Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
Läst 298 ggr
Maria
5

Att laga mat till bara två

Förr var vi alltid många vid matbordet och jag älskade att laga mycket mat.

Numera brukar jag laga ganska mycket mat men min man har matlådor med sig till jobbet så det funkar bra.

Nu har han semester och jag tycker det är så svårt att laga mindre mängd.

Hur gör ni som är ensamma eller bara två?

/Maria

Carmarino
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Eftersom jag inte är särskilt intresserad av matlagning så brukar jag laga mycket mat när jag väl gör det. Sedan fryser jag in matlådor så jag har lunch till flera dagar. Oftast blir det dock "nödmaten"; ångkokt potatis och grönsaker (djupfrysta). Det går hyfsat snabbt och sköter sig till största delen själv. Plus att jag tycker det är gott. I och med att jag använder djupfrysta grönsaker (och oftast djupfryst potatis) så behöver jag bara ta fram så mycket som behövs för en portion.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2023-07-25 09:42 av Carmarino
Calcifer
3

Jag är totalt värdelös på det där med att mäta upp mat om jag ska vara ärlig. Blir alltid för mycket men sällan till en jämn mängd portioner. Ofta blir det typ en halv portion eller så över 🙄😅

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
2

Vi är visserligen 3 men 5 åringen och jag tillsammans äter väl som en haha.
Under semestern åt vi det till lunch dagen efter, så fortsatte som vanligt med matlagningen :) Eller åt vi samma middag 2 dagar på raken beroende på vad jag lagade :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CasaRamon
2

Jag lagar alltid mer mat än som är beräknat, och fryser in i portioner. Så praktiskt att ta fram när man inte kommer på vad man ska laga och/ eller när det ska gå fort.

Sindri
2

Jag tycker också om att laga mat, men tycker det är lyxigt att slippa ett par gånger i veckan. Då kan jag jobba på i trädgården, hinna något sömnadsprojekt, åka ärenden i stan eller njuta av eftemiddagssolen efter ett bad.
Så jag lagar för det mesta mycket mat.

Scorpio97
2

Jag är själv, gillar att laga mat och föredrar nylagad mat framför matlåda/rester. Så jag lagar mat varje dag och då lagar jag en portion mat :) Även när jag planerar att äta samma maträtt dagen efter. Jag vet hur mycket jag äter och får aldrig rester.

När jag lärde mig att laga mat var det åt mig själv. Jag är kräsen och mamma tröttnade på att laga separat mat åt mig jämfört med resten av familjen. Efter det har jag bott själv. Så även om jag såklart har lagat mat åt familj och vänner, så är det mina portioner jag är van vid.
Men lagar jag åt fler blir det alltid överdrivet mycket, för det är då jag har svårt för mängderna istället :)

Istället för att frysa in färdiga matlådor fryser jag in tex köttfärs, köttskivor osv i portionsförpackningar så det är lätt att ta upp och tillaga för en dag.

//Jessie

Maria
3

#6 Men om du ska äta någon gryta av något slag, hur lyckas du laga till en person?

/Maria

Scorpio97
3

#7 Jag äter inte grytor och har därför aldrig lagat det :)

Men jag vet hur min mamma gör grytor, och jag kan absolut missa något men jag ser inte varför det inte skulle gå? Jag vet att det är svårt att göra tex sås i en för stor kastrull så jag skulle i så fall köpa en liten gryta som är lagom för den mängden, och sedan får man såklart planera för hur man ska använda/förvara resterande ingredienser. Det är även något jag automatiskt tänker på när jag handlar. Jag köper hellre fem-tio små lökar än två med samma totalvikt, så det är enkelt att använda en hel lök och jag slipper hitta på något med en halva som blir kvar.

Sen kan det säkert vara så att vissa rätter inte blir riktigt lika bra när man gör bara en portion.

Var det något särskilt du tänkte på? :)

//Jessie

• Redigerat 2023-07-25 20:14 av Scorpio97
[Undertaker]
1

Jag lagar alltid så att det finns rester. Gärna så att resterna går att enkelt laga en ny rätt med (så till exempel tillagar jag ett helt paket tofu men kryddar olika och sparar 2/3 till annat).
Tycker att det i Sverige är delvis ännu svårare att få lagom mängd på vissa livsmedel vilket gör att jag då tillagar allt men sparar stora delar, alternativt fryser in.

Jag är dock bra på att uppskatta hur mycket jag äter. Tycker det är svårare att laga när man inte vet hur stora portioner andra vill ha.

• Redigerat 2023-07-25 20:11 av [Undertaker]
Åsa S
3

Vi är bara 2 och ofta lagar jag mer än 2 portioner man kan frysa eller ställa i kylen och äta några dagar senare det är skönt att inte behöva laga mat ibland. Har jag många rester i kylskåpet så brukar jag kalla det minibuffé och så får man ta lite av varje låda och värma i mikron.

Torparmor
2

#10 Fungerar lika dant hos oss.
Är det bara lite rester kan jag äta till lunch dagen efter (vi äter frukost och kvällsmat tillsammans men inte lunch). Annars blir det till frysen eller till "minibuffé"

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Zadeira
3

Jag vet inte hur lång tid det tog för mamma att lära sig anpassa sig när vi barn flyttat ut. Det händer fortfarande att hon ringer och har gjort matlådor till även mig för att hon inte tänkte på att det bara är hon och pappa som ska äta.

Jag tycker mycket mat blir så svårlagad om man bara gör 2 portioner, så jag gör alltid minst 4 portioner om det inte är typ att steka chickennuggets eller annat som man enkelt portionerar (och som sen blir mindre gott att värma på igen).

DesK
1

Det är ett dilemma för mig. Förr var vi minst 4 runt bordet, numera varierar det mycket mer, så en dag är det bara jag och nästa är vi 4-10 personer. Jag har tyvärr problem med att äta rester, dvs jag ”glömmer” dom i kylen. Jobbar med detta och försöker att bli bättre på att ta hand om resterna.

/Désirée

hemul
5

Här är det bara jag. Tycker inte det är nåt problem. Gör olika beroende på vad det är för mat. Är det typ fläskkotlett lagar jag bara en portion och styckfryser resten. Om det är mer gryta så gör jag så att jag bryner och kokar köttet utan kryddor men kanske med morötter och lök och fryser i portioner i spadet. Kryddar och förvandlar till färdig rätt gör jag när jag ska använda det. Då kan det bli kalops, currygryta eller vad jag känner för. Kryddor "bleknar" ivf i frysen och vad som händer med såser ska vi inte tala om och så slipper man äta samma för ofta.

• Redigerat 2023-08-06 12:59 av hemul
Soligajag1
1

Jag är ensam och lagar mat för flera , fryser in i lådor som jag äter sen.
Ibland blir man sugen på något annat att äta .
Då lagar jag det.

HH 🙂

Torparmor
2

#13 Frys in dem i enportioner

Låt dagen idag bli din bästa hittills!