Lax i portionsbitar - recept?
Någon som har något smarrigt recept med lax i portionsbitar?
Inget dock med curry eller saffran. Har ingen dill eller spenat hemma
Vitlök/lök går bort.
Jag äter inte speciellt mycket grönsaker, så det behöver vara separat :)
(äter typ bara gurka, majs, sallad och ärtor. passerade tomater går bra.)
Brukar göra i ugnen med kokosmjölk, passerade tomater och sweetchilisås men var inte sambon sugen på. Eller steka "som vanligt" med kryddor och tillbehör.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2022-05-11 13:47 av Fridaaaa

Här hittade jag ett lax 🍣 recept !
Kolla här ,
HH 🙂
#1 Finns inget recept tyvärr.
#2:
Kolla ovan , 😊
HH 🙂
- Redigerat 2022-05-11 13:46 av Soligajag1
Du skulle kunna göra det superenkelt med pesto eller ostkräm.
Krämen eller vad du väljer på laxbitarna och sedan i ugnen.
Superenkelt!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#5 Pesto äter jag inte tyvärr
Vad tänker du för ostkräm? Har philadephia, lagrad ost samt riven mozzarellaost hemma
#6: Här har du ett grundrecept du kan blanda dina ostar eller bara ha på Filadelfian.
Strunta i de olika toppingarna.
Om du gillar senap och creme fresh så har du ett annat recept här.
Ersätt senapen med annan smaksättare som du gillar så får du ett grundrecept även här.
https://www.tasteline.com/recept/ugnsbakad-senapslax-med-potatissallad/
Det här brukar jag göra när jag hittar billig laxfilé:
https://matlust.ifokus.se/discussion/1537014/recept-laxlada-(eller-makrillada)
Man kan utesluta dillen om man vill. Tomaterna går att ersätta med passerade eller krossade.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#8 Ja senap och cf äter jag :) Brukar ibland göra senapssås på det och majonäs till lax :) Gott utan dijon med? För vi använder inte det så :) Tack för länkarna :)
#10: Det finns mängder av senapsvarianter. Blev förbannad på mamma när hon hade det i maten när jag var liten.
Skäms förstås men har ändrat mig och har senap i mycket bra till sallader. Har en fransk variant med majoritet rivna morötter - den blir prima med lite senap i oljan.
Lycka till med maten. Tala gärna om vad det blev för ngt.
#11 Jo vet det :) Men vill inte ha massa olika hemma, utan max 2 sorter, så vi gör upp det :)
#12: Absolut kör samma metod själv.
Eftersom du skrev portionsbitar av lax föreslår jag laxpaket i ugn eller på grillen.
Förkoka skivad potatis, smöra alufolie (grill) eller smörpapper lägg potatis i botten, på med dom kryddor som du gillar och på med den kryddade laxbiten. Lite smör på toppen, vira ihop och in i ugnen eller ut på grillen tills laxen är lagom färdig.
/Désirée
Man kan steka laxen i buljongvatten, det är gott med riven citron i buljongblandningen. Gott med hasselbackspotatis eller ugnsbakade potatisklyftor till och någon sås du gillar
Jag vet inte om du gillar just Johnnys Sötstarka senap, men det är gott att blanda med creme freice sen ha på laxen och göra i ugnen.