Tillaga rådjursstek
Hoppas det finns någon jägare eller viltentusiast här som kan ge mig en hint om tider.
Jag har fått köpa rådjur och har två små bitar ( ca 350 gram) ytterlår som jag tänkte tillaga i ugn. Jo, jag fattar temperaturen, men ingenstans hittar jag ens en hint om hur lång tid det kan ta. Letat efter stektid per hg, men blir inte klokare.
Jag har inte en aning om det tar en halvtimme eller två timmar och vi skall bjuda gäster på det, så det är inte kul om köttet hunnit bli kallt.
Hur skall man tänka?
Ytterlår är ju en hård bit, så det lär ta en god stund att tillaga. Sedan är frågan vad du vill göra med dom? Tillaga hela eller som grytbitar?
/Désirée
Jag tänkte göra stek och skära i skivor. Jag tänkte använda lång tid och väldigt låg temp, det blir mörast så.
Jag skulle nog bryna och sedan låta puttra i stekgryta länge.
Då få du dessutom gott spad till ljuvlig sås😉
/Maria
Jag skulle göra som med gammaldags slottssek.
/Maria
Märkligt nog stötte jag på en proffskock idag. Jag kunde såklart inte låta bli att fråga om steken och han varnade för mitt vanliga sätt med lågtemp och lång tid, eftersom rådjur kan få smak av lever av för lång tillagningstid.
Och då kom jag ihåg att jag råkat ut för det med renkött en gång.
Så det blir bryna och sedan kortare tid i ugn på 130 grader till 54 i innertemp, vilket han trodde skulle ta ca 25-30 min för dessa små stekar. Sedan som vanligt vila ett tag innan jag skär upp.
Såsen är redan på g - det blir med svart trumpetsvamp som fanns i överflöd i höstas.
För många år sedan köpte jag en anteckningsbok där jag skrev upp alla fakta om mat, tillagning, recept mm samt resultat och vad man kanske kunde förbättra. Det blev tyvärr inte många sidor skrivet i den, men det hade varit guld värt och jag hade sluppit mycket googlande. Men ikväll hoppas jag att jag tar mig i kragen och skriver in.