Recept med rabarber
Grannen kom ner med rabarber till mig igår kväll. Hon vet att jag älskar rabarber och äter upp dom som de är 😄
Men tänk om man skulle baka något oxå.
Har ni några tips? Inte smulpaj. Är så le på det.
Allergier: nötter, mandel och apelsin
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Chutney är gott med rabarber. Marmelad. Cupcakes.
Och i annat fall kan du ändå gör smulpaj med rabarber och donera till mig! Jag älskar det. :)
Mvh // Johan
#1: jag älskar att baka men inte att äta 😄 tyvärr reser grannen bort i helgen. Hon älskar att äta men inte baka.
Funderar på någon sockerkaka med rabarber fyllning. Brukar göra det med äpple
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Det går alldeles utmärkt att frysa in dem i bitar och använda senare när du kommit på vad du vill göra.
Chutney är bra, liksom marmelad, kräm, kvass (recept finns här på sidan) och jag såg någon som gjorde rabarberchampagne.
Jag brukar göra sylt. Den kan man sen ha på filen (jättegott) eller använda i bakverk. Tar mindre plats i frysen än att frysa råa.
Skär rabern i bitar och låt dem smälta under lock, utan vatten eller med bara bottenskyla om man är rädd att det ska bränna. Tillsätt förstås socker eller annan sötning och rör om då och då.
Saft, absolut den godaste saften som finns.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag fermenterar rabarber, blir som en chutney ungefär, men mindre söt.
/Désirée
#6 Häftigt! Jag brukar syra allt möjligt, men rabarber har jag aldrig tänkt på att prova.
Har du bara rabarber då och använder du vassle?
#6: Åh, intressant. Bara med salt och vatten som med grönsaker?
Bara saltvatten och lite honung om jag vill ha dom till dessert. Annars med lök, vitlök och kryddor, då blir det mer som chutney.
/Désirée
Så spännande! Få se hur stor rabarberskörden blir i år. Igår var alla småbladen helt svarta av bladlöss. Brrrr!