Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
Läst 178 ggr
[Tismon]
5

"Det är ett familjerecept! 🤐"

Jag kan förstå restauranger, bagerier, och matställen där man tjänar på att ha ett eget recept som ingen känner till. Men annars förstår jag inte när vissa inte vill dela med sig recept för att det är ett "familjerecept" .

Någon här som tänker så? För mig personligen så känns mat som glädje och något man vill dela med sig. Att någon använder ens recept måste ju kännas som en komplimang tycker jag!

Vad tänker ni?

Pyttelite
3

En orsak är väl att man höftar och tar ingredienser på känn och man vill inte ta sig tid att skriva ner exakt ett annat är att det inte är hembakat.😳

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

DesK
5

Tismon, jag håller med dig, det är ju bara hedrande om någon vill använda ens recept 😊 Problemet är nog det att man höftar och sällan skriver ned recepten, precis som Pyttelite säger. Min tyska farmor dog när jag var ca 9 år gammal. Hon var mycket duktig på både att laga mat och att baka. När jag, många år senare, fick min första egna bostad, började jag experimentera med matlagning och bakning. Sedan har det bara fortsatt. För ca 20 år sedan började min far hälsa på mig och min familj här i Sverige. Far blev mycket förvånad och glad över att jag kunde både baka och laga mat som farmor. En del av mina recept finns här på Matlust och en del på Matbröd, men dom är inte helt exakta, de ger en fingervisning om hur farmor gjorde och jag gör.
Måste säga att jag gillar din fråga och det vore roligt om fler vill svara 😊

/Désirée

[Tismon]
3

Aha, det tänkte jag ju förstår inte på! Att man höftar eller att det kanske inte är hembakat. 😀 Jag hoppas också att fler svarar för jag är nyfiken!

Maria
7

Jag har aldrig råkat ut för att någon inte vill lämna ut recept.
Snarare att de blir glada av att dela med sig.

/Maria

Carmarino
3

Brukar alltid dela med mig av de få familjerecept jag har. Kan det glädja någon annan så varför inte. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
3

Jag lämnade ut ett recept härom dagen när jag lagade min kyckling wok och några stycken härinne ville ha receptet .Klart jag delade med mig av det.

Men Men , , alla lagar vi mat och bakar på vårat eget sätt . Som Desk säger , man höftar . Jag har fått lära mig att baka bullar av min mamma , tror du hon hade några mått eller , ok , mjölken då . Hon tog en L mjölk o hällde i kastrullen , sen skar hon bitar av smöret som hon la ner i kastrullen och smälte , inte helt då, utan det blev lite smör klumpar kvar i kastrullen som smälte sen.

När jag bakar bullar höftar jag , men 1 -2 jäst , sen 2 dl socker och lite salt + lite kardemumma , smör och vetemjöl . Till slut kände jag att jag måste mäta hur mycket vetemjöl jag hade i , så jag har mätit.

HH 🙂

MonicaLagerquist
3

Självklart delar man med sig.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Garm
3

Brukar dela med mig om någon frågar om recept, det är ju bara roligt om det får vandra vidare och utvecklas. Jag är själv tacksam om någon delar med sig av sina recept de lagat och förbättrat och under årens gång.