Göra popcorn på gasspis?
Jag är verkligen en mästare i köket! Eller nä, total katastrof, i synnerhet nu när jag har ett kök med diverse finesser.😆🙈
HUR poppar man popcorn på en gasspis??? "När de första popcornen poppar så stäng av plattan och låt kastrullen stå på eftervärme."
Det går ju inte på en gasspis, dessutom vill jag ha konkreta råd som "Vrid ner plattan till tvåan", inte "sänk värmen".
Antingen så bränner jag popcornen eller så poppar bara några få.
(Kanske ska tillägga att jag aldrig poppat på en vanlig, hederlig elspis heller.)
/En frustrerad Lona
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Det var typ 100 år sedan, som jag poppade popcorn på gasspis 😁 om jag inte minns fel, så sänkte jag värmen rejält när dom första poppen hördes, dvs till minsta möjliga låga, utan att stänga av gasen.
/Désirée
Kanske har du några tips här:
https://www.wepopop.com/kastrullpopcorn/poppa-popcorn/#poppapopcorngasspis
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Induktion och gas är på många sätt lika, så du får mitt svar jag använder för induktion.
Jag har på Max effekt för att värma oljan. Lägger i ett par korn. När dom poppat halverar jag effekten och räcker botten med popcorn.
När det går mer än några sekunder mellan poppandet stänger jag av värmen och anser att dom är klara.
Mvh // Johan
Jag har gasspis. Jag gör som Desk.
Fast jag börjar med den stora lågan/plattan och flyttar över till en mindre när det börjar poppa.
Drar jag ner till lägsta på den stora plattan är det ändå för mycket.
/Maria
På den tiden vi poppade så kunde man köpa påsar med korn till micron. Det var hur enkelt som helst. Om man har en micro alltså. 😊
#5: Det kan man fortfarande. Men då innehåller dom lika mycket kcal som chips och har dessutom visat sig vara tveksamma av andra anledningar. Skulle undvika det även om det är bekvämt.
Mvh // Johan
#5 Det finns fortfarande, men popcorn poppade i kastrull är mycket godare och mindre onyttiga.
/Désirée
Har en vanlig glashäll skulle jag tro, inte induktion men mina popcorn blir inte goda. De blir sega istället för krispiga, vet inte vad jag gör fel.
"I'm too old for this shit."
#8 Kanske för lite olja?
/Désirée
#9 Jag tror inte det, men kanske för mycket, har testat att ha lite mer och märkte ingen skillnad.
#10: Om du läser i länken jag refererade i inlägg ovan ser du varför popcornen blir sega.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#11 Åh, tack! Missade
#2: Tack @Pyttelite för att du refererar till vår metod. Min erfarenhet av gas spis är att det lätt blir för varmt så att man ofta behöver köra på den lägsta möjliga lågan man kan få. Att köra på den mindre plattan lät också som en smart idée men då är det viktigt att skaka lite så värmen sprider sig jämt över hela botten och alla popcornen.
Poppa på
Bruno
Alla kan lära sig att poppa popcorn
#8: Hej @Syntium
Poppcornen kan bli sega om det är för mycket fukt.
Det beror antagligen på att vattenhalten i popcornen är lite för hög. Man kan göra popcornen mer krispiga genom att lyfta på locket vid slutet av poppningen för att släppa ut mer vattenånga sen kan man ställa in popcornskålen i ugnen på ca 80grader i 10-15min för att torka ut det sista av fukten.
Som @DesK nämnde så kan lite mer olja också hjälpa.
Poppa på
Bruno
Alla kan lära sig att poppa popcorn
TACK för alla tips och svar! 👍😃
Det spelar inte så stor roll hur de blir vad gäller "seghet" etc eftersom de är till hunden men jag behöver ju inte bränna dem. 😆
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com