Annons:
Etiketterövrigtkonserveratinlagt
Läst 284 ggr
DesK
2021-04-12, 19:19

Kimchi

Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Kimchi har blivit mycket populärt här i västvärlden. Jag tror att det dels beror på den allmänna fermenteringsvågen som nu har pågått i några år. Dels på att vi får alltfler bevis för att tarmhälsan har stor betydelse för vår sammanlagda hälsa.
Kimchi är en mer kryddig variant av fermenterade grönsaker och det finns mängder av olika recept. Jag gör några olika sorters kimchi och de flesta är veganska, men nu senast gjorde jag Jennie Walldéns kimchi med fisksås. Den viktigaste ingrediensen är den koreanska chilin gochugaru, denna chili har en rund och fyllig smak, som jag numera har svårt att undvara.

Min vanliga kimchi gör jag ungefär så här: strimla vitkål inte jättefint, finstrimla morötter, rättika och lök. Lägg allt i en plastbalja med lock och fyll på med uppkokt avsvalnat saltvatten, ca 1.5 msk per liter vatten och låt stå i ca 12 timmar. Gör en pasta av finriven färsk ingefära, äpple eller päron, färsk vitlök och gochugaru + lite av saltvattnet. Häll av saltvattnet från grönsakerna, men spara det. Blanda sedan grönsakerna noga med kryddpastan. Jag använder händerna med engångshandskar på. Packa hela härligheten i rena glasburkar, sätt på lock och ställ burkarna i djupa tallrikar. Det är stor risk att det pyser ut vätska. Låt stå i ca 2 veckor i rumstemperatur och ställ dem därefter i kylskåp eller sval matkällare. Låt eftermogna ca 2 veckor.
Jag gör också vattenkimchi på ungefär samma sätt, men då fyller jag upp burkarna med saltvattnet.

Jag äter kimchi och surkål varje dag, ofta till frukost, men även som sallad till mat. Då och då gör jag soppa på vattenkimchi, det är en underbart värmande och fräsch soppa.
Om du inte har provat att göra egen kimchi än, så gör det! Den blir mycket godare än den som du hittar i butikerna.
Recept på Jennie Walldéns kimchi https://www.mathem.se/recept/jennies-basta-kimchi

Bild 1 vänster min vanliga kimchi, höger Jennie Walldéns kimchi
Bild 2 rättikskimchi, receptet finns i Stora boken om Fermentering av Jenny Neikell.
Bild 3 grönsaker i saltvatten i baljan och ingredienserna till pastan ovanpå baljan.

Désirée
Afghan lives matter

Beställ idag och få leverans redan imorgon. På MatHem hittar du tusentals garanterat fräscha varor och ett stort ekologiskt utbud
  • Redigerat 2021-07-02, 07:06 av DesK
Annons:
DesK
2021-11-30, 20:11

Julklappsförslag, gör Kimchi och ge till dina vänner, blir både personligt och gott 😊

Désirée
Afghan lives matter

Bjorne
2021-12-22, 14:50

Surkål finns i nästan alla butiker. Även kimchi blir allt vanligare även om den är rätt så dyr.
När det gäller surkål så är den för det mesta pastöriserad. Innebär inte det att man går miste om de hälsobringande bakterierna som man vill åt?
Tistelwind verkar vara ett märke som inte pastöriseras men då måste man å andra sidan vara snabb med att äta upp den enligt texten på burken.
Bäst är nog att göra sin surkål själv.
Jag brukar ha den i små glasburkar så att man kan öppna dem en i taget.
Oöppnade burkar i kyl lär ju hålla sig månadsvis enligt vad det påstås.

DesK
2021-12-22, 15:03

Allt fermenterat som sedan är pastöriserat har förlorat det mesta av de nyttiga bakterierna. Dessa produkter är ju helt okej att använda till rätter som ska hettas upp.
Det finns andra märken än Tistelvind i kyldisk. Dessa har mycket lång hållbarhet i kyl. Hemgjort har ännu längre hållbarhet. Jag har en stor burk surkål, som jag tar av varje dag, den räcker säkert 4-8 veckor och jag hittade en mindre burk som är mer än ett år gammal. Den är fortfarande bra och god. Vet inte varför de sätter så kort datum på sina produkter.

Désirée
Afghan lives matter

DesK
2022-10-23, 14:30

Här är en bild, tagen på Seouls flygplats, från en grupp på Fb om koreansk mat, jag fick tillstånd av fotografen att dela den här 😊 Kan inte bli mer koreanskt än så här 😊

Désirée
Afghan lives matter

Magi-cat
2022-10-27, 17:55

#4 😀

F.ö. har jag köpt Tistelvind ibland och tycker det är gott. Men nu ska jag prova att göra själv!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2022-10-27, 17:59

#5 Ja, gör det! Det är ju så enkelt och du kan ha i nästan vad som helst 😊

Désirée
Afghan lives matter

Annons:
Upp till toppen
Annons: