Rädda alldeles för stark sås?
Gjorde sås idag på bacon, grillkorv, majs och passerade tomater. Sen hade jag i en rejäl klick currypasta, om någon annan käkat det så vet ni att det krävs mer än bara en liten dutt, för att man ska få smak.
När jag skulle äta rann tårarna och jag har fortfarande inte fått tillbaka känseln i käften. Visade sig att jag tog fel burk, var inte currypasta, det var chilipasta…
Nu är såsen så stark att jag kan fan inte äta den. Man känner inte ens smaken av nåt öht. Allt är bara starkt och smärtsamt. Jag har inte råd att kasta mat, är typ minst 4-5 portioner kvar. Så, jag måste rädda den på nåt sätt.
De alternativ jag har till hand är antingen mer passerade tomater, har typ två tetror kvar så det är inga problem att lassa på mer sånt. Isf kan jag också ha i lite falukorv för annars blir det ju typ en korvbit per dl sås och det är inte direkt så gott. Andra alternativet är att ha i crème fraiche. Köpte 5dl förpackning då det var extrapris så har massor utav det. Jag har inte råkat ut för just detta problem tidigare så vet inte vilket som är smartast/mest effektivt.
Någon som är mer matkunnig än mig som vet hur jag kan rädda såsen? Gör inget om den fortfarande är stark, men den måste ju gå att äta…
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Oj! Hoppsan! 😬 Mjölkprodukter som yoghurt och creme fraiche mildrar, men också salt och bröd. Du hittar säkert något som funkar för dig 😊
/Désirée
#1: Jag har lite vitt rostbröd, skulle det kanske fungera om man inte rostade det men hade på lite smör och doppade? Jag hade tänkt äta det med spagetti men jag är seriöst inte kräsen just nu. Men det är så hemskt mycket mat att jag kan verkligen inte kasta det. 🤦♀️
Pasta mildrar och likaså vitt bröd, men utan smör, för smöret är smakförstärkare.
/Désirée
#3: Åh, okej, det hade jag ingen aning om. Tack!
Alltså i värsta fall får det ju bli en rejält enorm sås som jag får lägga i så mycket av kreti och pleti som jag kan komma på som jag har hemma för att göra den ätbar och sen frysa in portionsvis och käka samma sak i någon vecka eller två. Men hellre det än att förlora de pengar den kostar. Jag är rätt van vid enformig mat vid det här laget.😂
#4 Det låter som en bra plan!
/Désirée
Om någon har tips på billiga ingredienser man kan köpa för att lägga i som också kan hjälpa så är jag även öppen för sådana förslag. Alltså, hellre att jag lägger ut nån tia eller två till men kan äta det sen utan att det känns som om man sitter och äter lava så är det ju värt. 😬
Potatis är superbra på att suga upp smaker 😊
/Désirée
#7: Har iofs lite tärnad potatis kvar som inte fick plats i pytt i pannan jag gjorde häromdagen. Kanske kan jag gör 1-2 portioner som jag fryser in med potatis istället för pasta.
Låter som en bra plan 😊
/Désirée
#9: Ja nu har jag några alternativ att prova! Känns skönt, hade sån panik att jag skulle få slänga att jag nästan grät tidigare. 🙄😂
Jag hade testat mer grönsaker i såsen om du har möjlighet.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag gillar absolut inte hetta i maten, men råkade en gång smaka på en oerhört stark sås. Rådet jag fick var att ta lite socker på tungan för att mildra.
Om du hittar ingredienser med lite sötma så kan det kanske lindra. Tomat är bra, men även kokt morot har sötma i sig, och lök som svettats länge. Kanske kan du testa med lite socker också. Eller kanske honung är ännu bättre.
Tack för alla tips! Tyvärr är jag extremt kräsen när det gäller grönsaker som jag faktiskt äter.
Men hade i 2dl crème fraiche och en tetra passerade tomater till och nu gick det okej. Fortfarande lite starkt, men bara så man tar en klunk dryck här och där inte så tårarna rinner. Kommer räcka lääääänge denna sås, men det gör inte så mycket. Ska frysa in när den svalnat.
Skönt att du fick det ätligt i alla fall. 👍
Aubergine är en grönsak som suger till sig smaker, om det skulle hända igen.
#15: Tack för tips, tyvärr är det inte en grönsak jag äter. Kanske får försöka vara noga med att dubbelkolla etiketten innan jag häller i saker i framtiden. 😅
Skulle du inte kunna saka såsen och spara det som är i? Typ hälla allt i en sil och spola bort såsen och sen göra ny? Det skulle ju bara vara de passerade tomaterna som gick förlorade.
Äter du bönor och linser är de utmärkta att plocka i som utfyllnad - finns i tetror så du behöver inte koka själv - fast nu har du ju fixat till det.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#17: Jo, sant, men min matbudget är extremt liten just nu (vissa månader har jag gått 5-6 dagar utan mat öht) så även att förlora de passerade tomaterna skulle inte fungera. Jag skulle vara tvungen att ersätta dem, då jag inte kan äta korv och pasta utan antingen ketchup (som jag inte har någon) eller tomatbaserad sås. Det som var kvar skulle alltså inte fungera att äta ändå, som det var, utan att köpa nytt och fixa den vägen och det gör jag helst inte. Speciellt eftersom jag gjorde så stor sats redan från början att jag hade haft 2,5 tetror med passerade tomater i redan. (Vilket är 25kr, och för mig en förmögenhet just nu)
#18: Äter varken linser eller bönor, men som tur är så lyckades jag ju rädda det denna gång. Får lära mig av incidenten att dubbelkolla vad det är jag har i i framtiden.
#19: Eller oxå har du skapat ett framtida favoritrecept.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#20: Haha, nja, det är fortfarande lite väl starkt trots att jag fyllt på med annat. Men i övrigt var det jättegott. Mindre chilipasta i nästa gång bara. ;)
Jaha jag fattade inte att du gjort så mycket.
Mitt värsta misstag var nog när jag misstog tuben med zinksalva för tandkrämen. Fy bläää vad äckligt det var!
#22: Nä, hade det varit ett paket passerade tomater kanske jag hade sagt fuck it och börjat om. Men med storkok och jag inte hade mycket mer att ersätta det med så gick inte det alternativet.
Haha, jag hade hudsalva istället för tandkräm en gång. Mums! 😅
Jag skulle haft i creme fraiche, känns som att "mildrar" smaken
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat
#24: Ja, det blev både crème fraiche och mer passerade tomater.