycklingspett

#55 Bullarna ser goda ur😉
/Maria

#56 fel bild bullarna vartillkalaset

Tomatsoppa med rostade pumpakärnor och salsicciaströssel. Till det, pizzabullar

Igår blev det kycklinglevergryta med jasminris och hemgjord lingonsylt
Ikväll blir det färsgratäng med jordärtskocka och sallad på egenodlade småblad och blomster

tekt torskrygg pressad potatis och grönsaker

#83:
Mums va gott alltihop.
Både frukosten och schnitzel , , blev sugen på det, så gott med en citron som man pressar på den, remuladsås och pommes till.
Ska köpa det eller äta det på restaurang. 😊😋👍🥰
HH 🙂
#84:
Mums va gott!! 😊😍❤️
HH 🙂

Rester från gårdagens kycklingwook
Igår blev det dilltorsk med ärter och tomat (glömde de kokta äggen) så ikväll blir det mangoldsoppa med kokta ägg och hembakad havregrynslimpa med ost

Äter enkelt nu när jag är fiskeänka så idag blev det en tallrik fil och en kopp kaffe

Allt-i-ett pasta med kycklingfärs och kikärtor.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#95 Låter gott🙂
/Maria
#96: Det är det också. 😋
Här är receptet, men jag har ändrat om det nästan till oigenkännlighet, för jag använder det bara som grund. Sedan ändrar jag till vad jag har har hemma och vad jag tycker om. 😁
https://recept.se/recept/allt-i-ett-pasta-med-fars-svamp-och-gradde
Använde kycklingfärs, skippade svampen och hällde i kikärtor istället. Bytte ut löken mot lökpulver och hoppade över vitlök och oregano. Hade några burkar crème fraiche i kylen så jag tog en av dem istället för grädde. Sedan hade jag även en öppnad förpackning iKaffe i kylen, så i med det också.
Sköljde ur tomatförpackningen med vatten, så det blev närmare sju deciliter vätska istället för de fyra som är i receptet. Har dock märkt att det oftast behövs mer vätska än så, och det blev precis lagom med den här mängden vätska. Hade dessutom bara knappt 400 g krossade tomater, så där försvann en del vätska.
Blandade också två pastasorter, eftersom jag hade lite farfalle kvar i en påse, men inte tillräckligt för att få ihop 300 g. Så jag fyllde upp med fusilli. Eftersom jag ville ha lite mer smak så tillsatte jag cayennepeppar, tabasco, worcestersås och sambal oelek. Det blev sex portioner, så nu har jag lite i frysen att ta till när jag inte känner för att laga mat. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Välkomna till nästa tråd
/Désirée