Emulgera egen Havredryck?
Jag började göra egen havredryck för ett tag sen, det är billigare än det man köper i affären och det är lika gott. Däremot så använder de antagligen lite fler ingredienser, då havret skiktar sig från vattnet väldigt lätt om det får stå i kylskåpet mer än en halvtimme, vilket leder till att man alltid måste röra om det när man vill dricka det.
Häromdagen gjorde jag varm choklad gjort på havredryck. Det fick en tjock krämig konsistens när man kokade upp det och det fick mig att fundera. Tror ni att man kan få havret att emulgera helt med vattnet om man kokar havredrycken?
Någon som vet?
- Redigerat 2024-02-17 18:05 av [Flodbis]
Vet inte heller, men vill gärna veta. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1: Ja, jag har försökt googla på det men hittar inget. Eftersom att drycken tjockas ut av havret när det kokas så måste ju någon integration av något slag ske, jag vet bara inte om emulsionen kommer vara kvar om det får kylas ned igen. Vet ingen svaret så får jag göra ett experiment, är mest bara orolig att jag kanske behöver slänga allt om slutresultatet inte blir bra alls 😂
#2: Det är en risk man får ta, även om det är synd att slänga mat, men det är så receptkreatörer gör när de tar fram nya recept. Ibland funkar det jättebra och ibland blir det oätligt. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3: Hmm jag kanske får pröva och återkomma 😉
#4: Det låter som en bra idé. 😊
Det är väl rätt troligt. Borde väl hända samma sak som när man reder soppa eller sås med mjöl. Kallt vatten och mjöl delar sig. Kokar man upp det reds det och delar sig inte sen när det kallnar..
#6: frågan är hur texturen blir när det svalnar, om det fortfarande blir gott 🤔
Vet också att vissa inte tycker om den tjockare texturen när den kokas upp så tänkte pröva och se vad som händer om man spär ut det med vatten. Detta ska bli spännande 😊