Annons:
Etikettermatpratveggo-vegetarisktkonserverat
Läst 412 ggr
DesK
2/15/21, 6:26 PM

Surkål

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Surkål är en klassiker bland fermenterat och finns att köpa färdig i många olika varianter, men bäst är ändå att syra sin kål själv. Glädjande nog är det också lättast att lyckas med just surkål. Det går att fermentera all kål och alla grönsaker. Man kan syra både ekologisk och icke ekologisk kål och saltet kan innehålla jod, men har du möjlighet att välja så välj jodfritt salt, t ex havssalt som är billigt och lätt att få tag på. När det kommer till syrningskärl finns det många att välja bland, men det går utmärkt att återanvända glasburkar med skruvlock och s.k bygelburkar. Min surkål syrar jag i ett klassiskt syrningskärl med vattenlås och tyngder, tillverkad av Agneta Brogren på HÖGhuset. När surkålen har stått i det kärlet i ca 3 veckor, packar jag om kålen i glasburkar med skruvlock och ställer dem i kylskåpet.
Så här syrar jag kål:
4.5 kg vitkål, 2-4 gula lökar (beroende på storlek), 6 msk havssalt, kummin och enbär som jag mortlar lätt. Jag börjar med att tvätta kålen, tar av de yttersta kålbladen, skär bort rotstocken och strimlar kålen och den skalade löken i maskin, sedan river jag rotstocken fint. Därefter blandar jag alltsammans med saltet och kryddorna i en stor plastbalja och låter stå så över natten eller dagen. Nu bankar jag kålen med knytnävarna och packar det tätt i syrningskärlet, lägger på de hela kålbladen och de tillhörande tyngderna, locket och fyller rännan med vatten. Obs! Det ska vara vätska över tyngderna. Nu låter jag krukan stå i 2-3 veckor, utan att öppna locket och sedan fyller jag över kålen i glasburkar med skruvlock och ställer dem i kylen. Naturligtvis kan du packa kålen direkt i glasburkar med skruvlock eller i bygelburkar. Om du inte har några tyngder att hålla ned kålen med ta ett kålblad och skär en morot i rätt storlek och kläm fast under locket. Det tipset kommer från Jonas Wahlström som håller kurser i fermentering och är aktiv i flera grupper på Facebook. På bilderna syns vitkål syrad i glasburkar, rödkål och blandade grönsaker i burkar med skruvlock eller vattenlås och vitkål i syrningskärlet.
Länk till Annelies Schönecks klassiska bok om mjölksyrejäsning
http://hiddeningrains.se/wp-content/uploads/2020/11/annelie-schoneck_mjolksyrning_bok.pdf

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 4/8/21, 8:11 PM av DesK
Annons:
Sindri
2/15/21, 8:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Är plastbackarna vitkål på vänt? Det är inga dåliga satser du gör. 😊
Hur gör du när du syrar direkt i glasburkar med skruvlock? Låter du locken sitta löst så att luft och ev. vätska kan komma ut?
Jag upptäckte av en slump att plastlocken till vår hussenap passade precis över vanliga sylt- och honungsburkar. Jag köpte raskt lite jäsrör, gjorde hål i locken och nu har jag massor av möjligheter att syra i olika burkar.
Problemet nu har varit att få vätskan överst. Tricket med moroten måste jag prova på annat också. Jag syrade just morötter igår och kom på att lägga några överst på tvärsen och det verkar fungera.

DesK
2/15/21, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Yes i plastbackarna är det surkål på vänt. Det är ett enkelt och bekvämt sätt för mig att göra på det viset. Jag skruvar åt locken, de släpper ut pysvätska ändå. Alltså jag själv äter ju surkål och kimchi varje dag, oftast till frukost, så det går åt en hel del 😊 Såhär ser en frukost ofta ut hos mig, på bilden syns surkål med morot, vattenkimchi och på mackan hemgjord tapenade.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Farwuq
3/22/21, 7:39 AM
#3

Surkål är jättegott.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Jazmin1e
3/26/21, 5:36 PM
#4

Älskar surkål. Har 4st burkar som snart är redo att ätas.

DesK
3/26/21, 5:45 PM
#5

#4 Jazmin1e, hur smaksätter du din surkål?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
4/12/21, 5:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här är en burk med okryddad surkål. En kompis frågade om jag ville göra en sådan till honom, vilket jag självklart gärna gjorde 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
DesK
10/21/22, 6:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Nu är jag på G 👍😊 Vanlig surkål på vitkål, lök och vitlök och surkål på rödkål till julbordet 😊 Den här gången testar jag att sätta surkålen vid elementet i tv-rummet och för att slippa stänk mm ställde jag ned burkarna i en platslåda.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sindri
10/21/22, 11:34 PM
#8

Ja, plastbunkar eller skålar är bra att ha runt. Längtar hem så jag kan syra! Är i Spanien nu och här är för varmt och fuktigt. Jag satte en surdeg häromdagen och efter två dagar hade den möglat. Så trist!

Magi-cat
10/27/22, 5:57 PM
#9

Surkålen blev f.ö. bra. 😋 Satte i lite vitlök också, annars ingen extra kryddning.

Nu har jag gjort surmorot också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
10/27/22, 6:03 PM
#10

#9 Kul att surkålen blev bra 😊 Jag hade i både lite gul lök och vitlök senast 😋 Hur gjorde du med morötterna? I stavar, riven, slantad eller….?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
10/27/22, 6:05 PM
#11

#10 Jag rev morötterna och blandade med lite vitkål. Det var första gången jag gjorde det. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
10/27/22, 6:08 PM
#12

#11 Spännande att få veta vad du tycker sen 😊 Jag älskar fermenterade morötter, ska blanda med ingefära nästa gång 😋

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sindri
10/27/22, 8:28 PM
#13

Jag gör morötter i stavar och blandar med vitlök och ingefära. Det enda syrade som maken gillar. De blir krispiga och goda. Ett plus också att de blir klara på en vecka i rumstemp.

Annons:
Magi-cat
10/27/22, 8:33 PM
#14

#13 Gör du annars likadant som med vitkål? Har du ingefäran riven eller i bitar?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
10/27/22, 8:41 PM
#15

Jag skär små bitar ingefära. strimlar vitlöksklyftor, packar mellan morotsstavarna.
Jag gör ingen försaltning med pressning, utan bara häller över saltlösning.

Magi-cat
10/27/22, 8:46 PM
#16

#15 Tack!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: