Matlust iFokus

Matlust

Etikettfisk
Läst 120 ggr
Carmarino
2022-03-15 15:26
3

Recept - Laxlåda (eller makrillåda)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här rätten ska egentligen göras med makrillfilé, men eftersom det är rätt jobbigt - och dyrt - så brukar jag använda laxfilé iställe. Det blir lika gott.

Min mor brukade göra den på sommaren när jag var barn, och tillgången till makrill var riklig. De senare åren hon levde så brukade hon göra den till påsk, och då med djupfrysta filéer. Det blev lite av en tradition, som numera tyvärr har försvunnit med henne.

Ingredienser

500–600 g laxfilé eller 2 kg makrillfiléer (6–8 st eller 5 paket djupfrysta, tinade à 400 g)
Salt
Saft av ½–1 citron
1 stor gul lök (djupfryst går bra)
3–4 stora tomater
5–7 dl grädde (valfri sort)
Dill (ca en kruka, eller djupfryst)

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Skär filéerna rena från skinn och ben. (Behövs inte om man använder lax.)
Lägg i en smord, eldfast form och strö på salt.
Pressa citronsaften över.
Hacka lök och tomater fint och strö ut över fisken.
Strö också över fint hackad dill efter smak.
Häll över 5 dl grädde. Öka på mängden grädde om fisken skulle bli för torr.
Baka i mitten av ugnen 45–60 minuter.
Servera med kokt potatis och grönsaker.

Tips!
Det går att förbereda rätten dagen innan. Gör då stegen från att rensa filéerna fram till och med att strö över dillen. Lägg över plastfolie och ställ i kylskåp tills det är dags för tillagning.
Det går utmärkt att använda mjölkfri gräddersättning (t.ex. iMat) istället för grädde. Det blir ingen skillnad i smak.

Om man inte vill ha besväret att rensa makrillfiléerna från skinn och ben, kan man ersätta dem med lax. Det behövs då 500–600 g laxfilé. Dela i småbitar innan den läggs i formen.

Det går också att ersätta makrillen med tonfisk. Det behövs då 2–3 185 g–burkar tonfisk (150 g tonfisk per burk) i vatten. Låt tonfisken rinna av och lägg den sedan i formen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3

Här ligger filéerna i en eldfast form och jag har strött på salt och pressat citronsaften över. Glömde smörja formen, men det funkade ändå.

Missade också att det stod i receptet att man ska dela laxen i småbitar innan man lägger den i formen. Det gick bra med hela bitar också.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3

Hackad lök och finhackade tomater är utströdda över fisken.
Tog fyra tomater, men det hade nog räckt med två eller tre.

Carmarino
3

Har strött över fint hackad dill och hällt över grädden.

Carmarino
2022-03-15 15:27
2

Så här såg det ut efter 40-45 minuter i ugnen.

Carmarino
2022-03-15 15:27
2

Klart att äta!
Missade att koka grönsaker, men jag åt en rå morot separat. 😊

DesK
2022-03-15 19:07
3

Åh, vilket bra och tydligt recept. Tack för att du delar med dig! 🙏💐

/Désirée

Soligajag1
2022-03-15 20:05
3

#5:

Tack så mycket för denna fantastiska rätt och receptet och alla fina bilder .

Detta måste jag prova en dag.

HH 🙂

Carmarino
2022-03-16 04:17
1

Roligt att ni gillar det. 😊

Glömde skriva att den går bra att frysa. Möjligen kan den bli lite vattnig, men då är det bara att mosa potatisen i såsen så sugs den upp. Fast jag brukar ändå alltid mosa potatisen i såsen. ☺

Carmarino
2022-03-16 12:26
1

Glömde också skriva att jag har testat att göra den här även med torsk, och det blev också väldigt gott.