Champinjoner - vad göra?
Jag har noll erfarenhet av champinjoner förutom att jag ätit det i nån rätt ute men jag tillagar aldrig svamp och tycker inte att det tillför något i maten mer än utfyllnad.
Nu idag kom sambon hem med en fruktlåda "svinnsmart" från Willys. Vet inte om det finns i alla Willysbutiker men här gör dom så att frukt och grönt som blivit lite halvdan samlar de ihop i en låda och säljer för 20 kr.
I allafall så var där bland annat ett gäng champinjoner, men jag undrar om dom verkligen är okej att äta. De är mörkfläckiga (skickar en bild på några)
Och om de går att äta vad tusan ska man göra med dem?
Steka? Koka? Äta råa?
Jag hade ätit dem så länge det inte är mögel på dem. Jag älskar att steka championer hela. I med rikligt med smör, sen släng i championerna. När de stekt ett tag tar jag en nypa salt och en nypa socker över dem och steker till de ser ut att vara genomstekta.
Okej tack. Men de mörka fläckarna kan de vara början till mögel?
Det luktar inte direkt mögel om dem men de med mörkast fläckar luktar typ jord skulle jag säga🤔
#3 Nej, alltså när det blir mögel på championer så blir det som en slags vit "päls" på dem, alltså de blir luddiga med vitt ludd. Mörka fläckar har jag aldrig upplevt so mett problem. Det är typ som när ett äpple blir kantstött och får en mörkare fläck.
Aha tack! 😊
Varma mackor med champinjonstuvning är så gott
Sorg är kärlek som blivit hemlös