Mat som får dig på dåligt humör
Har du någon maträtt eller ingrediens som ofta får dig på dåligt humör.
För min del stoppar jag nog in avokado och ekologisk gurka i det facket, för det känns som man får kasta nära på hälften av vad man köper.
Försöker få min fru att sluta köpa ekologisk gurka då jag har svårt att se något ekologiskt eller miljövänligt i att man behöver kasta mat som håller mindre än hälften så länge som alternativet.
Avokado känns alltid som lotto. Och ironiskt nog känns det som en billigaste avokadon i nät som typ alltid är omogen i butik är den man slänger minst. Fint förpackad "ätmogen" avokado tycker jag man alltid får kasta hälften av.
Mvh // Johan
Trodde du först menade typ som en maträtt man blev på dåligt humör av när den serveras. I så fall är det all form av saker med skal och kräftdjur. Räkmacka, toast skagen, smörgåstårta osv. Då blir jag grinig.
Livsmedel som kan göra mig fly tokig är äpplen och morötter. Supertrevliga en vecka, sen köper man samma sort i affären veckan efter för man vart så nöjd och så har de fått in en batch med mjöliga, smaklösa, tråkiga och nästintill oätbara varor. Det är alltid ett lotteri, även om man satsar på samma sort på samma affär.
Tomater tycker jag är ett svårt objekt. De brukar inte vara dåliga men väldigt ofta smaklösa.
Priset spelar heller inte alltid så stor roll. Man tror man ska få finfina tomater om man köper de lite dyrare men det stämmer inte alltid tycker jag.
Känns som ett lotteri.
/Maria
Ja, frukt och grönt är som att köpa grisen i säcken.
Vindruvor är en annan vara jag hakar upp mig på, kanske extra mycket för att de är lite "lyx" till skillnad från gurka och tomater.
En sak som slår mig när jag läser den här tråden är dock att alla skriver om frukt och grönt. Kanske ska vi vara positiva till att det finns "dåliga" exemplar och att allt inte är artificiellt standardiserat? Bara en fundering, man bli ändå besviken när något inte är lika bra som man väntat sig.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Bröd och fika i "lösvikt"! Jag försöker peta på frallor och bullar med plocktången men det är ibland svårt att avgöra hur färska de är. Jag avskyr verkligen småtorra bröd.
Ska jag köpa många så brukar jag ta en som jag petar på med fingret, är den godkänd så blir det flera, annars tar jag bara den jag har tallat på.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Avokado håller jag med om att det är ett lotteri. Sist jag köpte en billig nätkasse så var alla dåliga. En kärna sparade jag för att plantera.🤪
/Maria
Kom på en annan sak.
Jag är uppvuxen med att äta mycket fisk och skaldjur.
Räkor numera är så små och bleka jämfört med förr.
För något år sedan var vi hos fiskhandlarn och de hade en låda med stora, riktigt röda räkor med mycket rom. Extradyra såklart.
De kom från en fjord i Norge som varit stängd länge för räkfiske men som nu hade öppnats upp.
Räkorna hade fått växa till sig och inte tagits som "halvfärdiga"
Jag blir så ledsen över hur vi människor skövlar på både land och hav.
/Maria
Numera köper jag fryst avokado.
Tomater köper jag aldrig.Odlar och när de är slut får jag vänta till näta skörd.
Annars har jag nog ingen mat som jag får dåligt humör av.
Men att handla mat överlag för närvarande med den prisnivå som är nu får ju inte direkt en på bra humör.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#0: Har bara köpt "ätmogen" avocado en gång. Det var den sämsta avocado jag någonsin köpt. Stenhård så den gick inte att äta. Inte var den ätmogen inte. Köper sällan avocado för det är så svårt att få tag i exemplar som inte är bruna och trådiga. Tycker det spelar ingen roll hur noga man kollar, för antingen är de för hårda eller också är de övermogna.
Läste om det här företaget för några veckor sedan. De har kommit på en teknik för att få jämn kvalitet och fördubblad livslängd på avocado. Det låter ju lovande.
Annars blir jag mest besviken på när jag upptäcker att de varor jag brukar köpa blivit utsatta för krympflation. Plus att en hel del livsmedel inte smakar likadant som jag minns dem. Fast jag vet ju inte om det är smaken på livsmedlet eller mina smaklökar som har förändrats.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vid ett tillfälle hade jag köpt 3 ätmogna avokado, skulle bjuda som förrätt vid en middag. Alla 3 var dåliga. Jag tog en bild på detta och visade på affären. Fick pengarna tillbaka.
Allmänt frukt och grönt då de aldrig är lika (och jag har svårt för vissa konsistenser som till exempel äpplen har ibland).
#0: I Sverige är det svårt att få bra avokado. Här har man egentligen alltid tur.
Paprika.
De är fasta och fina, har inga synliga fel, men så fort man tar en tugga smakar det mögel.
Köper nästan bara frysta grönsaker numera pga sådant.
Pölsa är en maträtt jag inte gillar.
Pyttipanna. Har aldrig gillat det.
Fick det en gång på sjukhuset. Fick i mig tre bitar kött trots att jag var hungrig.
Mvh
Mig
Numera köper jag fryst avokado, då vet man vad man får.
#17: Har hört att den inte smakar riktigt likadant som färsk avocado. Stämmer det? Jag har en paket i frysen, men har inte kunnat bestämma mig för vad jag ska göra med den.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#18: Självklart blir ju inte smaken detsamma som en färsk avokado, men jag har haft sån otur med dom jag köpt, så det är slut med det nu. Tills vidare blir det fryst. Jag tinar i kylskåp, har på en god Rhode Island-sås och lite räkor .
#19: Får testa att baka med den. Då märks det nog inte så mycket att det smakar lite annorlunda.
Fiskbullar är inte heller någon favorit.
Strömming och annan mindre fisk med många småben.
/Désirée
#22: Precis!
Gädda är också hemsk med småben.
Jag har aldrig köpt en dålig avokado faktiskt…. Så länge den e grön och fin, där man tar bort "knoppen" innan man ska använda den, så e ju den bra att äta. Man känner ju också såklart på avokadon innan man köper den så att man vet var i "cykeln" den befinner sig i. Jag köper sen avokado varje vecka vilket jag har gjort i många många år, så jag kanske har helt enkelt lärt mig vilka som e bra och vilka som e dåliga.E den för mjuk har och där så har den oftast hunnit bli dålig. Den ska inte vara för hård eller mjuk helt enkelt.
Ett tips om avokadon e inte färdig att användas, sätt den i en papperspåse med några gula (eller gulbruna) bananer, då e de oftast klara efter en dag. Så brukar jag göra om jag inte hittar en avokado som är tillräckligt mogen.
#24: Har köpt så kallat "ätmogna" avocado som ändå varit dåliga; antingen omogna eller övermogna.
Brunabönor och surströmming är inget ja äter. Har prövat men det va inget för mig.
Man 50+ som bor här i Norra Thailand.
#25: Men känner du inte på avokadon förrän du köper den? Jag brukar känna om den är övermogen. Om den är hård kan jag ändå ta den hem och vänta ett par dagar på att den blir tillräckligt mogen för att ätas. :)
#27: Ätmogna avokado ligger förpackade i ett tråg med plast över, så det är svårt att känna på dem. Plus att om det står att de är ätmogna ska de vara just det, så man ska inte behöva känna på dem. Affärerna tar ju extra betalt för ätmogna avokado så då kan man förvänta sig att de är det också.
Det finns uppenbara fall att den är jättemjuk eller jättehård. Men det är också ganska ofta att en avokado som ser ljusgrön på på skalet och verkar hård, men som är perfekt, eller dom som har helt rätt färg och känns bra i toppen och som är genombruna och ruttna inuti.
Mvh // Johan
Näe jag äter ute och får dåligt tillagad mat 
Låt dagen idag bli din bästa hittills!