Annons:
Etiketterveggo-vegetarisktkonserveratinlagtgrönsaker
Läst 166 ggr
DesK
2022-09-18, 17:54

Surkålens dag 18 september 2022

Idag är det surkålens dag 😊 Jag älskar surkål och äter det varje dag. Oftast är det hemgjord surkål. Det är enkelt och blir mycket godare att göra egen surkål. Fermentering är en av våra äldsta konserveringsmetoder, som på senare tid fått en renässans. Gör du egen surkål och hur äter du den?

Désirée
Afghan lives matter

• Redigerat 2022-09-18, 19:33 av DesK
Annons:
Pyttelite
2022-09-18, 18:06

Jag avstår helst men tror att Desks surkål är utöver det vanliga!

Annars en traditionell rätt i Alsace - gömde köttet under ett berg av surkål när jag var där.

https://www.vinsalsace.com/en/a-table/recettes/choucroute/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

DesK
2022-09-18, 18:15

#1 Choucroute är supergott och rejält mäktig. Det finns massor av rätter med surkål, men jag äter oftast surkålen som den är 😊 Har en gammal favorit som jag gör då och då, surkålsgratäng 😋

Désirée
Afghan lives matter

Magi-cat
2022-09-18, 19:00

Supergott och jag ska försöka göra sedan …😋

Är du snäll och lägger in länk till ditt bästa recept, DesK?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2022-09-18, 19:09

#3 Här är en artikel som jag skrev i början av förra året
Surkål
Ska snart göra ny surkål och kimchi, så det kommer nya bilder och tips framöver 😊

Désirée
Afghan lives matter

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
Magi-cat
2022-09-18, 19:29

#4 Tack! 🤗

DesK
2022-09-18, 19:32

#5 Så lite så, alltid roligt att inspirera andra till att testa 😊

Désirée
Afghan lives matter

Annons:
Sindri
2022-09-18, 22:03

Det blev ingen surkål förra hösten och i år hinner jag inte heller, på grund av roliga händelser. Jag har en burk som är två år gammal och den luktar gott så jag tror jag törs äta den.

DesK
2022-09-18, 22:07

Aj då! Men det tar ju ingen lång stund att sätta surkål 😊 och den kan sättas när som helst på året 😊

Désirée
Afghan lives matter

Sindri
2022-09-19, 11:22

Javisst, men den måste ju passas, det har varit så mycket resor nu i höst så jag får inte in det i schemat.
Just nu finns det så fin, ekologisk kål också, fast det blev så mycket annat den här hösten. För första gången på flera år har vi fått en ordentlig päronskörd och när jag fick träden klippta såg jag hur mycket äpplen det är….. Och så druvorna, druvorna…..
Jag får sätta surkålen när vi kommer hem i november.

Magi-cat
2022-09-21, 11:59

En fråga: Behöver man banka vitkålen väldigt mycket, eller räcker det med att låta den stå och sedan trycka ner i kärlet?

DesK
2022-09-21, 12:14

Jag bankar inte min kål särskilt mycket, utan låter saltet göra det mesta av jobbet. Jag blandar salt och kål i en stor bunke och låter det stå några timmar, sedan packar jag kålen i burkar eller syrningskärlet. Då boxar jag ned kålen med knytnäven. Om den inte vätskar sig tillräckligt mycket, så fyller jag upp med saltvatten.

Désirée
Afghan lives matter

Magi-cat
2022-09-21, 12:15

Tack, då ska jag försöka med det! 👍🙂

Maleficum
2022-10-16, 15:39

Hur vet man att man lyckats?
Gjorde surkål en gång för många år sedan och minns inte riktigt hur den blev (tror jag gav bort det mesta i julklapp den gången).
Har annars bara testat köpt vid ett tillfälle och den sorten smaka inge vidare.

Har nu testat igen men vet inte om det faktiskt blev bra. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva smaken men får lite av en eftersmak av pistagenöt när jag testade.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
DesK
2022-10-16, 16:30

Pistagenöt? Så spännande! 😊 Smaken varierar en del, beroende på kålsort och kryddor. Just pistagenöt har jag inte hört eller känt själv, men en viss nötighet kan jag känna ibland. Ser man inget mögel eller konstig missfärgning, plus att kålen fortfarande är krispig, liknande pizzasallad och att doft och smak är fylligt syrlig då har man lyckats. Även kål som har mjuknat går att äta, men jag tycker att den är väldigt tråkig då. Fermenterat har ofta en speciell doft, som kräver lite tillvänjning. Här kanske någon som är ny på fermentering kan förklara bättre, jag har ätit fermenterat sedan jag var liten och har alltid älskat det 😊

Désirée
Afghan lives matter

Maleficum
2022-10-16, 16:39

#14: Tycker den luktar lite syrligt men har kanske en lite mer söt smak.
Den är krispig och har ingen missfärgning eller luktar uppenbart illa iaf. Får väl testa äta lite och se vad magen säger då.

Körde på vanlig vitkål utan några kryddor. Skulle väl egentligen vilja blanda med något annat men eftersom jag är ny på det så våga jag inte testa (hade först en ide att testa med lite äpple i), har ju ingen direkt koll på hur man ska proportionera saltet i förhållande till mängden av annat och hade svårt att hitta bra recept (som inte innehåller massa annat jag inte kan äta).

DesK
2022-10-16, 16:51

Äpple är jättegott att ha tillsammans med kål, jag tar ofta med något äpple och ibland även opastöriserad honung. Vit- och rödkål är det som är lättast att fermentera, så där kan man experimentera en hel del. Jag kör på en lätt rågad matsked havssalt per liter vatten, eller per kilo kål. Havssalt är billigt och lätt att få tag på.

Désirée
Afghan lives matter

Maleficum
2022-10-16, 17:03

#16: Tack! Ska skriva upp de mängderna :)
Hur mycket äpple brukar du blanda i/kg kål?
Är saltmängden densamma då?

Körde vitkålen nu mest för att den är billigast så det är tur den är bland det enklaste att testa med :)

DesK
2022-10-16, 17:21

Bra om jag kan hjälpa dig 😊 Till ett kg kål så tar jag ett litet äpple, kanske tillsätter en gnutta salt till. Den där lite söta doften som du känner är restsötma från kålen 😊

Désirée
Afghan lives matter

Farwuq
2023-03-05, 15:09

Surkål finns inte bara i Elsass, utan i många andra områden.
Själv föredrager jag hemgjord surkål, efter litauiskt och tyskt recept.
Hemgjord är bättre än den fabriksgjorda d.f.a. den är naturligt syrad.
Surkålen kan man använda i piroger eller stekas tillsammans med kackat kött.

Här i riket vet gemene man knappt vad surkål är.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2023-03-05, 16:46

Hur var nu grundreceptet, 1 msk salt till 1 kg surkål? edit: Eller snarare 1 liter vatten kanske det var? 🙂

• Redigerat 2023-03-05, 16:46 av Magi-cat
Annons:
DesK
2023-03-05, 17:37

#19 Ingen har påstått att surkål endast finns i Alsace, surkål är vanligt i hela Östeuropa och på många andra håll. Rätten choucroute är däremot från Alsace, men det finns liknande rätter på andra håll, t ex den polska bigos.
#20 Jag tar lite mer än 1 msk salt per kilo kål/grönsaker/vatten typ 6 msk till 4 kg kål. En bra tumregel är 2% salt per kilo grönsaker.

Désirée
Afghan lives matter

Magi-cat
2023-03-05, 18:20

#21 Tack! 🥦🌸
Jag ska sätta igång med syrningen igen, tänkte jag. 🙂

DesK
2023-03-05, 18:25

#22 Lycka till och berätta gärna hur det går för dig 😊
Jag har precis kommit igång med lite olika syrningar igen, går en digital fermenteringskurs, för jag känner att jag behöver få lite ny inspiration och ta fermenteringen vidare.

Désirée
Afghan lives matter

Upp till toppen
Annons: