Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatpratveggo-vegetarisktkonserverat
Läst 798 ggr
DesK
2021-02-15 18:26
4

Surkål

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Surkål är en klassiker bland fermenterat och finns att köpa färdig i många olika varianter, men bäst är ändå att syra sin kål själv. Glädjande nog är det också lättast att lyckas med just surkål. Det går att fermentera all kål och alla grönsaker. Man kan syra både ekologisk och icke ekologisk kål och saltet kan innehålla jod, men har du möjlighet att välja så välj jodfritt salt, t ex havssalt som är billigt och lätt att få tag på. När det kommer till syrningskärl finns det många att välja bland, men det går utmärkt att återanvända glasburkar med skruvlock och s.k bygelburkar. Min surkål syrar jag i ett klassiskt syrningskärl med vattenlås och tyngder, tillverkad av Agneta Brogren på HÖGhuset. När surkålen har stått i det kärlet i ca 3 veckor, packar jag om kålen i glasburkar med skruvlock och ställer dem i kylskåpet.
Så här syrar jag kål:
4.5 kg vitkål, 2-4 gula lökar (beroende på storlek), 6 msk havssalt, kummin och enbär som jag mortlar lätt. Jag börjar med att tvätta kålen, tar av de yttersta kålbladen, skär bort rotstocken och strimlar kålen och den skalade löken i maskin, sedan river jag rotstocken fint. Därefter blandar jag alltsammans med saltet och kryddorna i en stor plastbalja och låter stå så över natten eller dagen. Nu bankar jag kålen med knytnävarna och packar det tätt i syrningskärlet, lägger på de hela kålbladen och de tillhörande tyngderna, locket och fyller rännan med vatten. Obs! Det ska vara vätska över tyngderna. Nu låter jag krukan stå i 2-3 veckor, utan att öppna locket och sedan fyller jag över kålen i glasburkar med skruvlock och ställer dem i kylen. Naturligtvis kan du packa kålen direkt i glasburkar med skruvlock eller i bygelburkar. Om du inte har några tyngder att hålla ned kålen med ta ett kålblad och skär en morot i rätt storlek och kläm fast under locket. Det tipset kommer från Jonas Wahlström som håller kurser i fermentering och är aktiv i flera grupper på Facebook. På bilderna syns vitkål syrad i glasburkar, rödkål och blandade grönsaker i burkar med skruvlock eller vattenlås och vitkål i syrningskärlet.
Länk till Annelies Schönecks klassiska bok om mjölksyrejäsning
http://hiddeningrains.se/wp-content/uploads/2020/11/annelie-schoneck_mjolksyrning_bok.pdf

/Désirée

• Redigerat 2025-04-15 19:36 av DesK
Sindri
2021-02-15 20:04
1

Är plastbackarna vitkål på vänt? Det är inga dåliga satser du gör. 😊
Hur gör du när du syrar direkt i glasburkar med skruvlock? Låter du locken sitta löst så att luft och ev. vätska kan komma ut?
Jag upptäckte av en slump att plastlocken till vår hussenap passade precis över vanliga sylt- och honungsburkar. Jag köpte raskt lite jäsrör, gjorde hål i locken och nu har jag massor av möjligheter att syra i olika burkar.
Problemet nu har varit att få vätskan överst. Tricket med moroten måste jag prova på annat också. Jag syrade just morötter igår och kom på att lägga några överst på tvärsen och det verkar fungera.

DesK
2021-02-15 20:27
0

Yes i plastbackarna är det surkål på vänt. Det är ett enkelt och bekvämt sätt för mig att göra på det viset. Jag skruvar åt locken, de släpper ut pysvätska ändå. Alltså jag själv äter ju surkål och kimchi varje dag, oftast till frukost, så det går åt en hel del 😊 Såhär ser en frukost ofta ut hos mig, på bilden syns surkål med morot, vattenkimchi och på mackan hemgjord tapenade.

/Désirée

Farwuq
2021-03-22 07:39
1

Surkål är jättegott.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Jazmin1e
2021-03-26 17:36
1

Älskar surkål. Har 4st burkar som snart är redo att ätas.

DesK
2021-03-26 17:45
0

#4 Jazmin1e, hur smaksätter du din surkål?

/Désirée

DesK
2021-04-12 17:18
0

Här är en burk med okryddad surkål. En kompis frågade om jag ville göra en sådan till honom, vilket jag självklart gärna gjorde 😊

/Désirée

DesK
2022-10-21 18:13
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu är jag på G 👍😊 Vanlig surkål på vitkål, lök och vitlök och surkål på rödkål till julbordet 😊 Den här gången testar jag att sätta surkålen vid elementet i tv-rummet och för att slippa stänk mm ställde jag ned burkarna i en platslåda.

/Désirée

Sindri
2022-10-21 23:34
2

Ja, plastbunkar eller skålar är bra att ha runt. Längtar hem så jag kan syra! Är i Spanien nu och här är för varmt och fuktigt. Jag satte en surdeg häromdagen och efter två dagar hade den möglat. Så trist!

Magi-cat
2022-10-27 17:57
1

Surkålen blev f.ö. bra. 😋 Satte i lite vitlök också, annars ingen extra kryddning.

Nu har jag gjort surmorot också.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2022-10-27 18:03
0

#9 Kul att surkålen blev bra 😊 Jag hade i både lite gul lök och vitlök senast 😋 Hur gjorde du med morötterna? I stavar, riven, slantad eller….?

/Désirée

Magi-cat
2022-10-27 18:05
1

#10 Jag rev morötterna och blandade med lite vitkål. Det var första gången jag gjorde det. 🙂

DesK
2022-10-27 18:08
1

#11 Spännande att få veta vad du tycker sen 😊 Jag älskar fermenterade morötter, ska blanda med ingefära nästa gång 😋

/Désirée

Sindri
2022-10-27 20:28
1

Jag gör morötter i stavar och blandar med vitlök och ingefära. Det enda syrade som maken gillar. De blir krispiga och goda. Ett plus också att de blir klara på en vecka i rumstemp.

Magi-cat
2022-10-27 20:33
1

#13 Gör du annars likadant som med vitkål? Har du ingefäran riven eller i bitar?

Sindri
2022-10-27 20:41
2

Jag skär små bitar ingefära. strimlar vitlöksklyftor, packar mellan morotsstavarna.
Jag gör ingen försaltning med pressning, utan bara häller över saltlösning.

Magi-cat
2022-10-27 20:46
1

#15 Tack!

Magi-cat
2024-10-21 15:36
1

Har gjort lite surkål idag.
Jag tog 1 msk havssalt till 1/2 kg vitkål. Är det för mycket eller för lite eller lagom?

DesK
2024-10-21 17:32
1

#17 Kul! 👍😊
Jag brukar rekommendera en rågad matsked till ett kilo kål eller andra rot- och grönsaker, men du lyckas nog med den lite högre saltmängden. När den är färdig lär du kanske uppleva den som i saltaste laget, i så fall kan du lätt skölja av den.

/Désirée

Maria
2024-10-21 17:38
2

Jag tycker surkål är jättegott men jag har aldrig fermenterat själv.

Kanske får testa 😉

/Maria

DesK
2024-10-21 17:53
1

#19 Det är ju plättlätt att göra själv 😊 För att få mer spad kokar jag numera upp 3 liter vatten och löser upp ca 4 msk grovt havssalt, när det har svalnat är det bara att hälla över kålen och / eller grönsakerna. Genom att göra så, slipper man också momentet med att knåda / banka kålen.

/Désirée

• Redigerat 2024-10-21 17:58 av DesK
Magi-cat
2024-10-21 18:17
1

#18 Tack! Då kan jag vara lugn! 🌝

Funderar på att lägga i lite Molkosan. Kan det vara bra
? För syrligheten, antar jag.

hemul
2024-10-21 18:25
2

Det är väl syrad vassle va? Borde ju ivf inte göra nån skada. Men vill du ha syrligare är det ju bara att låta det stå längre. Jag tycker många jäser så kort tid.

hemul
2024-10-21 18:27
1

Nu blev jag sugen. Var besatt av Molkosan för många år sen. Det är fasiken vanebildande! Men nu gör man ju sitt eget knark. 😄

Maria
2024-10-21 18:33
2

#20 Det borde ju t.om jag klara av,😉

/Maria

Magi-cat
2024-10-21 18:58
1

#23 Molkosan är lite vanebildande faktiskt. 🌝 Hittade ett surkålsrecept där man kunde tillsätta det. Kanske provar någon gång.

#20 Det där ska jag göra till punkt och pricka nästa gång!!! Jag orkar inte banka och knåda …

DesK
2024-10-21 19:10
1

Håller med om att Molkosan är vanebildande, men nu dricker jag surkålsspadet istället 😊 En redig hutt startar jag dagen med 😋
#21 Jag skulle inte tillsätta Molkosan till vitkål, det behövs inte, syrligheten regleras med tiden som du låter kålen fermentera i rumstemperatur och tiden som du efterfermenterar i kylen.
#22 Jag håller med dig, det är många recept i omlopp med väldigt kort fermenteringstid.

/Désirée

Magi-cat
2024-10-21 19:22
1

#26 Ok, tack för dina tips!

Jag har fyllt upp en burk nu med surkålen och ska fylla på med lite kokt vatten. Ska den stå först i rumstemperatur ett par dagar nu?

(Jag har syrat förut, för länge sedan, men känner mig lite osäker nu. Vill göra det så enkelt som möjligt. Bra att man kan fråga här. 🤗)

DesK
2024-10-21 19:28
1

#27 Vattnet måste svalna till rumstemperatur innan du häller det över grönsakerna. Jag låter mina burkar stå framme i 2-4 veckor, beroende på rumstemperaturen. Glöm inte saltet! Jag löser det i det uppkokade vattnet och låter det svalna till rumstemperatur.

/Désirée

DesK
2024-10-21 19:32
1

Passar på att tipsa om Kimchi

/Désirée

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
Magi-cat
2024-10-21 20:53
1

#28 Jo, jag glömde saltet. 😮 Men jag hade ju redan haft i ganska mycket salt i kålen och fyllde bara på lite vatten. Kanske det räcker?

DesK
2024-10-21 20:56
1

#30 Det gör det nog, smaka på spadet när det är blandat, ska smaka som en kallsup i Atlanten.

/Désirée

Magi-cat
2024-10-21 21:09
1

#31 Tack snälla DesK för all hjälp! Då är det lugnt!

DesK
2024-10-21 21:12
1

Magi-cat, det är bara roligt att få ge tips och råd om sånt som jag kan 😊

/Désirée

Magi-cat
2024-10-21 21:19
1

🤗💚

#0 Väldigt smart det där med en morot som "pålägg" i burken också!

#29 En annan dag ska jag göra kimchi!

DesK
2024-10-21 21:43
1

#34 Kom ihåg att köpa gochugaru innan du drar igång med kimchi 😊

/Désirée

hemul
2024-10-22 02:44
2

#25 Jag både bankar och knådar OCH slår på saltlag. Lyckas aldrig få så mycket saft att det täcker. Och ja, överskottslagen sparas på flaska.

Magi-cat
2024-10-22 09:59
1

#35 Tror de smäller av om jag går till min lokala affär och frågar efter "gochugaru". 😄 Jag får försöka skicka efter. 🌝

DesK
2024-10-22 10:19
1

#37 Gochugaru finns i större välsorterade livsmedelsbutiker och i asiatiska butiker och t ex hos Kryddlandet

/Désirée

Kryddlandet är Sveriges största krydd- och tebutik. Hos Kryddlandet kan du köpa gochugaru koreanska chiliflingor till bra pris & snabb leverans. I Kryddlandets breda sortiment finns även ett stort utbud av ekologiska kryddor & många fö
Magi-cat
2024-10-22 10:27
0

#38 Tack! Det låter gott!

Magi-cat
2024-10-31 12:02
1

Jag har provsmakat surkålen och den var god, fast lite salt så jag hällde på en aning kokt vatten. Jag har nog varit lite för ängslig och saltat lite för mycket. Men det var gott i alla fall! 😋

DesK
2024-10-31 19:37
1

#40 ta lite mindre salt nästa gång 😊

/Désirée

hemul
2024-11-02 11:10
3

Mellan 0.8 och 1½ procent salt har jag lärt mig i Annelies Schönecks bok. Brukar ta 1%.

Idag ska jag sätta igång ett experiment med butternutpumpa i mitt nya jäskärl i glas (har jäskrukor annars). Tänkte att det kan vara bra att se vad som pågår när man är osäker på nya grejer.

• Redigerat 2024-11-02 11:11 av hemul
hemul
2024-11-02 14:45
3

😎

PB020006_DxO-E.jpg

DesK
2024-11-02 15:42
1

#43 Så underbar kruka 😍

/Désirée

hemul
2024-11-02 17:11
1

180 spänn på Temu. 2½ liter. Men glaset är inte jättetjockt, så man får nog vara lite försiktig. Såg nån review där köparen var arg för att den spruckit när hen skulle "sterelisiera" den. Misstänker att hen slog i kokande vatten. Ska man nog inte göra med den typen av kärl som dels är gjutna och dels lite ojämna i tjockleken. Blir spänningar.

Tyvärr hade jag ingen tyngd som passade. Köpte ju glastyngder också, men de var för stora för den här burken. Försökte Sindris knep med en vattenfylld fryspåse. Det funkar nog med strimlat kål och sånt, men här sjönk den som en sten. Fick till nåt med bara lite saltlag i påsen och så blåste jag in lite luft innan jag knöt till. Ser rätt bra ut. Men jag ska byta till eller komplettera med ett vitkålsblad när jag hunnit köpa ett huvud.

• Redigerat 2024-11-02 17:16 av hemul
DesK
2024-11-02 17:50
1

Jag använder ett tillskuret kålblad och en rättiks- eller morotsstump som jag klämmer mellan locket och kålbladet

/Désirée

hemul
2024-11-02 18:52
1

Jag med. Men man måste ha kål också. 😀

DesK
2024-11-02 18:56
0

När jag inte har haft kålblad, så har jag använt vanlig plastfolie på samma sätt.

/Désirée

hemul
2024-11-02 18:58
1

Jag tog ju en plastpåse. Det går inte att sätta nåt mot locket eftersom det bara ligger löst på. Men man kan kila fast en morot tvärs över också.

Sindri
2024-11-02 19:10
1

Jag kan se att du har vitlök i, är det något annat också? Svårt att hitta en glastyngd när öppningen är så liten och det blir stort sedan. Jag hittade små platta ljusstakar i glas som jag har använt till några burkar. Med ett kålblad under funkar det fint.

hemul
2024-11-03 19:25
1

Där sa du nåt! Jag har några småglas, typ shotglas, som är gjorde lite som dricksglas fast små. De skulle kunna funka.

Nä, precis. Det gick inte alls med kålblad iom att jag inte får ner varken händer eller redskap för att arrangera det. Så det fick bli en fryspåse med lite luft i med ett par morötter som håller den nere. Funkar väl det med.

Man skulle kanske kunna ta locket från en yoghurthink eller liknande och klippa till ett par halvmånar som man kan få i och sen hålla nere med morötter. Är inte så förtjust i att använda plast. Dels släpper t.o.m. PET mer gifter när man återanvänder det och/eller har diskat det. Är inte meningen att man ska återanvända. Och dels vet jag inte vad syran åstadkommer med plasten.

Man man får göra lite undantag. Plasten kommer man inte undan helt ivf hur man än vänder sig.

Det är väldigt enerverande med en glasburk. Jag är ju van vid keramik där man inte kan se vad som pågår och får hoppas att man lyckas fånga nåt enstaka plupp för att veta att det är igång. Nu går jag och spanar efter små bubblor hela tiden. 😂

Jag behövde verkligen inte den här byttan. Jag har stora gamla konservglas, det där typen med lösa byglar som alltid är försvunna. De borde gå att få till nåt av för småsatser. Om inte annat kan man väl sätta en plastpåse över med en gummisnodd runt. Men ibland faller man för utseendet. 😉

• Redigerat 2024-11-03 19:30 av hemul
hemul
2024-11-03 20:01
2

#50 Förlåt. Glömde att du frågade vad som är i. Det är ungefär det här receptet.
https://njordstorp.se/mathantverk/recept/syrad-pumpa/

Blir det här bra har jag redan idéer om annan smaksättning. En av mina favoriter är rivna morötter med vitlök och apelsinklyftor. Tror den smaksättningen skulle passa till pumpa också. Det är så häftigt med apelsinklyftorna som är helt bevarade och spänstiga, även om man halverat dem.

Jag har fortfarande 13 butternut och 5 andra pumpor, så jag har att ta av.😂

• Redigerat 2024-11-03 20:01 av hemul
hemul
2024-11-03 20:32
2

#0: Keramikkrukan på bilden i första inlägget är jättefin! Är den gammal?

Undrar hur du har fått till locken på glasburkarna.

DesK
2024-11-03 20:50
1

#53 Nej, den är tillverkad av en pottmakare strax utanför Kungälv för några år sedan.
Hur menar du med att få till locken på glasburkarna? Jag diska burkar och lock i maskin och sedan återanvänder jag dom.

/Désirée

hemul
2024-11-03 21:21
1

Jag menade burkarna med vattenlås i locken. Trodde det var vanliga konservburkar som du fixat nåt lock till. Är de gjorda speciellt för fermentering alltså? Locken ser ut som trä som bara ligger på burken?

DesK
2024-11-03 21:47
0

#55 Det är burkar från ett visst märke från det stora landet i väster, som jag fick i present för rätt längesen. Jag gör endast sånt med mycket vätska i dessa, för dom känns inte vidare täta. Det sitter förvisso en gummipackning under trälocket, men men….

/Désirée

hemul
2024-11-04 00:31
1

Så det är ett trälock! Det liggar bara på då? Festligt.

hemul
2024-11-06 17:03
2

Det verkar gå bra med en plastpåsen och morötterna. Det pluppar på i sakta mak nu och inte sticker upp. Rätt skönt att kunna se hur det står till utan att behöva lyfta på locket.

Magi-cat
2024-12-03 20:29
2

#41 Gjorde en omgång till. Den blev supergod och alldeles lagom! 😋🥬🥦

DesK
2024-12-03 20:58
1

#59 Så roligt att du blev nöjd 😊

/Désirée

hemul
2024-12-04 05:58
1

Min pumpa blev däremot en besvikelse. Inget fel på den, men det var inte gott. Tror det är för att pumpa har så mild smak. Det smakar liksom bara av kryddningen och det känns konstigt, särkilt som det var rätt starka kryddor.

Gjorde syltad pumpa också. Det blev däremot jättegott.