Gjutjärn steka in?
Jag är så förvirrad.
Tyckte maten brändes fast i botten lätt och då tänker jag att jag borde bränna in mitt gjutjärn
Men varje sida säger olika saker?
https://vingahome.com/se/the-journal/gjutjarnspanna
https://www.grillkung.se/sidor/ovriga-tips/gjutjarnspannor
Exempelvis. Den första sidan säger att det tar 10m, den andra sidan förstår jag inte ens. Vissa säger att det brännas in i en timne och sedan göras om 3-7 gånger. Visssa säger att man ska använda stålull, andra säger absolut inte stålull!
Sedan är det tydligen skillnad på svinto och stålull (vilket jag inte visste)?
Jag är så förvirrad hjälp
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
.
Svinto är stålull med tvål, så den löddrar. Stålull har ingen tvål, så den löddrar inte. Den senare går utmärkt att använda i gjutjärnspannor och kolstålspannor. När jag steker in pannor, så gör jag det i omgångar. I början får man använda mer stekfett, men när pannan är riktigt instekt, så är den mycket bättre än en panna med non stickbehandling och definitivt mer tålig. Moderna nya gjutjärnspannor är redan instekta. Jag fick en stor gjutjärnswok i julklapp och den behövde jag bara diska med varmt vatten och sedan använda den som vanligt. Hoppas att detta minskar din förvirring.
/Désirée
Tack för svar alla!
#1: Jaha… Det jag läste var att steka in gjutjärnet i ugn och då oljade man in hela. Men detta verkar enklare 🙂
#2: Ojdå, då har jag gjort fel…. Kan man skölja bort all tvål ur svintot eller måste jag handla ny stålull?
- Redigerat 2022-08-11 16:15 av [Tismon]
Tismon använd inte svinto, maten som du sen lagar i pannan riskerar att smaka tvål då.
/Désirée
#4: Nähä… Tack för att du hindrade mig från tvålad och äcklig mat!
Jag får nog ta mig en tur och kolla var man hittar vanligt stålull, jag har nämligen bara sett svinto men jag har heller inte kollat särskilt noggrant. Kanske kan man köpa det på dollarstore 😁
Jag använder de där små bollarna i stål som finns i livsmedelsaffärer. Tycker de funkar bra.
Det bästa att steka in med är kokosfett, tycker jag.
Sedan aldrig diska pannan direkt efter användning. Låt den svalna långsamt och suga åt sig fettet från stekningen.
Skulle någon av mina pannor någon gång bli lite torr, tar jag lite kokosfett och smörjer med.
#6: Var hittar man stålen, på vilken avdelning?
Om jag lämnar pannan framme kommer katten hoppa upp och slicka på den så det är lite problematiskt… Kanske kan den svalna inne i en avstängd ugn.
#7: smart idé med ugnen 👌
Du hittar stålbollarna bland diskredskapen. Diskborstar, disktrasor etc.
#4: gäller det även för vanliga stekpannor i teflon osv?
Aldrig tänkt på.
Tar lite tid att steka in en panna..rengör endast med vatten och nån mjukborste..diskmedel är förbjudet på insidan i princip eftersom det löser upp det du försöker åstadkomma, stålull, är inget jag skulle rekommendera eftersom även det river upp fettet..men är upp till var och en..ultimata testet för en inkörd panna är att slå ihop en pannkaks smet och steka utan smör
#9: i en teflonpanna får man absolut inte använda svinto. Det är ett säkert sätt att få i sig teflon på direkten.
Det får man tids nog ändå.
Jag tar varmvatten först när jag gör ren gjutjärnspannan det får vara några minuter sen torkar jag ur gjutjärnspannan med hushållspapper
#12 Instämmer, det är det bästa sättet enligt min mening.
#11: teflon var som ett exempel, finns olika sorters stekpannor.
Tänkte bara rent allmänt.
Men tack för svaret, då ska jag tänka på att inte använda svinto när jag diskar.
Brukar sällan göra det, och har alltid sköljt av noga och länge, men precis som du säger så är det bättre att inte använda svinto alls.
#14 Teflon är namnet på en specifik plastbaserad beläggning. Det finns sådan beläggning i många olika pannor och grytor, ingen av dom tål att man använder någon form av metall i dom. Sen finns det en rad olika pannor med keramisk beläggning av typen non stick. Dessa kan jag ingenting om. Mina kokkärl och stekjärn är av rostfritt, gjutjärn, emaljerat gjutjärn och kolstål. Dom sistnämnda är så väl instekta att dom funkar bättre än non stickpannor.
/Désirée
#15: de flesta av mina är också rostfria. 😊
Åhå, där ser man!