Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 107 ggr
DesK
1

Vad åt du som barn?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra matvanor ändras ju en del över tid. Så nu vill jag veta vad ni åt under er uppväxt, skriv gärna vilket år ni är födda, så att vi vet vilket årtionde det var 😊 Berätta vad ni åt till frukost, lunch och middag och gärna vem som lagade maten 😊

/Désirée

Maria
2

Jag är född 1962
Det jag minns är skogaholmslimpa till frukost med ost eller kaviar med Oboy till.

Lunchen var i skolan.

Middag var ofta fisk av något slag. Grönsaker var konserver. Ärtor och morötter på burk t.ex.
Husmanskost med mycket konserver till.

Det var mamma som lagade maten.

Det mest exotiska hon lagade var spagetti och köttfärssås. 😉

/Maria

MonicaLagerquist
1

Född 1959
Till frukost var det varm choklad och skogaholmslimpa eller hembakta rågsiktskakor.

Lunchen åts i skolan.Jag gillade skolmaten.En av favortietrna var leverbiff.

Vi åt kvällsmat vid fem när pappa kom hem från kobbet.Det var min mamma som lagade maten.
Vanlig husmanskost.Till fest var det på sin höjd fläsk-kottletter.

Jag minns när vi började äta ris till maten då serverades det alltid potatis också.

Till maten dracks det mjölk.
Mina föräldrar var helnykterister när jag var barn.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
1

#2 Mjölk till maten här också.

/Maria

Åsa S
1

Född 1971 åt skogaholmslimpa, oboy, marmelad och drack mjölk till maten, och åt gärna lappskojs i skolan. Inget av detta äter jag idag annars är det ungefär samma mat idag som då. Min mor gillade att prova nya maträtter ur allt om mat så många rätter vi äter idag åt vi redan då hon introducerade rätten lasagne till den lilla bruksort hon flyttade till som nyexaminerad lärare det var där hon mötte min far.

+Jag lagar gärna retromat så här äts fortfarande blodpudding men helst nån bättre sort ex. siljan charks + flygande jakob lagar jag ibland med

citytjejen
1

Är född 1975. Frukostarna bestod alltid av mammas hembakta rågbröd med messmör på, ett glas apelsinjuice och fil med corn flakes.

Lunch och middagar, dvs varm mat, var nästan alltid hemlagat (mamma var hemmafru och hade tiden för det) och det kunde vara köttfärssås och makaroner, fiskpinnar, köttfärslimpa, pannbiff, sjömansbiff, fläskkarre, m.m, och alltid färska grönsaker till. Tycker fortfarande om allt detta, dock är frukostarna mer varierade nu, äter inte samma varje dag 🙂

/Christina