Dina tips för att sänka matkostnaderna
Nu när maten blir allt dyrare.
Har du några bra tips för att sänka matkostnaderna?
Stolt ägare till tre La permer
- Veckohandla alt månadshandla vilket som passar en bäst
- Skriva veckomatlista
- Inte köpa hem mer än vad man verkligen äter/dricker upp
- Kolla extrapriser i reklamblad
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag köper billiga grönsaker, bönor och linser och gör grönsakssoppor och linsgrytor.
Röda linser går snabbt och är nyttigt, mättande och rikt på protein. Dock finns det vissa röda linser, som köps i större förpackningar till bättre kg-pris, som är lite rundare och dessa kräver lite längre tid samt ev även blötläggning. Själv föredrar jag Risentas, tyvärr.
Ett tips är att besöka butiken så tidigt som möjligt, eller i a f precis efter personalen har satt ned priset på varor med kort datum och kolla på dessa platser efter fynd. Kommer man sent på dagen är dessa varor i regel slut…
- Redigerat 2023-08-03 20:00 av Grodan
Min butik säljer ofta varor till 50% och går man dit på morgonen kan man köpa en massa fint som kött, köttfärs, kyckling, grädde, creme fraiche, yoghurt, mögelostar, korv etc. Jag brukar bunkra när jag ser att det finns massor av bra saker. Kött kan man frysa bara punktera förpackningarna och släpp ut den där gasen eller packa om. Grädde, creme fraiche, yoghurt håller långt efter bäst föredatumet.
Jag odlar mycket av våra grönsaker + jag plockar bär och svamp. +Jag brukar se till att ta hand om alla rester så väldigt lite slängs. Jag gör även egen sylt, inläggningar och jag fermenterar grönsaker med.
+Jag brukar se till så att det är god mat då slängs lite + ingen blir sugen att gå ner till affären och slösa bort pengar på snacks
Bästa spartipset tycker jag är att ha med sig lunchlådor till jobbet.
/Maria
Ett annat spartips är att ta rabattlappar/kuponger och sedan kolla vart varan är billigast och handla den där med kupong. 😶
Jag handlar ofta två gånger i veckan. Då köper jag bara det som jag är sugen på. Då slänger jag inte lika mycket. Det har hjälpt mig. Annars blir det att jag köper mat som jag inte vill ha när den dagen kommer.
Vill jag ha något som är "för dyrt" typ något ekologiskt så väljer jag en annan rätt den veckan istället för att tumma på "kvaliteten" (Heter det så? Eller hur skriver man?). Kanske kan äta det en annan vecka om det är billigare då.
Jag försöker att titta i annonsbladet varje vecka. Både Coop och Kvantum. Är medlem på båda ställena.
Mvh
Mig
Köper när det är extrapriser och fryser in det jag inte äter direkt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Oatly Deluxe brukar jag ibland späda ut med vatten (ett glas med hälften havredryck, resten vatten) för att få tetrorna att räcka längre.
Jag handlar en gång i veckan, och då helst på Ica, som ger 5 % rabatt månd-onsd
Köper nästan bara med röda lappar, och planerar maten efter det. Många grönsaker har blivit billigare, iaf där jag handlar. Som ex: paprika 39:90/kg, citron 4 för 20:-, morötter 1 kg för 20:-, blomkål m.fl. Ofta extrapris på smör och grädde, då passar jag på. Kaffet har också gått ner i pris. Sist köpte jag 2 pkt för 59:-
Så jag håller inte med dej om att maten blir allt dyrare. Det handlar om att vara uppmärksam när man handlar, och rätta sej efter priserna, då håller man nere matkostnaderna.
Lägger till att det är bra lära sig priset på en del vanliga saker för ibland är ju butikernas erbjudanden inte alls några låga priser så tittar man bara på butikernas "extrapriserbjudanden" i reklambladen utan att tänka till och kolla på priset, för alltför ofta kan ju extrapriser på ex. ICA vara högre priser än normalpriset LIDL tar på samma vara
#10: Javisst är det så. Tyvärr har inte Lidl bonusrabatter och heller inte lika stort utbud som Ica har, dessutom ligger Lidl längre ifrån där jag bor, så man får tänka på resväg, då ju bensinpriserna nu bara ökar.
#11 Lidl har LIDL plusappen, där får man "gåvor" om man handlar för viss summa, samt de har rabatt på vissa grejer varje vecka via appen samt handlar man för 3000 kr sammanlagt, får man check på 40 kr.
#12: Det låter ju bra.
Men i mitt fall så tjänar jag ekonomiskt på att handla på Ica med 5 % rabatt varje gång, utan att man måste handla för en viss summa. Dessutom så får man varje vecka en gåva, som ex chips, kakor m.m. det brukar jag ge till grannen.
#13 Ja så är så olika. Jag handlar nästan aldrig på ica längre pga priserna, handlar mest på lidl och willys, vi tjänar mer på det :)
#14: Antagligen så är priserna olika i olika städer.
Jag bor i Uppsala och handlar på Ica Kvantum i Gränby. Har Willys alldeles intill, men med ett sämre utbud. Dessutom har jag vid ett flertal gånger, lockats till Willys av någon produkt med extra lågt pris och så har varan tagit slut, trots att jag åkt dit tidigt samma dag, eller så har dom inte fått den levererats ännu. Det har jag tröttnat på. Dom har heller inget bonussystem, vad jag känner till.

Många bra tipshär
#15 Willys har ju i alla fall Willus Plus där man ofta får bra erbjudanden som plus-kund. Tror sist jag handlade kycklingfärs kostade den inte ens hälften för plus-kunder mot om man inte var plus-kund.
När sonen var liten hade vi väldigt ont om pengar och jag drygade ut köttfärs med riven morot ofta. Både i färs, biffar och limpa.
Så himla gott att jag fortfarande gör det.
/Maria
#18 Det gör jag med! Det är också gott att ha i riven vitkål i köttfärsen.
#19 Japp🙂
/Maria

Jag är nog snålare än snålast.Vi åt karl johans sås ikväll och det blev ca två dl kvar.Det hamnar i frysen i en påse märkt svamp som jag sen kommer att ha som bas när jag kokar soppa
Veckohandla med inköpslista.
Avstå att äta ute, hämtmat och fika på stan.
Köp inte hel/halvfabrikat, godis, kakor, läsk, chips, öl, vin mm. Köp istället "riktig" mat och drick vatten. 🙂
Leta extrapriser.
Däremot väljer jag att avstå 50%-hyllan/kort datum hyllan. Det finns de som har det så mycket värre än jag som verkligen behöver de varorna.
#21: Det är inte snålt. Det är matsmart. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#23 Det är smart på många sätt!
Många bra tips här! 👍 Jag handlar nästan aldrig dyrare varor till ordinariepris, utan passar på när dom är prissänkta och fryser in det som jag inte äter upp direkt. ICA är tyvärr den butikskedja som jag är mest skeptisk emot, ofta är dom dyrare än dom andra butikerna, men visst har även dom vettiga priser ibland.
/Désirée
#25: City Gross är dyrare. Åtminstone här i stan.
#26 Jag har ingen City Gross i närheten, det är ca 40 km till närmaste City Gross. Utan jag jämför med Coop och Willys.
/Désirée
Ett mat-tips som jag alltid alltid glömmer är att åter-odla grönsakerna jag köper.
Det jag skär bort från champinjoner, morötter, selleri, salad, rotfrukter, lök… det kan jag lägga i vatten, låta det gro och sedan stoppa i en kruka…
Detta behöver jag verkligen börja med.
Tror också jag ska spara lite tomatfrön från goda små tomater och kolla om jag kan odla sådana också.

Vi handlar på City gross.När de har extrapris.Många gånger till otroligt nedsatta priser.
#7 Precis! Extrapriser och stor frysbox. Jag kollar (nästan) alla flygbladen och russinplockar. Lite extra motion, men min matkostnad har bara gått upp minimalt (runt 100 kr) och då handlade jag mycket på extrapris förut också.
På City Gross gjorde jag mitt livs klipp förra sommarn. Fick ett sånt där SMS om tillfälligt parti och först till kvarn. Svenskt smör för 20:-. Väl där visade det sig att de sålde eko baon jättebilligt och en del annat också. Jag fyllde vagnen. Faktum är att jag inte behövt köpa smör förrän nu. Jo, det håller sig så länge om man har kallt i frysen.
Jag handlade för 371 kr och fick 734 kr i rabatt. 😂
- Redigerat 2023-08-06 13:00 av hemul
Läste det här tipset i senaste Hembakat. Det kommer från Pernilla Rönnlid, som har skrivit kokboken "Studentköket - quick and tasty".
Vad bakar du helst som passar en liten budget?
Jag byter ofta ut degvätskan i mitt vanliga brödrecept till bönor och kikärter som jag mixat med vatten. På så sätt får jag ett proteinrikt bröd med mycket smak och som mättar bra. Det smakar faktiskt inte bönor eller kikärter, smaken blir bara mustigare.
Hon river även ner överbliven kokt potatis i degen, både för bröd och söta degar. Dels för att brödet blir saftigare och mer vitaminrikt, och dels för att resterna ska komma till användning.
#2:
Mycket bra tips av dig!
Men jag är inte så förtjust i röda linser , okej, i soppa kan jag äta dem.
Här på Hemköp har dom mycket reapriser, dom har en särskild kyldisk för det, då brukar jag passa på och handla.
Tack för dina tips.
HH 🙂
- Redigerat 2023-08-09 20:03 av DesK
Sen kan man tänka på att i princip allt går att frysa, så släng inget och rädda grejer som håller på att bli för gamla innan det är för sent.
Några saker man kanske inte tänker på att frysa…
Rotfrukter, speciellt morötter. Skiva och förväll eller ångkoka helt kort, 3-4 minuter kanske. Ganska praktiskt också, då kan man ta så mycket man vill sedan, skivat och klart och halvt tillagat t.o.m.
Tomater kan faktiskt frysas hela som de är, men man kan också skära ner dem. Funkar inte till sallad sen då de "kollapsar" när de tinar, men är alldeles utmärkt till grytor och tomatsås.
Ägg går faktiskt att frysa.
Överbliven äggvita kan man bara hälla i en burk eller påse och fylla på vartefter man får mer. Den går inte att skilja från färsk när den tinat.
Helt ägg går också att frysa, men man måste vispa ihop det först. Så om man t.ex. ska panera något och det räcker med ett halvt ägg eller mindre (gör det alltid för mig som är ensam) så vispar man upp det och häller det som inte går åt i en liten burk o fryser. Jag använder såna där små glasburker det varit vaniljpulver i. Är alldelses lagom. Viss färgförändring kan uppstå, kan bli en rosa ton, men smak o funktion är samma.
Bara äggula går däremot INTE att frysa.
- Redigerat 2023-08-12 13:45 av hemul
#33: Jodå, det går att frysa gulorna också:
https://recept.se/artikel/kan-man-frysa-overblivna-aggulor
Det var sjutton! Jag har bara läst och hört att det inte går, så jag har aldrig testat. Blir det bra, funkar som vanligt?
Förresten kan man frysa många konserver också. Utan burk då, lämpligtvis. 😁
Blev jätteglad när jag kom på att ansjovis går fint att frysa (i spad). Blir så sugen på det ibland, men vill bara ha en eller två filéer och då knäcker man ju inte gärna en burk. Nu gör jag det och så kommer vaniljpulverburkarna till nytta igen.
Krossade tomater är en annan grej som är bra att veta att det går att frysa. En tetra är alldeles för mycket om man är ensam.
- Redigerat 2023-08-16 03:46 av hemul
Frys frys… jag har endast en väldigt liten frys och inte plats för så mkt…
Men ett annat tips att sänka matkostnaderna är att helt enkelt
- dricka mer vatten så du inte blir så hungrig
- gå inte och handla i onödan, skjut upp det några dagar, lev på det du har hemma även om det blir lite torftigt
- ha en maxgräns för vad du får handla för, säg 200 kr, när du är i butiken och håll dig under det
- Redigerat 2023-08-16 05:06 av Grodan
#35: Har inte själv provat, men enligt artikeln så ska det fungera.
Personligen vägrar jag alla recept där man ska använda enbart gulor eller vitor, för jag vet att jag oftast glömmer bort att göra något av det som blivit över. Försöker istället hitta recept där man använder hela ägget.

#36 Att ha en maxgräns kan var till en nackdel om de just den dagen har ett bra extrapris på något du använder regelbundet.Tex köpte jag 8 X2 kilo vetemjöl förra veckan och tjänade en bra slant på det.Visserligen blev just den dagens inköp lite dyrrare men nu har jag vetemjöl för några veckor framåt-
#38 Ja så gör jag med ibland, samma då med tex frysvaror. Så har man i frysen sen.
Kom på ytterligare tips det finns bär och svamp just nu i skogen det är gratis och kan dryga ut matkassan i vinter.
+Har man inga fruktträd kan man efterlysa ex. äpplen i någon lokal grupp ex. på facebook det brukar finnas folk som faktiskt vill bli av med äpplen som de inte gör av med, så kan man göra äppelmos och liknande + man kan frysa äppelklyftor och använda i bakning under vintern
#38: Har en maxgräns, men gör som du om det är extrapris på något jag använder mycket av. Då frångår jag gränsen just den veckan.
Sedan kan jag mycket väl gå långt under maxgränsen om det är någon vecka då jag inte behöver så mycket och det inte är några extrapriser på något jag brukar använda.
Ett tips är att torka mat, då håller den länge och är dessutom lätt att ta med på utflykter. Det går bra att torka i ugn, men många har säkert en mattork som står och dammar. Mycket går att torka och för mig har det minskat matsvinnet markant, plus att det håller nere matkostnaderna.
/Désirée
#38 Förstår, men själv har jag haft det otroligt knapert sista året, så jag har haft lätt för maxgräns…
Ett tag levde jag på måltidsersättning för jag räknade ut att jag skulle få i mig mer näring billigare än att äta billig mat… Tyvärr blev det svårt för mig när den braiga veganska måltidsersättningen slutade säljas, då inga liknande och lika bra finns för bra pris.
Det där är en jäkla situation (been there). Om man har väldigt lite pengar kan man inte bunkra. Har man bara några hundralappar som måste räcka en vecka till kan man inte lägga dem på en enda produkt, hur billigt det än är.
Det är trist, men det krävs åtminstone en liten sparslant för att man ska kunna leva riktigt billigt.
Hoppas det löser sig för dig!
- Redigerat 2023-08-17 15:59 av hemul
#44 🤍