Sås till rökt lammstek
Jag har en rökt lammstekl som jag ska tunnskiva. Tänkte göra potatismos en dag och potatis/rotfruktsgratäng en dag, och i en avocadosallad en dag - sen lägga resten i frysen för att ta fram längre fram.
Vilka sorts såser skulle passa till alla olika tillbehör?
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Jag tror att en fin vin- och svampsås skulle passa bra 😊
/Désirée
När jag gör rotfruktsgratäng blir den oftast så saftig att man inte behöver sås till.
Jag tycker kalla såser är gott till rökt. Crème fraiche med lite örtkryddor, en doft av citron, en aning majonnäs, kanske lite senap, paprikapulver….lite efter dagens humör.
Sedan en sallad med röd- vit- eller spetskål.
Jag har gjort en kall sås på yoghurt med granatäpplekärnor till rökt lamm, det var jättegott. (Kommer tyvärr inte ihåg vad det var mer - det blev helt improviserat.) Finns billiga granatäpplen nu, men också frysta kärnor om man vill slippa renset.
Jag gillar Waldorfsallad till rökt, den är också så krämig att man inte behöver någon sås till.
Kan tänka mig en varm sås med något syrligt som väger upp det rökta. Lingonsås kanske?
Tack för så många bra förslag 🙂
Nu ska vi inte handla före nyår så jag får klara mig med det som finns hemma. Men tipsen tar jag till mig till övriga måltider det blir drygt tio portioner till frysen.
Lingon har jag gott om, svamp, rotselleri och kål likaså i olika former
Ha ett fint Nyår 💖🔮🎶 🍾
Låt dagen idag bli din bästa hittills!