Matlust iFokus

Matlust

Etiketternötviltgris
Läst 2866 ggr
Guteillern
0

Torka eller torkat kött?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Hur gör man för att torka kött, utan att använda salt? Går det ev. att få tag på i vanliga butiker?

Jag utfodrar mina illrar med BARF (rått kött, med ben och allt). Mitt problem är att jag ska ställa ut några av illrar på en utställning, där arrangören har som krav att det ska finnas foder i buren.

Rått kött är varken fräscht eller luktar speciellt gott när det ligger framme i rumstemperatur. Dessutom kan det kanske bli problem i tullen, om jag har rått kött i bagaget.

Jag vill inte ge torrfoder, då detta innehåller sockersträngar som bindemedel.

Hoppas någon kan hjälpa mig, GOD JUL på er!

/Ammi

Åsa S
0

Lägg ut tunna skivor av rått kött på bakplåtspapper, stoppa i ugn ca 50 grader och med ugnsluckan på glänt (jag brukar stoppa en träslev emellan så det blir en glipa så fukten kommer ut).

Såhär brukar jag göra med allt jag torkar ex. apelsinskivor till dekoration, torkning av svamp + just nu håller jag på och gör torkade blodpuddingsstänger till hundarna (har ny ugn så nu har jag varmluftsugn och testar om det går snabbare om man även använder den funktionen)

Guteillern
0

#1 Tackar! Både torkning av kött och massor med tips. Du kan väl berätta om det blev lika bra resultat och gick snabbare i varmluftsugnen. Funderar nämligen på att byta spis…

Ska stycka kyckling idag, passar på att skiva lite kött tunt och torka. Det kommer nog att bli rätt 'långa nosar' när dom får provsmaka resultatet *S*

Torkad blodpudding, det skulle man tänkt på när man hade hund. Har du provat att torka lever åt hundarna?

Åsa S
0

Det gick kanske något snabbare med varmluftsugn men inte så jättemycket snabbare det tog fortfarande ganska många timmar.

Och nej jag har inte torkat lever, men jag har torkat skivor av banan till kaninen vi hade förut de blev bruna och fula men kaninen gillade dem.