resa i mat
Jag lagar ofta mat från andra länder, det är ett bra sätt att få stor variation i maten, samt det är ju så spännande känna nya smaker och konsistenser. Idag blev det töltött kaposzta från ungern en slags kåldolmar med surkål och tomatsås. Det var faktiskt riktigt gott. Någon annan här som reser via mat i perioder?
Det har jag alltid gjort 😊 Här hemma reser vi ofta till Afghanistan/Iran, Asien, Östafrika, Balkan och Tyskland 😊 Det finns liknande surkålsdolmar på Balkan, där heter dom Sarma😊
/Désirée
- Redigerat 2023-02-07 19:32 av DesK
#1: Och man syrar tydligen hela kålhuvuden. Har du gjort det? Det verkar spännande. När jag gör vanlig surkål i strimlor så bankar jag den rätt kraftigt (gjorde 1½ huvud i förrgår och har världens träningsvärk i armarna!), men det kan man ju inte göra med ett helt huvud.
Berätta om du gör det och hur du gör det. 😀
#2 Jag har funderat på att göra det, så jag lovar att berätta om och när jag gör det 😊 Det enklaste här i Sverige är nog att ta en jäshink, alltså en sån där hink med ett lock med ett jäsrör på. Lägga i kålhuvuden och fylla upp med saltvatten.
/Désirée
#1 Sarma har jag gjort dessa var dock vanlig vitkål i själva dolmarna det var bara i såsen det var surkål och jag tyckte dessa var godare det blev lite för mycket av surkålen i sarma. Surkålshuvuden kan man köpa färdiga det är nog enklast
#4: Jag skulle nog vara rädd att det var pastöriserade eller innehöll konserveringsmedel av något slag. Nu har jag gjort surkål som räcker ett tag. Jag väntar snällt på att DesK skall få tid och lust. 😊