Skriver matlista - men står still i huvudet
Någon som har lust att hjälpa till med förslag, att fylla på listan? 😊
Om någon har tips på krämig soppa eller något gryta är det gärna välkommet.
(dock! Inget med någon form av kål eller lök, lökkrydda går bra)
Inte curry, ingefära i.
Grönsaker serveras separat 🙂
Passerade tomater/tomatpure går dock bra i rätten. Samma med ärtor och majs (jag äter dock inte ärtsoppa)
(Ingen diskussion kring vad jag inte äter, jag är selektiv i kosten, och det är inte självvalt)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag gör köttfärsgryta just nu. Passerade tomater, köttfärs, majs, champinjoner, och kryddor efter behag. Går att äta till potatis eller ris eller pasta. Eller med t:ex mjukbröd till istället.
Med en sån gryta går det ju att lägga i vilka grönsaker som helst, eller inga om det serveras separat. Jag hade tänkt haft i morötter också men glömde köpa.
Väldigt enkel att göra.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Potatissoppa
Kalops
Kött/grönsakssoppa (nej det är väl inte så krämigt men kan vara gott)
Chili con carne
"I'm too old for this shit."
#2 Inte grönsakssoppa om du kollar inlägget igen :) Och äter enbart krämig soppa, annars äter jag inte det, dvs äter inte buljongsoppor :)
Hur gör du potatissoppa god och krämig? =) (dock UTAN all form av lök)
- Redigerat 2023-02-05 16:48 av Fridaaaa
Grön ärtsoppa kanske.
/Maria
#4 Skrev det i inlägget: Äter inte ärtsoppa. Men tack ändå :)
#5 Du skrev att du äter ärtor och majs.
Grön ärtsoppa och ju totalt annorlunda mot vanlig ärtsoppa gjord på gula ärtor. Som två olika maträtter.
Därav mitt förslag.
/Maria
#6 Ja det skrev jag men skrev också att jag inte äter ärtsoppa :) Gäller all ärtsoppa :) Äter gröna ärtor men bara liten mängd med annat också till :)
- Redigerat 2023-02-05 16:57 av Fridaaaa
#7 Svårt att veta så jag ber om ursäkt för förslaget.
/Maria
Blir raggmunk med bacon ena dagen :)
Har inget exakt recept, men jag gör potatissoppan krämig med hjälp av en liten skvätt grädde och en näve riven ost. Typ kokt potatis, mjölk, salt och peppar mixas ihop och kokas upp till lagom krämig konsistens (mäter aldrig, tar på känn), en skvätt grädde i och lite riven ost. Brukar ha lök i men det kan man ju ta bort eller ha lökkrydda om man hellre vill det. Vi har knaperstekt bacon till, men det är ju också valfritt.
#3 Aha. Nej jag har inte lagat själv (än iaf) men gissar att den går att göra krämig genom grädde eller något sånt.
"I'm too old for this shit."
Om du går in och letar på Matlust, så får du många tips. Fina bilder också.
#12 Vi är inne på Matlust. Men du menar kanske att TS ska leta runt här inne 😉
#12: Glömde skriva "vad blir det för mat idag" på matlust.
Trots att jag är LCHF-are, så blir jag ibland inspirerad av dom fina bilderna på maten. Många av er är väldigt duktiga på bakning och mat. Ingen nämnd och ingen glömd.
Kanske kyckling med grönsaker i ugn?
Älpermagrone: Makaroner med potatis, fläsk/skinka, ost och gräddsås?
#16 Äter bara gurka, majs, sallad och ärtor, så skulle enbart bli majs och ärtor.
Makaroner med potatis?
#17: Kanske lite rotfrukt? Mais är annars gott.
Jep. Låter i sig skummt men är något man kan beställa lite varstans i Schweiz, främst alpvärlden. Egentligen en enkel måltid.
#18 Äter bara potatis som rotfrukt :)
Ja det låter nja inte så aptitligt enligt mig, men såklart smaksak :) Är som när folk äter potatis till korvstroganoff, jättekonstig kombo enligt mig hehe.
Men bestämt listan, detta skrevs i söndags :)