Holländska ägg på Willys
Willys har p.g.a. äggbristen börjat sälja holländska ägg. De är märkta med en liten holländsk flagga, men på den stora skylten med priset som hänger ovanför står ingenting om att de inte är svenska.
Jag upptäckte det för att andra ägg saknade pris, så jag bad om hjälp. När vi kollade runt vilken skylt som hörde till vilka ägg och jag stod och höll i en kartong såg jag det. Men veckan innan var flaken jag brukar köpa slut och då tog jag de där holländska (3 paket!) och har ätit av dem dagligen utan att lägga märke till flaggan.
Inte så konstigt att jag inget märkte. Tror aldrig jag sett annat än svenska ägg i butikerna, så man kollar ju inte.
Tänker att det är fler än jag som vill ha svenska ägg. Inte för att våra hönserier är nåt mönster, men jag tror att det är ännu värre söderut, antibiotika och sånt.

- Redigerat 2023-12-19 10:59 av hemul
#0: Bra att du informerar, jag har ingen aning om hur hönsen har det i Nederländerna men man vill gärna veta att det inte är svenska ägg
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tack för infon 🙏😊 Det har förekommit danska ägg i svenska butiker, så vi som vill ha svenska ägg bör titta lite extra noga på äggkartongerna.
/Désirée
Här såldes danska ägg när bristen var som störst, men de var tydligt uppmärkta med en stor skylt på hyllan.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Danska - vad det i södra Sverige då?
#4: Ja
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tänkte att det säkert är mer handel över gränsen där. Här i mellansverige har jag inte sett det förut. Definitivt inte på Willys där jag oftast handlar ägg.
Ja ja. Var ingen skillnad på smak eller uttseende ivf. Märkte ju inget på en vecka.
En lustig grej var att förra veckan när jag köpte dem och flaken var slut hade de samma pris/st som flakäggen. Den här veckan fanns flaken och de holländska var dyrare. Taskigt försäljningsargument, kan man tycka.
Förresten var det en giftskandal med holländska ägg för några år sen. De hade använt nåt supergiftigt avlusningsmedel.
https://toxicolour.blog/2017/08/10/fragor-och-svar-om-gift-i-hollandska-agg/
- Redigerat 2023-12-20 01:52 av hemul