Är ni nöjd ner ert/era kök?
Som frågan lyder.
Har ni en bra planlösning eller något ni vill ändra på?
/Maria
Hade velat ha bättre förvaring och finare skåpsluckor.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag gjorde ju om köket här, när jag var nyinflyttad. Så jag är nöjd, men skulle egentligen helst ha ett kök med en rejäl köksö.
/Désirée
Har ett gammalt 60-talskök som inte är så välplanerat, men jag har vant mig eftersom jag bott här så länge. Hade önskat mig fler avställningsytor, fler skåp, och framför allt ett eluttag över diskbänken. Det finns inte, så varje gång jag ska baka måste jag ta fram en förlängningssladd och dra den över golvet eftersom det bara finns två uttag i hela köket. Det ena sitter längst bort vid fönstret och det andra sitter mittemot diskbänken, där jag har mikrovågsugnen och tekokaren.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag hatar mitt kök. Det är pyttelitet och det finns knappt någon bänkyta. Om man försöker laga mat där man behöver skära och skala saker så får man jonglera med grejerna för att de inte ska vara i vägen. Om jag flyttar igen så kommer jag vägra att flytta till en lägenhet som inte har ett rymligare kök. Det går inte själv att typ ställa dit ett bord eller nåt heller för att få mer yta eftersom det inte är en köksvrå utan sitt egna lilla rum med knappt någon golvyta heller.
Älskar egentligen att laga mat, helst med massor med spännande ingredienser och något roligt nytt recept, men inte i det köket.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Mitt kök hemma var svindyrt, de gjorde en hel del fel som är ytterst irriterande, men det finns gott om bänkytor, skåp och lådor. Ändå får jag ibland ta bordet till hjälp när vi blir många. Det är tyvärr också ett parallellkök vilket inte gick att ändra på.
Drömmen är ett enormt lantkök med vedspis, stort bord i mitten och där alla samlas.
Ett kök jag haft var som en garderob, jag fick använda matbordet utanför att baka på.
Har nyss lämnat ett underbart IKEA-kök som jag planerat helt själv. Inte så jättestort, men allt fanns där och det fungerade jättebra. Det var i U-form, vilket även mitt nuvarande är. Här fick jag rita om ordentligt för att få rum att vara i, och det fungerar över förväntan bra. Det är också i U-form, fast mindre, man behöver bara vända sig om för att få tag i saker (när jag inte måste klättra 😊).
Även här är matbordet precis utanför så det går att expandera dit.
#4 Om det fungerar så kan du dra ut en låda och ställa en bricka där för att få avställningsutrymme, eller en skärbräda att skära på. Så gör jag här ibland.
- Redigerat 2023-04-25 13:05 av Sindri
Byggdes om här hemma så nu har båda husen jag bor i bra kök. Nog med bänkyta, praktisk golvyta där man inte är i vägen för andra, bra förvaring och allmänt ett upplägg som funkar för mig. (Min mor planerade och byggde om båda köken. Hon byggde även om köken i det förra husen vi bott i. :'))
Jag tycker om mitt kök mycket! Jag bor i en hyresrätt så köket såg ut såhär när jag flyttade in. Jag har tillräckligt med plats när jag ska laga mat eller baka. Bakar jag använder jag matbordet för att ställa plåtar på också dock. Jag är inte bästis med spisen, gillade min gamla med gjutjärnsplattor bättre men det fungerar rätt okej. Förbättring vore induktionsspis och lådor istället för skåp nere men det känns inte så viktigt. Jag tycker om att laga mat här 😁 (kyl/frys är mittemot diskhon ungefär)
#7: Min diskbänk ser ut ungefär som din, fast "spegelvänd" (diskhoarna till vänster och spisen till höger). Hyllan bredvid spisen som du har, den har jag däremot mittemot diskbänken på andra sidan köket. Där står mikrovågsugnen, tekokaren och vattenkokaren, så den kan jag inte använda när jag bakar eller lagar mat.
Kylen är bredvid hyllan med mikrovågsugnen och frysen står i hallen. Det ingår nämligen ingen i lägenheten. så jag har köpt en egen (267 liters) och ställt mittemot badrummet, på utrymmet gjort för en tvättmaskin. Har aldrig haft behov av en tvättmaskin så jag föredrar att använda det till frysen. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag är mycket nöjd med mitt kök. Huset var nybyggt när jag flyttade in för 1 1/2 år sedan, så det är modernt och välplanerat.