Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 434 ggr
DesK
3

Är tillsatt socker i maten ett problem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det är många som hävdar att tillsatt socker är ett stort problem i maten idag. Jag hävdar att så inte är fallet, förutsatt att vi äter mat som inte är färdiglagad industritillverkad mat.
Här visar jag 2 bilder på mat som är en stor del av vår bas här hemma. Var hittar du tillsatt socker i den?
Mat från jord till bord är oftast mycket ren och innehåller inget tillsatt socker.
Däremot finns det naturliga sockerarter i såväl spannmål som olika grönsaker. Utöver det som syns i bilderna så äter vi en del potatis, pasta, ris och baljväxter.
En fullkomlig styggelse är att det säljs väldigt mycket bröd med tillsatt socker! Där måste man verkligen lusläsa förpackningen, om man vill ha osötat bröd. Jag förstår inte varför det säljs sådana enorma mängder av bröd med tillsatt socker i Sverige!
Jag har också tittat på diverse kryddblandningar och konstaterar att det finns väldigt många bra kryddblandningar utan tillsatt socker. Sedan finns det många inläggningar med tillsatt socker, där väljer jag att avstå från alla sockerstinna inläggningar och lägger in mina egna fermenteringar, samt köper vissa salt/ kryddinlagda grönsaker.
Så vad är problemet? Det finns ju hur mycket bra mat som helst i våra butiker.

/Désirée

• Redigerat 2025-04-15 19:31 av DesK
Maria
2

Javisst finns det ett enormt stort utbud numera.
Jag förstår inte heller problemet.

/Maria

Åsa S
4

Det finns många som kommer hem sent från jobbet kanske kl 19 och möts av hungriga ungar som vill ha mat nu, då är det väldigt lätt att bara ta till något som är färdigt. Och alla har inte tid stå att lusläsa på allt det är många som har oerhört stressigt idag då det i stort sett är ett tvång från samhället att jobba heltid.

Dessa barns smaklökar vänjer sig vid sockret i alla dessa produkter, socker är en smakförstärkare. Det du får som barn är något man ofta fortsätter äta i vuxen ålder. Så på lång sikt kan det vara dåligt för folkhälsan många barn får idag i sig för mycket söta saker som det är

Sindri
4

Ja, jag håller med Åsa, många barnfamiljer har det så himla tufft tidsmässigt idag.
T.o.m. jag som ändå kunnat jobba från hemmet under småbarnsåren har ibland av tidsskäl "fuskat" med fiskpinnar, frysta köttbullar, piroger mm. (Bakat bröd själv har jag dock gjort ända sedan jag flyttade hemifrån.) Vid helger och stora fester blev det mycket färdiggrillad rostbiff och skinka.

Det här var iofs långt innan boken Äkta Vara kom ut, och jag hade aldrig kunnat drömma om att man tillsatte socker i vanlig mat. Men jag fick min mataffär att leta efter, och ta hem, grillad rostbiff utan socker.
Jag tycker mycket om torkad och rökt skinka och det är ett pyssel att hitta något utan socker eller annan smakförstärkare.

Socker är en billig smakförstärkare (liksom glutamat) så jag fattar att många tillverkare tar den genvägen för att fånga köpare. Därför borde vi ha jättehög skatt på socker, liksom på alla andra sötningsmedel. Då blir det inte lika intressant längre att tillsätta det i tid och otid.

Men nu kan jag leva som DesK och göra allt från grunden, det är härligt, och verklig livskvalitet.
I present till våra barn ger jag alltid färdiglagad mat, bröd eller bra råvaror.
Det ger dem det de bäst behöver - tid!

DesK
4

Åsa S och Sindri, jag förstår hur ni tänker, men håller inte med er. När jag var småbarnsmamma på 1990-talet och jobbade otroligt mycket, så hade vi inte råd att köpa olika halvfabrikat. Så jag lärde mig att laga mat snabbt från grunden, detta kan alla lära sig. Det handlar om vilja att lära sig och kunskap. Om jag vore lagd åt att hoppa på konspirationsteorier, så skulle jag säg att det är matindustrin, som har frammanat detta att det är bäst att äta färdiglagad industrimat.
Jamie Oliver har givit ut flera kokböcker med snabblagad mat.
Mina egna barn växte upp med att det alltid fanns diverse råa grönsaker och en dipp till hands, när dom kom hem från skolan. På så sätt skapade vi lite tid för att få bra mat på bordet.

/Désirée

Sindri
3

Konspiration och konspiration - när andra världskriget tog slut fanns en stor industri som levt på att tillverka hel- och halvfabrikat till soldater i fält. De kom på ett smart sätt att fortsätta existera genom att marknadsföra sig som husmoderns bästa vän……😉

Pyttelite
1

Skyll inte på världskrigen att vi inte orkar laga mat från grunden.

Exempelvis kunde man redan under romersk tid köpa billiga rätter i städernas »gatukök« att ta med sig. Och går vi fram till 1600-talets Sverige fanns det många stadsbor som saknade eget kök i hemmet.

Istället för att äta hemlagat kunde man köpa mat från så kallade »gårkök« – ett slags tidig snabbmatsrestaurang. En anrik tradition alltså, men ändå skiljer sig det som idag kallas snabbmat från sina historiska föregångare.

Läs mer här:

https://popularhistoria.se/vardagsliv/mat-dryck/snabbmat-historia

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Mat som går snabbt att beställa, tillaga och äta hör den moderna tiden till. Samtidigt har fenomenet en mycket lång historia. Låt oss titta närmare på sju snabbrätter och deras ursprung!
Sindri
1

Nu pratar vi kanske om lite olika saker.
Frysta fiskpinnar och köttbullar, fiskbullar på burk, Jell-O pudding, Marzankräm, Potatis i glaskonserv etc hör väl inte riktigt till det vi kallar snabbmat.

Pyttelite
1

#7: Vem har tvingat barnfamiljer att köpa det och visst är det snabbmat.

Läs gärna artikeln jag refererade till.

• Redigerat 2023-05-26 04:43 av Pyttelite
Fridaaaa
2

#7 Man tolkar nog snabbmat olika
Snabbmat för mig personligen tex mcdonalds, pizzeria mm.
Det du beskriver är för mig helfabrikat/färdigmat men inte något jag räknar till snabbmat. Så det ordet tolkar man nog olika

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DesK
2

#5 Så var det, ja!
#6 Nej, vi kan inte skylla på WW2, men faktum är att det är precis som Sindri säger i #5, att hela den matindustrin tog fart efter kriget.
En till sak som är en följd av krig och ransonering är den stora användningen av socker i framförallt bröd, socker var billigt och inte lika hårt ransonerat som mjöl, därför kom man på att man kan dryga ut mjölet med socker.
Tolkningen av vad som är snabbmat är lite olika, för mig är snabbmat sådant som går fort att tillaga och behöver inte vara dålig mat/ skräpmat.
Det tar ca 30 minuter att koka hel oskalad potatis och ca 20 minuter att koka spaghetti, på den tiden hinner man fixa bra tillbehör till potatisen eller pastan. T ex korv behöver inte vara dålig mat, falukorv är en emulsionskorv och eftersom den är namnskyddad, så har den ett skapligt bra innehåll.
Man kan korta ned tiden på potatisen, genom att skära den i mindre bitar och koka den, antingen i mikron eller på spisen, men man förlorar en hel del av näringen, när man gör så.
#6 Tack för att du hittade den artikeln, den är riktigt intressant läsning 😊🙏

/Désirée

• Redigerat 2023-05-26 09:37 av DesK
Pyttelite
1

#10: Faktiskt så finns det olika historier om varför vi har socker i brödet som svenskar.

I en historia handlar det om mjölbrist under WW1 då socker var enklare att få tag på än mjöl.

Sedan kan man diskutera vad snabbmat är.

Om det är färdiglagat som hamburgare eller förpreparerat som fiskpinnar.

Beroende på vilken form man kan konservera maten ändras maträtterna men konserverad potatis är knappast ngt nytt påfund - inte ens förknippat med något världskrig.

Att konservera är en gammal metod att sprida ut maten under året - numera är det frysen som gäller.

• Redigerat 2023-05-26 19:47 av Pyttelite
DesK
2

#11 Jo, det var det som jag syftade på men kom inte ihåg om det var WW1 eller WW2.
Konservering är en nödvändighet för oss alla och den äldsta formen av konservering är sannolikt fermentering, som har blivit så populärt på senare tid. Just fermentering har en stor fördel och det är att den ofta ökar näringsvärdet och bryter ned sockerarterna i det som har fermenterats.

/Désirée

• Redigerat 2023-05-27 10:30 av DesK
Zadeira
4

Jag kan inte annat än att lägga till att idag är halv/helfabrikat ofta billigare och i dag är det just priset som avgör hur man äter. Ett kilo Eldorado-köttbullar kostar 46:90 kr, medan ett kilo blandfärs kostar 88:90. Köper du färs och gör egna köttbullar behöver du dessutom köpa till mjölk och ströbröd.

Så idag är det inte konstigt att halvdålig mat (dvs med mycket tillsatser och sånt) tyvärr är det man har råd med.

Pyttelite
3

#13: Jag förstår hur du tänker men 1 kg färdiggjorda köttbullar och 1 kg blandfärs kan inte jämföras rakt av.

Det är inte 1 kg blandfärs i 1 kg färdiga Eldoradoköttbullar.

Pyttelite
0

Köttmängden i E-köttbullar är 63%.

Zadeira
1

#14 Nej, det är inte samma köttmängd men det ger ju samma mättnadskänsla och portioner. Därför är det ju många som hellre köper det färdiga alternativet även om det är "sämre" rent innehållsmässigt. Många har inte råd att köpa tex svenskt kött hur gärna man än vill det och hur mycket bättre det än är. Det 'är billigare att äta "skit".

Jag försöker byta vit pasta/ris osv mot fullkornsprodukter, men även där blir man förvånad över att det bättre alternativet ofta är ganska många kronor dyrare.

Edit: insåg att det gick lite off topic från ämnet om socker i maten. Sorry.

• Redigerat 2023-05-27 18:39 av Zadeira
Fridaaaa
1

#16 Jag personligen tycker hemmagjorda köttbullar mättar mer än köpta (oavsett märke på färdiga köttbullar)

DesK
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänker att vi kan fortsätta här i tråden med att tipsa varandra om bra produkter, som inte innehåller tillsatt socker.
Vanlig ketchup tycker jag är på tok för söt, så när det dök upp osötad ketchup blev jag riktigt glad. Jag tycker att den är god och har en bra och fyllig smak 😊

/Désirée

Fridaaaa
2

#18 Den kör vi på, är superbra att de har utan både socker och sötningsmedel :)

Tarotstollan
2

Efter jag fick diabetes, så tog det nästan den dubbla tiden för mig att gå och handla. Det börjar väl bli lite kortare tid nu när jag börjat hitta saker som är utan tillsatt socker men det är jobbigt att behöva springa runt och jämföra olika saker.

#18. Jag använder inte mycket ketchup eftersom jag är allergisk mot röda tomater, önskar det fanns gul ketchup (har för mig att det har funnits innan) men när jag vill ha lite smak på maträtter så är det den jag köper och den smakar likadant som den sötade tycker jag.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Moon AppleGrey]
2

#18: har inte alltid ketchup hemma, men har jag det så är det den eftersom min mamma är diabetiker och vi käkar ibland middag tillsammans hos mig.
Innan dess körde jag med den som det var mindre socker och salt i, men tycker att det är onödigt med två olika ketchupflaskor.

Tarotstollan
3

#21. Innan min diabetes kunde jag har 3-4 olika märken av ketchup hemma men alla var ju med tillsatt socker i.
Även chili sås använde jag men har inte kollat om det finns numera utan socker i, det är ju lite mera sting i den.😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

hemul
6

Men det är väl klart att det inte är nåt problem om man inte äter mat med tillsatt socker! Det är ju färdigmat o hel- och halvfabrikat, sötad yoghurt o.s.v. man syftar på. Många lever ju på sånt.

Det är ju som att säga att man inte tycker narkotika är ett problem i samhället därför att man själv inte använder det.

Tillsatt socker är inte ett problem för mig heller. Men det är ett samhällsproblem.

• Redigerat 2023-08-06 13:07 av hemul
DesK
1

#23 På ett sätt ger jag dig rätt, men ändå inte. Jag har många gånger frågat vad dom som påstår, att socker i maten är ett problem, äter och allt som oftast fått svaret att dom lagar sin mat från grunden. Svaren har jag fått från såväl blandkostare som lchf:are och även veganer. Därför skrev jag om detta.

/Désirée

hemul
3

Men det är ju ett problem för andra och för samhället, även om inte för just de här individerna. Uppskatta utrymmet skräpet tar på närmsta ICA och jämför med utrymmet råvarorna tar.

DesK
2

Det har jag reagerat på i alla år. Sedan tittar jag ofta vad andra kunder har i sina vagnar eller korgar och konstaterar att dom flesta har plockat på sig en stor andel skräp. Det är ett samhällsproblem.

/Désirée

Fridaaaa
3

Läste någonstans att största andelen i reklamblad = onyttigheter.

DesK
2

#27 Även det har jag reagerat på i alla år. Det är likadant på t ex Matsmart, massor av läsk och godis, men väldigt lite mat.

/Désirée

Fridaaaa
1

#28 Ja matsmart är nästan bara godis och sånt och de har numera nästan samma priser som i butikerna, oftast ingen större skillnad.

hemul
1

Oj, gammal tråd, men den lågt högt uppe och jag hade inte läst de senaste inläggen.

#26 Är ju det jag säger. Det är klart att det inte är ett personligt problem för dem som inte äter de här produkterna. Lika lite som narkotika är ett direkt problem för mig - ett sekundärt problem är det dock med all brottslighet det för med sig. Men det är ett problem för samhället och för dem som får i sig skiten. Och när det gäller den sötade maten så är det väldigt, väldigt många.

#29 Inte enbart. Men de säger sig ju självt att de bara kan ha konserver och torrvaror. Lite svårt med köttfärs, frukt och andra färskvaror.

Tror jag bara handlat där en gång. Har nog sett bra saker fler gånger, men om man inte köper jättemycket äter ju frakten upp besparingen man gör.

• Redigerat 2024-07-12 21:05 av hemul