Ta tillvara på rester
Slänger sällan mat.
Blir lunchlåda till dagen efter oftast.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det blir sällan rester här hemma. Eftersom jag tycker det är tråkigt att laga mat så lagar jag oftast mycket på en gång. Delar då upp det i matlådor, så att jag har i frysen och bara kan ta fram när jag ska äta.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det tar emot att slänga mat. Det händer bara om något smakar riktigt illa.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Tar reda på allla matrester.En kokt potatis går i soppan dagen efer En korvskiva hamnar i pyttlådan i frysen
Överblivet ris om det är en lite slatt hamnar i en soppa är det mer gör jaf stekt ris eller envänder det i en sallad.
Stolt ägare till tre La permer
#5 Smart🙂
/Maria
Använder ofta sås slattar inya maträtter
Stolt ägare till tre La permer
När man skalar grönsaker och skär bort rötter så brukar jag spara det i en glaslåda. Det sitter ofta mycket näring i skalet och i slutet av veckan tar jag allt detta och kokar grönsaksbuljong på, som jag sedan fryser.
Gammalt ris kan man steka tillsammans med äggröra och tillsätta lite soja i så får det nytt liv 😊
Fett som man skär bort från kött kan man steka och då få gratis olja, det går också ha fettet i buljong för mer fyllighet. Ben går också bra i buljong.
Kött som blir till övers och börjar bli tråkigt kan man skära i mindre bitar och blanda ut i grytor eller woka i såser med grönsaker.
Äggskal av kokta ägg brukar jag mala ned med mortel och sedan kan man använda som kalciumtillskott. Jag använder det ofta till mina hundar.
Har hört att vissa använder kaffesump till sina växter men har aldrig prövat det själv 🤔
#8 Jag lägger ibland 1 msk kaffesump i krukan på mina växter. Dom verkar må bra av det. Om det gjort någon skillnad, vet jag inte. Dom växte bra även innan.
#9: kaffesump är bra näring för växterna. Liksom om du har en skvätt kaffe kvar. Blanda då hälften med vatten.
Kaffesump är även en jordförbättrare.
Extra info: te går också bra att spä ut med vatten och näringsvattna växter med. Om du dricker te ur tepåsen. Så kan du klippa sönder påsen och hälla ut innehållet i/på jorden. (borde ju fungera på löste också, men vet faktiskt inte)