Recept på ofrasiga våfflor
Är det någon som har ett bra recept på ofrasiga våfflor? Jag vill testa det för omväxlings skull. Hittade inget med sökfunktionen på sajten.
Nu äter jag inte våfflor eller pannkakor men jag tänker att man kanske kunde göra det i ett våffeljärn fast med pannkakssmet?
/Maria
Äggvåfflor är inte direkt frasiga, sen finns det ju belgiska våfflor 😊 Leilas recept på köket.se
/Désirée
Här är mitt recept:
2 port.
1 dl mandelmjöl
1 dl grädde
2 ägg
1 tsk bakpulver
1/2 msk fiberhusk
vaniljpulver.
salt
Blanda allt. låt svälla i ett par minuter. Pensla järnet med smör eller häll lite smält smör i smeten.
Igår provade jag receptet nedan. Det stod att de skulle vara mjuka, men det var minst lika frasiga som alla andra.
» Äggvåfflor - Catarina Algotsson - Sveriges största provkök - Kokaihop.se
#2: Måste belgiska göras i ett sånt där våffeljärn som är lite djupare?
#1: Intressant tanke! Jag brukar inte ha bakpulver i pannkakssmet. Undrar om det inte är risk att de inte växer vid gräddning. 🙂
#3: Tack! Ska det inte vara något mjöl i smeten? Det borde gå att byta mandelmjölk mot havredryck eller annan mjölkdryck va?
#4: Nej det är inte mandelmjölk utan MANDELMJÖL.
Jag har aldrig gjort frasiga våfflor, använt vanligt pannkaksrecept. Med vanlig mjölk och vetemjöl. Nu använder jag inte vetemjöl längre så då har jag grädde och lite fiberhusk i. Mandelmjöl eller bovete funkar också.
Vill man ha lite matigare våfflor kan man ha i kokt ris, det älskade mina barn. Jag har också gjort med chiafrön, mosad banan alt. kokosflingor.
Sedan skall du lägga dem ovanpå varandra när de är gräddade så förblir de mjuka.
#5: Jag läser uppenbarligen som en kratta! 😐 Tack!
#6: Bovetemjöl låter bra. 👍🏻
Helst ska belgiska våfflor göras i dom lite djupare järnen, men jag har inget sådant, så jag har gjort dom i mitt vanliga våffeljärn och det funkar bra 😊
Precis som Sindri säger så ska man lägga våfflorna på varandra, när man vill att dom ska förbli mjuka.
/Désirée
Matgeek gjorde en video förut för frasiga våfflor.
Gjort enligt hans recept sedan dess, blir supergott
[https://www.youtube.com/watch?v=qdnpjga5V8I]()
- Redigerat 2022-04-23 17:07 av Andr3w
#9 TS frågade efter våfflor som inte är frasiga 😉 ofrasiga våfflor = våfflor som inte är frasiga.
/Désirée