Matlust iFokus

Matlust

Etikett: utanför-Àmnet
LĂ€st 50 ggr
DesK
1

Trevlig Halloween 🎃

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill önska alla hĂ€r en riktigt trevlig Halloween 🎃
TĂ€nker ni fira detta? Hur i sĂ„ fall? Äter ni nĂ„got speciellt?

För första gĂ„ngen i mitt liv har vi dekorerat vĂ„r entrĂ© med en pumpa och nĂ„gra ljuslyktor, sĂ„ att barnen ser att dom kan knacka pĂ„ hĂ€r och fĂ„ lite godis eller frukt 🎃

/Désirée

Maria
1

Tack detsamma 😄

/Maria

johan
2

Jag vet att jag Àr en party pooper, men hela den hÀr pumpagrejen gör mig nedstÀmd.

Kan inte lÄta bli att bara se slöseriet av att anvÀnda odlingsbar mark till att odla, vattna, skörda transportera, sÀlja, transportera nÄgot som bara ska stÄ och ruttna och sedan kastas och bli matsvinn.

Detta nÀr vi stÀndigt ser brist pÄ vatten. 54% av befolkningen berÀknas ha ont om rent vatten innan decenniet Àr slut. Vi det brist pÄ energi och skenande elpriser. UtslÀppen frÄn fossil förbrÀnning frÄn transport och energi ökar snarare Àn att minska.

Pumpor Àr givetvis en mycket liten del av detta, men ocksÄ sÄ fruktansvÀrt provocerande onödig del.

Samma sak med att köpa saker för att klÀ ut sig en dag. Produkter som sannolikt anvÀnt enorma mÀngder vatten vid tillverkning, som alla klÀder, och sedan Äkt oljedrivna fartyg frÄn kina. Sedan blir det liggande i en garderob ett tag för att sedan kastas.

Ska vi bara behöva ha trÄkigt och aldrig göra nÄgot kul för miljöns skull? Nej, knappast. Men mÄste högtider alltid innebÀra total överkonsumtion?

Mvh // Johan

Maria
1

#2 Jag tror julen Àr vÀrre ur den synpunkten.

/Maria

DesK
3

Jag förstĂ„r hur du tĂ€nker, men killarna och jag tog tillvara innanmĂ€tet och gjorde ugnsrostade grönsaker igĂ„r och kĂ€rnorna har vi torkat och rostat 😊

/Désirée

DesK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Lite mer dekoration av entrĂ©n 🎃

/Désirée

CasaRamon
1

#2: Jag hÄller verkligen med dej i detta. Och dÄ Àven frosseriet under julen. Det Àr helt galet. Kan man inte fira utan att frossa och överdriva? Det Àr klart att barnen ska fÄ julklappar, men det Àr ju ingen grÀns numera .
Jag tÀnker inte ge godis, dÄ jag ju Àr emot socker. DÄ fÄr dom busa hur mycket som helst. Gillar inte detta tiggeri vid dörren.

johan
1

#3: Ja, tror jag ocksÄ. Men det Àr nÄgot extra störande att odla nÄgot som dom allra flesta bara kommer kasta. Men undantag givetvis.

#4: Snyggt. DĂ„ blir det en helt annan grej.

#6: Det Àr nÄgot som Àr knasigt nÀr bÄde vuxna och barn mÄste anstrÀnga sig för att komma pÄ saker dom vill ha/behöver. Och ganska ofta tycker jag det verkar mer som saker köps för att döva nÄgon Ängest hos givaren, Àn att det blir en stor glÀdje för mottagaren. Ganska ofta, kÀnner Ätminstone jag sjÀlv, att gÄvan blir en börda som man inte egentligen velat ha, men nu mÄste man ha kvar den och ansvara för den för att ta hÀnsyn till givarens kÀnslor.

Jag Àr medveten om hur neggig jag lÄter. Samtidigt tror jag att jag sÀtter ord pÄ vad ganska mÄnga andra ocksÄ kÀnner, men drar sig för att sÀga högt.

Mvh // Johan