Matlust iFokus

Matlust

Läst 176 ggr
millan21
0

Få grön köpt paprika att mogna?

Om man köpt grön paprika i affären, går det att få dem att mogna och bli gula eller röda?
Sambon kom hem med 12 st gröna paprikor i en svinnsmart grönsakslåda. Han trodde grön och röd paprika smakade samma. Men jag tycker grön paprika är för besk

• Redigerat 2023-09-30 11:56 av millan21
hemul
1

Men det är väl olika sorter? Även om gul och röd säkert också är gröna innan de mognar.

millan21
1

Så är det säkert. Tänkte om det går att få mildare smak på dem men då vet jag

Carmarino
1

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2023-09-30 15:36 av Carmarino
millan21
0

#3 Aha tack!

hemul
1

Nej men så tolkar jag inte wikipediaartikeln. Jag tror de menar att alla är gröna från början. Att de sen kan eftermogna innebär ju inte att de nödvändigtvis byter färg - eller smak.

Man kan ju köpa frö till paprika av olika färger. Precis som chili som jag odlar, är ju samma släkte.

• Redigerat 2023-09-30 16:07 av hemul
Carmarino
2

#5: Ja, men det är andra arter. Normalt är de man köper i butikerna förmodligen av den sort som blir röd när den mognar, men säkert är det förstås inte. Jag är absolut ingen expert på paprikor. Kan inte äta dem utan att bli rejält sjuk, så jag har ingen erfarenhet av hur de mognar. Litar dock på de som kan, som Blomsterlandet t.ex. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

hemul
1

Blomsterlandet säger ju bara att man kan eftermogna dem. INTE att gröna, gula och röda är samma sort.

Carmarino
1

#7: Nej, men de säger att gröna paprikor blir först gula och sedan röda när de mognar.

Åsa S
2

Gröna paprikor brukar vara omogna paprikor även sorter som säljs som gröna paprikor som frö är omogna paprikor de blir gula eller röda som mogna vanligtvis de kan eftermogna ifall de har börjat skifta färg annars brukar de hinna skrumpna innan de mognat

hemul
0

#8 Var då? Inte på sidan du länkade till.

Carmarino
0

#10: Sorry, det var på wikipediasidan det stod.

Paprikan börjar alltid som grön och när den senare mognar skiftar den färg till gul, orange eller röd.

millan21
1

Ja, de kan nog börja skrumpna innan de hinner skifta färg för vissa har redan börjat bli lite skrynkliga på sina ställen eftersom de såldes i en svinnsmart-låda.

Men i varje fall så verkar jag kunna använda dem för i varm mat och om man steker den och har i tex en gratäng så smakar de mycket mildare. Så nu har jag använt 4 stycken redan😊

Carmarino
0

#12: Så bra. 👍😊

hemul
1

#11 Ja, men det är ju det vi tolkar olika. Jag tolkar det som att även gula och röda paprikor är gröna från början och får sin rätta färg när de mognar.

Jag kan köpa att det vi äter som gröna paprikor kanske skulle bli röda om de fick sida kvar på plantan längre. Men jag tror INTE att gul, röd och grön paprika egenligen är samma sort som bara skördas vid olika tidpunkt. 😃

Sindri
1

Paprikor blir först gröna, sedan gula, eller röda, eller orangea, eller lila beroende på sort.
Jag hade i år en liten paprika som blev så vackert lila, men sen blev den plötsligt orange.
Grön paprikor tycker jag bäst om tillagade. Man kan göra fyllda paprikor eller bara slänga ner dem i en köttfärsgratäng.
En annan sak som är väldigt god är att steka dem i rikligt med olivolja (inte för varmt dock) tills de blir sladdriga, sedan häller man på ordentligt med flingsalt. Görs ursprungligen med grön spetspaprika i Spanien och kallas padre padrones.

Som ett P.S. så tror jag att det är svårare att eftermogna paprikor som inte är ekologiska, de andra besprutas nog med sånt som får dem att hålla längre.