Gurka på längden och tvären.....
I år måste det vara ett riktigt gurkår.
Mina plantor fullkomligt sprutar ur sig gurkor, av flera olika sorter.
Nu har jag syrat gurkor, gjort saltgurkor och ättiksinläggningar med massa olika smaksättningar. Vi får äta gurkor varje dag i vinter, och de tar upp alldeles för stor plats i kylskåpet.
Man kan ju varken torka eller frysa gurkor, så vad skall jag göra med resten? Jodå, jag har tryckt gurkor i händerna på både släkt och vänner.
Har nån något riktigt ovanligt och spännande recept?
Jag har faktiskt torkat gurka (skivor). Gick rätt fort, men kan inte påstå att det var nån höjdare och kom aldrig på vad man skulle kunna ha det till. 😂
Har ett koreanskt recept men det är då återigen inlagt och måste lagras. Och verkar som du gjort det jag kan komma på sådär spontant. Gurksallad kanske? Sedan finns det ju såser med gurka i (så får man planera mat som passar :’)).
Ge grannarna gurkor? Bli okänd i trakten.
Syrade gurkor brukar man inte behöva ha i kylskåp förren man öppnat burken så mina står i skafferiet. Här har det dock varit lite för blött och kallt för gurka så inga supermängder men jag har syrat minizucchini och bönor med
Vilken underbar tråd 😃 Gurkkimchi har jag gjort och den håller länge. Sedan finns det lite maträtter med lättkokt gurka, hittar dock inga recept just nu.
/Désirée
Man kan steka gruka
https://www.ica.se/recept/stekt-gurka-med-kapris-och-brynt-smor-724901/
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Har inget bra knep för att spara gurkan, men tror man skulle kunna dricka den. Prova att mixa till slush, späd med nåt, smaksätt (kanske nåt alkoholhaltigt och sött), släng i ett par isbitar. Har gjort så när jag köpt för stor vattenmelon och det blev väldigt gott.
#6: #7 Det är nog gott, men jag behöver kunna spara gurkan.
Imorse gjorde jag Bostongurka på ett halvt kilo. Jag fryser in den i små burkar så slipper jag konserveringsmedel.
Så fort jag hittar ekologisk paprika igen blir det en ny sats.
Sen kanske det är dags att gå till grannen igen…
🙂
Du får lära dig konservera riktigt, med upphettning. Fast det gör man nog inte med gurka, när jag tänker efter. 😂