Svensk högtidsmat är värdelös...
…om man som jag är allergisk mot fisk och skaldjur och heller aldrig dricker alkohol.
Det är som att i princip alla vår högtider till stor del går ut kombinationen av detta.
Mvh // Johan
För mig har inte alkohol någon som helst koppling till svensk högtidsmat.
men förstår dig med fisk, glad att jag inte är allergisk mot fisk eller skaldjur, då jag älskar det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: Inte mig heller.. Men för dom flesta ingår snaps till dom flesta svenska högtider.
Mvh // Johan
Aj då! Inte kul med allergi mot fisk och skaldjur. Alkohol kan man ju alltid skippa, men förstår hur du tänker. Jag har ofta tänkt på det att svensk högtidsmat är nästan samma till alla högtider, inlagd sill, lax i någon form och skaldjur ingår ju i princip alltid. Här hemma är vi bara 2 som äter skaldjur och fisk. Mina döttrar är veganer, så vi äter alltid vegansk högtidsmat. Det kanske kunde vara något för dig att prova.
/Désirée
Jag dricker heller inte alkohol numera men jösses vad många nubbar som slunkit ner genom åren.😉
Jag håller med om att alkohol har en central plats bland våra högtider vilket är synd. Allting med måtta är ju det bästa men så lätt att det blir fel.
Barnen är ofta de som far illa.
/Maria
#3: Precis, och så lägger man till Kräftfest och Surströmming.
Jag har också varit vego i perioder. Vegetarisk Jansons frestelse är t ex mycket bra.
Så det går ingen nöd på mig så, men det är påtagligt hur fisk- & sprit-fokuserade våra högtider är.
Mvh // Johan
#5 Spännande. Vad ersätter man ansjovisen med?
/Maria
#6 Jag gör en vegojansson med kryddstark inlagd gurka och kapris, det blir jättegott 😋
/Désirée
#7 Ah tack.
/Maria
#6: Kapris
Mvh // Johan
#6 Jag älskar kapris så värt ett försök.
/Maria
Att det blir så mycket fisk har nog sitt ursprung i att sill och strömming var det som bjöds för många. Till fest gjorde man det lite lyxigare. Och nu har vi råd med lite dyrare fisk och skaldjur. Och sprit var väl den fattiges tröst för usla löner och umbäranden.
Det finns mycket annat man kan använda som festmat. Jag gör ofta en Västerbottenspaj, gott med en sallad till. Det finns många andra pajer man kan göra med grönsaker. Revbensspjäll tycker jag också är bra mat till en festbuffé liksom marinerade kycklingbitar. Och tjälknöl, perfekt till ett kallt bord.
En stor högtid efter jul var det något som gick snett med en rostbiff. Jag tog julskinka och marinerade den i en lag med rosépeppar, basilika, lite balsamvinäger och olja. Kanonsuccé.
Hemma kan man ju laga vad man vill till högtider, men förstår att det kan vara knepigt ibland när man går bort. Jag har varit på surströmmingsskiva och haft med egen mat. Ingen tog illa upp.
Själv tål jag inte så mycket alkohol, och snapsen är mest för att få sjunga. Som tur är gillar hela familjen den traditionen. Jag har varit chaufför på många fester med snaps och har haft vatten i snapsglaset och haft lika roligt som alla andra. Snapsvisor är en rolig tradition som man absolut kan upprätthålla utan alkohol.