Era bästa recept med keso?
Jag är ingen stor kesofantast, men jag fick precis ett prov på ny Keso+, med tillsatta fibrer. (Inte så dumt, jag gillar idén med funktionell mat) Men vad sjutton ska jag göra med den? Det är naturellt, ingen smaksättning alltså. Så, ge mig lite tips! 
jag är lat och fantasilös så jag brukar bara hacka i salladslök/vårlök, hackad chili, lite olivolja och nymalen svartpeppar som jag lägger på ett salladsbädd på grovt bröd med skivade tomater på.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Som pajfyllning tillsammans med fetaost, paprika, färdig(eller hem)grillad kykling, soltorkade tomater och färska tomater och ett gäng kikärtor. smaskens

Eller äppelpaj, keso plus kanel eventuellt socker och massa rivet äpple i en pajform.
Annars göra en röra på fetaost, keso, soltorkade tomater färsk basilika och andra kryddor och ha till en kött/kycklingrätt.
Paprika fylld med keso och annat gott.

Paj säger jag också, grymt gott blir det 
Paj? Jaha, jag som inte ens trodde keso mådde så bra av att värmas. Det hade jag inte en tanke på. Så bra att jag frågade då
Eller - slår det mig nu - som kall fyllning, i ett färdigt skal?

Funkar finfint att värma, det är ju ost, jag brukar göra den varm, den smälter liksom ihop fint då och blir en härlig smetig fyllning men kall borde funka det med.
350 gram lammfärs
4 röda paprikor
250 gram keso naturell eller oliv
1 tesked salt
1 kryddmått svartpeppar
1 tesked malen spiskummin
1 tesked rivet citronskal
1. Sätt ugnen på 175 grader. Skär av ett lock vid fästet på varje paprika. Kärna ur och skölj dem.
2. Blanda lammfärs, keso och kryddor i en bunke. Fyll paprikorna med blandningen. Lägg dem i en smord ugnssäker form. Stek i ugnen tills paprikorna är mjuka, cirka 30 minuter.
3. Servera de fyllda paprikorna med exempelvis rostad zucchini och klyftpotatis.
Gott! 
det är rätt gott att fylla tomater eller paprikor med keso blandat med grönsaker och lök och så gratinera.

Jag brukar göra en finfin vego variant av en baconpaj som man hittar på Arlas hemsida tror jag det är. Skall se om jag minns rätt.

Yepp, guldgul paj, ljuvligt god blir den med lite utbytta/ändrade ingredienser 
Jag brukar göra "Laxpudding" utan potatis. Detta recept är lowcarb.
4 ägg
3 deciliter grädde
500 gram keso
cirka 200 gram rökt lax
salt
peppar
dill
Blanda alla ingredienser, låt keson rinna av om den är vattning.
Häll i en smord form och grädda i 200 grader cirka 45 minuter.
Jättegott med smält smör och någon sallad.
Själv gillar jag keso jättemycket. Kan sitta och peta i mig det bara rakt av. Ibland blandar jag det med hackad apelsin och har det som efterrätt.
För det mesta blir det på mackor eller som utfyllnad till sallad.
Däremot så har jag ett recept på fuskostkaka i en gammal receptbok och den blir jättegod!
- 500 gram Keso
- cirka 1/2 deciliter sötmandel (jag tycker det är gott med lite mer)
- 3 ägg
- 5 matskedar socker
- 1/2 deciliter vetemjöl
- 3 deciliter mjölk standard eller 1 deciliter grädde + 2 deciliter mjölk (jag har kört med mellanmjölk och det har funkat bra)
Sätt ugnen på 175 grader.
Skålla och skala mandeln. Hacka den grovt.
Vispa ägg och socker. Blanda i mjöl, mjölk, grädde, Keso och mandel.
Häll smeten i en vid ugnssäker form eller på ett fat, rymd cirka 1,5 liter. Grädda i mitten av ugnen cirka 1 timme.
Servera kaka ljum tillsammans med sylt eller bär. Vispgrädde också för den som vill.
Grovt bröd, till exempel olika "bullar" med råg/korn.
Ett gott pålägg (till exempel salami, skinka, kalkon), ett salladsblad, någon gurkskiva samt en klick keso, och på med "locket" på bullen. Gör sig kanon som matsäck (frukost) på jobbet.
mvh Martin
Inget vidare recept kanske. Men mitt favorit-mellis består i alla fall av keso, skivad banan och massa kanel. Mums så gott! Keso med fibrer kanske inte vore så dumt i det sammanhanget.

Jag brukar göra en röra med avokado, keso och rödlök.
Jag brukar använda keso i en vegatarisk lasagne:
Tomatsås (eventuellt med bönor i), Pastaplattor, ett paket bladspenat (hackad spenat funkar ej), Keso smaksatt med oliver och fetaost (om du har en naturell kan du blanda i lite fetaost och hackade oliver istället), en skvätt mjölk, färsk tomat, En liten squash, riven parmesanost.
Koka tomatsåsen (en rejäl satas) efter behag och ha i bönorna (det blir bäst med mindre bönor typ svarta eller black-eye). Tina spenaten och krama ur så mycket vätska som möjligt. Blanda den sedan med keson och smaka av med kryddor.
Varva sedan tomatsås, pastaplattor och spenatblandningen. Börja och sluta med tomatsås. Lägg sedan på skivad tomat och squash, kanske i något fint mönster? Och strö sedan över rikligt med parmesan. Häll till sist på en skvätt mjölk runt kanterna på lasagnen. Annars blir den för torr!
In i ugnen cirka en halvtimme eller tills plattorna är mjuka, cirka 200 grader. ät och njut med en god sallad till!
Annars mitt favoritmellanmål när jag är lite småsugen: Skiva upp en banan, skär ett äpple i bitar, ät tillsammans med Keso! Mums!

Åh, den lasagnen är typ det godaste som finns.

En snabblunch som jag brukar göra med keso.
Man lägger ett tortilla bröd i en penslad stekpanna. Skedar på valfri keso som man fördelar jämnt över. En näve ruccolasallad, strimlad rökt skinka eller räkor, det som finns, kanske kräftstjärtar. Sedan riven ost. Ett nytt tortilla bröd överst. Så värmer man det lite försiktigt, vänder på verket och värmer en stund till jättegott!
Jag brukar använda det istället för grädde till våfflor. Kanongott med hallon och keso till våfflor.
Mvh // Johan
Koka pasta och grönsaker (valfria), servera med keso fetaost eller någon sort du gillar. Strimla över tomat. Salta och peppra.
Keson smälter och blir mumsig !
som en röra att lägga på ett grovt bröd brukar jag ta naturell keso, hackad rödlök, tomat i bitar samt avocado i bitar. Blanda och smaka av med svartpeppar och salt.

Jag är inne i en kesoperiod nu, så gott. Till lunch idag blir det omelett. Zucchini och rödlök, äggsmet, när det stelnat till ös på med riven ost och keso chili som får smälta ner. Supergott, vill man inte ha den vegetarisk kan lite bacon vara gott till.
Jag älskar keso och brukar äta det till lite allt möjligt. Om du vill ha keson till mat eller på något gott bröd kan du hacka i lite gröna oliver och soltorkad tomat.
Jag gör en enklare lasagne med hackad grönkål, eller spenat, eller nässlor och keso. Varvar med tomatsås och så beachamel med massor av ost. Ungarna älskar den men annars skyr de keso som pesten. Kanske för att de inte ser keson i den har aldrig berättat hela receptet för dem. 
Min mamma gjorde plättar med keso i smeten de blev jättegoda men de går inte hem hos mina bortskämda knattar. Annars äter jag mest keso naturell med ett sötsyrligt äpple, ananas, hallon eller jordgubbar. Måste nog börja vidga min vyer lite.
Jag gillar inte de smaksatta särskilt mycket.
Recept och recept.
Det bästa man kan göra med keso är att lägga kaviar på ett knäcke bröd eller grov macka och så keso ovanpå det. Smask till frukost eller när som helst. Ganska nyttigt också.

Blanda ihop en stor burk keso, en stor burk tacosås, en grillad kyckling i lagom stora bitar och lite jalapenos. Sen så rulla in det i tortillabröd med ost över 20 minuter i 200 grader. Mums 
Keso till pannkakor är fruktansvärt gott!
och potatisbullar 
Helena